Закинув до металевої ємності кілька кілограмів дров — і в дорогу. За одну таку «заправку» можна проїхати приблизно 40 кілометрів. 56-річний полтавець Василь Шпигоцький, котрий працює оператором у котельні, переобладнав свою «Волгу М-21» на альтернативне пальне — газ, що утворюється в результаті спалювання дров.
Свою «Волгу» Василь Михайлович експлуатує вже понад 20 років, а загалом вона старша за нього: 1958 року випуску — ретро-автомобіль такої марки, стверджує він, у Полтаві в єдиному екземплярі. Вдатися до винахідництва чоловіка змусили, з одного боку, суттєве подорожчання бензину, а з іншого — добрий апетит його металевого коня, який «з’їдає» від 13,5 до 15 літрів бензину на сотню кілометрів шляху.
Газогенератор розробили в 30-тi рокi минулого століття, він виручав багатьох у скрутні часи як під час Другої світової війни, так і після неї — заводи перестали випускати його лише в 50-тi. Кажуть, у Північній Кореї такі установки й досі популярні. Заводські газогенератори були дещо громіздкими.
Нинішні ж винахідливі українці, котрі переходять на них, не лише зменшують пристрій у розмірах, а й удосконалюють. Тож можна сказати, що в Україні з’являється нова мода — на автомобілі, що їздять у результаті спалювання дров.
— Аби створити дров’яний газогенератор власної розробки, я збирав інформацію, як-то кажуть, з миру по нитці: в iнтернеті, книжках, — посміхається Василь Шпигоцький. — А потім знайшов координати однодумця Євгена Коливана з Чернігівщини, котрий на ту пору вже успішно їздив на автівці з газогенератором, проконсультувався з ним. І в підсумку розробив свою версію згаданого пристрою.
Перший дров’яний газогенератор виявився невдалим: чоловік помилився в розрахунках, як він говорить, десь «проморгав», унаслідок чого двигун автомобіля закидало смолою, що міститься в дровах. Аби відремонтувати його, довелося добряче попотіти.
Проте й після такої невдачі Василь Михайлович не відмовився від ідеї зекономити на бензині й узявся за розробку другого газогенератора, який би працював від деревного вугілля (багато хто такий пристрій хвалить). Побудував навіть вугільну піч на подвір’ї — полтавець проживає у приватному секторі. Випробувавши ж ноу-хау на практиці, зрозумів: ні, це не те, що потрібно.
— Ходова динаміка автомобіля, може, й краща, не такі «провали» у двигуні. Водночас тяга не та, — пояснює полтавський кулібін. — І вугілля дужче розходиться. Постійно спалюючи дрова, я був схожий на сажотруса. Та й сусіди обурювалися: їм допікав дим. Тому я взявся за третій варіант газогенератора і дуже ним задоволений. Їжджу, спалюючи дрова, вже понад рік — устиг «намотати» 10 тисяч кілометрів.
55-річний полтавець Василь Шпигоцький вважає, що найкращим заправним матеріалом для його радянської «Волги» є горіхова шкаралупа.
- У неї коефіцієнт корисної дії при згорянні вище, ніж у дерева, відповідно, тяга у машини краще, - розповідає Василь. - Але де ж її стільки набрати? На другому місці після горіхової шкаралупи - груша, на третьому - дуб. Хоча ясен і клен, як і вся тверда деревина, теж непогані, вони довго тліють.
У скільки грошей обійшовся цей пристрій, пан Василь сказати не може, адже всі його складові знайшов у металобрухті. Зазначає: якщо все робити власноруч, то затрати коштів будуть незначними. Ємність, схожа на бідон, яку Василь Михайлович зварив сам, власне, і є газогенератором: сюди закидає дрова, що без доступу повітря перетворюються на клубок жару, — при цьому виділяється газ.
Він проходить через відцентровий фільтр, у якому всілякі домішки осідають на дно, — проїхавши 100—150 кілометрів, його потрібно чистити. Далі розмістив у вигляді «змійки» радіатор, де газ охолоджується. Охолоджений газ потрапляє в 50-літрову бочку, яка містить шар тирси, що також виконує роль допоміжного фільтру, і тільки після цього прямує до карбюратора. Поки дрова горять, доти й працює двигун. Найбільш елітні дрова з тих, які випробував Василь Шпигоцький, із груші. Хоч загалом, за його словами, на «ура» йде будь-яка тверда деревина: дуб, ясен, клен — горить інтенсивніше й довше.
— А яка економія від використання саморобного газогенератора, не підраховували? — цікавлюся.
— Усе дуже просто. Якщо, подолавши, скажімо, 35 кілометрів, я мав би витратити сiм літрів бензину, то фактично витрачаю щонайбільше півлітра — щоб завести автомобіль і переключитися на газ, — запевняє полтавець. — Дровами ж я запасся ще тоді, коли вони були значно дешевшими. Ото й рахуйте економію.
