Президент України Петро Порошенко зареєстрував у Верховній Раді законопроект щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб і позначив його як невідкладний. Проект Закону №5553 «Про внесення зміни до Закону України «Про банки і банківську діяльність» щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб» опублікований на сайті українського парламенту 19 грудня.
Станом на 12:50 вже з'явився текст законопроекту та пояснювальної записки до нього. Пропоную вашій увазі:
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про внесення зміни до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб
________________________________________________________________
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
1. Статтю 57 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 5 – 6, ст. 30 із наступними змінами) доповнити частиною третьою такого змісту:
"Вклади фізичних осіб в інших державних банках гарантуються:
1) у сумі, що не перевищує визначеного відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, – відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
2) в межах суми, що перевищує визначений відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, – державою".
2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування".
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України "Про внесення зміни до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо гарантування державою вкладів фізичних осіб"
1. Обгрунтування необхідності прийняття законопроекту
Статтею 5 Закону України "Про банки і банківську діяльність" встановлено, що держава не відповідає за зобов’язаннями банків, а банки не відповідають за зобов’язаннями держави, якщо інше не передбачено законом або договором.
Разом з тим статтею 57 Закону України "Про банки і банківську діяльність", яка визначає правові засади гарантування вкладів фізичних осіб, передбачено, що вклади фізичних осіб Державного ощадного банку України гарантуються державою.
Кризові явища в економіці України супроводжувалися втратою довіри до банківської системи України з боку вкладників – фізичних осіб.
За даними Національного банку України, паніка населення, обумовлена загостренням військового конфлікту та різкою девальвацією гривні, призвела до втрати банками 33% депозитів фізичних осіб у національній валюті та 50% депозитів в іноземній валюті (у доларовому еквіваленті) протягом 2014 ─ 2015 років з платоспроможних банків.
У той же час подолання кризових явищ на сучасному етапі розвитку економіки призвело до збільшення участі держави у банківській системі України.
Під час кризи банки з державним капіталом відіграли позитивну роль "тихої гавані" для депозитів населення і ще більшою мірою для коштів юридичних осіб, на які не поширюється система гарантування вкладів. Головною причиною припливу коштів до державних банків була впевненість, що уряд підтримуватиме такі банки за будь-яких обставин, а тому ризики втрати коштів мінімальні.
Протягом 2014 – 2016 років суб’єкти господарювання переводили до банків із державним капіталом свої поточні рахунки та заощадження. Рахунки підприємств у національній валюті у трьох найбільших державних банках станом на кінець першого кварталу 2016 року зросли, порівняно з початком 2014 року, в 2,4 раза, а в інших платоспроможних банках – лише на 51%. Обсяги коштів фізичних осіб у державних банках у національній валюті повернулися на докризовий рівень ще в середині 2015 року в той час, як в інших банках суттєво скоротилися.
У зв’язку з цим для відновлення та зміцнення довіри вкладників – фізичних осіб до державних банків та банківської системи України в цілому існує потреба у запровадженні додаткового гарантування державою таким особам вкладів у державних банках. Відповідні кроки держави мають стати прикладом для наслідування іншими власниками банків, які здійснюють контроль над ними, та сприяти посиленню захисту інтересів клієнтів банків.
2. Цілі та завдання законопроекту
Законопроект розроблено з метою посилення тенденції із подолання кризових явищ у банківській системі України та закріплення прояву волі держави як власника державних банків у забезпеченні захисту інтересів вкладників – фізичних осіб.
3. Загальна характеристика і основні положення проекту
Законопроектом передбачається внести зміну до статті 57 Закону України "Про банки і банківську діяльність".
Згідно з цією зміною держава бере на себе обов’язок із гарантування відшкодування фізичним особам – вкладникам державних банків тієї частини суми вкладу, що перевищує граничний розмір відшкодування коштів за вкладами, встановлений у відповідності із Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб". При цьому для цих фізичних осіб також зберігаються передбачені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" гарантії за вкладами у сумі, що не перевищує граничного розміру відшкодування коштів за вкладами.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Відповідні суспільні відносини регулюються законами України "Про банки і банківську діяльність" та "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація законопроекту не впливає на показники Державного бюджету України.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту
Прийняття законопроекту сприятиме захисту прав фізичних осіб – вкладників державних банків, а також надасть приклад відповідального ставлення власника банку до забезпечення захисту інтересів клієнтів банку.
Керівник Апарату
Адміністрації Президента України О.Дніпров".
Опублікував: Церковний Цинік
Демонстративний запуск росіянами балістичного носія ядерної зброї по Україні, відповідні попередження посольства США напередодні, повернення ядерної риторики у марення кремлівських безумців, – викликають в памʼяті суспільствознавчі студії. "Текст трохи...
"Схоже, своєю заявою щодо Криму президент України послав західним лідерам сигнал, що готовий сідати і домовлятися. Путін - стоїть на своїх, давно озвучених позиціях. Чи вдасться дуету американських президентів Байдена і Трампа за допомогою певних дій і...