Із використанням цієї системи, стверджує Василь Михайлович, ніякої мороки. Просто час від часу із дна газогенератора, мов із піддувала, потрібно вичищати вугілля, аби була тяга. А ще після 500 кілометрів пробігу варто поміняти тирсу, яка слугує фільтром.
І оскільки пан Василь сам пиляє колоди, то тирса в нього завжди є. Виходить безвідходна технологія. Загалом у Василя Шпигоцького золоті руки. Свого часу він iз нуля зібрав два всюдиходи, потім збув їх. Він не тримається, як багато чоловіків, за дорогі «іграшки» — йому цікавий сам процес творення, збирання пристроїв. А пересувається він залюбки й на своїй старенькій «Волзі», у багажнику якої завжди лежить на запас в’язанка дров.
Ось такий транспортний засіб, що рухається з допомогою дров’яного газогенератора, у Полтаві єдиний.
На деякі дрібні винаходи Василя Михайловича надихнула його дружина.
- Я йому сказала: якщо ти збираєш машини, то механізувати нудні і трудомісткі процеси в домашньому господарстві теж зможеш, - посміхається Любов Іванівна. - Довго просити Василя не доводиться. Вже через добу може видати готовий пристрій. Буває, цікаві ідеї відвідують Васю прямо вночі, тоді він піднімається і відправляється в гараж.
Василь Шпигоцький - автор унікальних саморобних машин. На одній з них, вельми оригінальній, він їздить на зимову риболовлю. Машина називається снігоболотохід.
- На півночі Росії, де я працював у вісімдесятих роках, це звичний агрегат, - розповідає Василь Михайлович. - Я подивився на нього, нічого складного не побачив. Повернувшись до Полтави, вирішив і сам сконструювати щось подібне. Взяв раму мотоцикла, дещо в ній переробив, посилив і поставив на колеса від великовантажних машин. Колеса тут грають дуже важливу роль. Вони повинні бути рівними, «лисими» і одночасно мати зчеплення з поверхнею. Спочатку я використовував тільки гумові камери, які обшивав по периметру транспортерною стрічкою. Однак металеві елементи на стрічці уважнювали роботу всюдихода. А для такого транспорту вага чи не головний критерій. Чим він легше, тим краще ковзає по будь-якій поверхні. Подумав, що ще можна змінити, і взявся за ніж. Ножем зрізав майже всі протектори на зношених автопокришках, залишивши лише смужку у вигляді візерунка посередині. Така поверхня колеса добре ковзає, але при цьому не застрягне ні в болоті, ні в снігу. Раніше на підготовку однієї автопокришки у мене пішло близько двох тижнів, а зараз - вісім годин.
Снігоболотохід на колесах низького тиску «Дракон» (саме під такою назвою зареєстровано дітище Василя Шпигоцька в полтавській інспекції Держтехнагляду) демонструвався на виставці раритетної техніки в Полтаві і навіть сподобався одному цінителеві всюдиходів. Чоловік не відстав від творця, поки той не продав йому «Дракона». Покупцеві такий транспорт дуже підходив для роботи в полі. До речі, в умовах бездоріжжя машина розвиває до 40-45 кілометрів на годину, а в воді пливе зі швидкістю близько трьох кілометрів на годину.
- З кожною новою збіркою снігоболотохода я придумую щось нове, - пояснює майстер - золоті руки. - Перший був з двомісною кабіною, грубкою, поворотами і сигналізацією. Здалеку зовні трохи нагадував військовий «Хаммер». Хоча зібраний був на базі мотоколяскі- «інвалідки», а мотор в ньому стояв з мотоцикла. Задні колеса до нього приробив від 131-го ЗІЛа, а передні - з 66-го ГАЗу. Той, який у мене зараз, простіше, у вигляді невеликого трактора. Я його переробив із старого мотоблока. Колись їхав на ньому на риболовлю, перетинав дорогу. Так один водій так задивився, що ледь в кювет не злетів ...
Василь Михайлович констатує, що більшість із тих, хто вперше бачить його авто, реагують позитивно, дехто співчутливо зітхає: от, мовляв, до чого людей життя доводить. Навіть правоохоронці, котрі полюбляють зупиняти автомобіль із чудернацьким пристроєм, на який виведено номерні знаки, прискіпливо обдивившись його, посміхаються й, побажавши щасливої дороги, повертають Василю Шпигоцькому документи.
"Чиновники з Міноборони вкотре сіли в калюжу: авансують підприємствам десятки мільярдів гривень, однак на фронт у заявлені терміни доходить менше половини мін. Однак і з ними серйозні проблеми. Що відбувається? "Нам не страшні московські воші, нам стра...
"Вчора був той самий день – День гідності та свободи. Трохи не пропустила. День "майданутых", по-простому", - пише харківська журналістка Анна Гін на своїй сторінці у соцмережі "Фейсбук", передають Патріоти України, та продовжує:. "Не віриться, що вже ...