Чергова річниця Голодомору. Страшна, пронизлива. Знову печуть спогади родичів - свідків того жаху: бабусі, батька (вічна їм пам'ять). Страшні спогади - кров холоне в жилах і здригаєшся, як уявиш, що пережили ті, хто тоді вижив. І що відчували ті, що вмирали страшною смертю? Хто ховав (а то й їв, збожеволівши від голоду) своїх діточок? І як по пропахлих солодкуватим запахом трупів селах їздили партійно-комсомольські активісти, вигарбуючи приховані колосочки й зернятка, струшуючи останні залишки пилу з пустих мішечків з-під муки - щоб «классовиє врагі - кулакі» не розмочили, боронь боже, ті мішечки у воді і не висмоктали голодними вустами мізерні порції розчиненого борошна...
Але днями я почув ще одну історію з тих страшних часів. Незважаючи на жахливість самої ситуації, історії оптимістичної і повчальної. Знайома розказала про свого діда, який пережив Голодомор в одному з невеличких віддалених сіл у Полтавській області. Незважаючи на віддаленість, партійно-комсомольські стерв'ятники дісталися й до них - щоб видерти останнє, лишивши вмирати на порогах пустих осель. Тим не менш, як згадував дід, більшість мешканців села вижили. «Як?!» - питала онучка. Дідусь коротко, не уточнюючи, сказав: «Просто у нас не було зрадників». Детальніше говорити боявся, розказав лише невдовзі перед смертю. Знайома й мене попросила не називати всі деталі. Виявляється, той генетичний страх досі у жилах багатьох українців.
У тому невеличкому селі ідейних стукачів не було - там не встигли завестись комуністи й комсомольці. І в час біди виявилось, що село повністю складається зі справжніх, порядних людей, які змогли, відкинувши звичні сусідські незгоди і сварки, об'єднатись перед лицем смертельної небезпеки у братерський моноліт - щоб вижити разом. А далі увімкнулась природна українська кмітливість.
Але далі - найскладніше. Незважаючи на те, що село віддалене, і активісти-контролери приїжджали нечасто, за мешканцями однак слідкували, особливо після того, як вони підозріло довго не вимирали: чи не підуть за прихованими десь припасами? Потрібно було якось доправляти те приховане зерно. Ось тут і увімкнулась природня українська творча жилка.
Пошили спеціальні пояси з кишеньками, які ховали під одежею. До лісових схованок ходили в основному діти та підлітки. Кишеньки на поясах невеличкі, непомітні, тому принести можна було дуже мало і розділити серед усіх потроху - лишень щоб з голоду не вмерти. Дуже допоміг сільчанин-ліліпут, який дорослим виглядав як маленька дитина. Його й одягали як маленького хлопчика, після чого він йшов до лісу, збираючи всіляку рослинність. Переконавшись, що за ним не стежать, клав зі схованки трохи зерна у кишеньки поясу і повертався додому з оберемком трави, листя й корінців. Активісти-стерв'ятники, спостерігаючи здалеку, не дуже звертали увагу на хлоп'я, яке збирає по лісу і волоче з собою, жуючи, всілякий непотріб.
Все принесене справедливо розділялось серед мешканців, змішувалось з лободою і корою (це збиралось відкрито) і розтовчувалось у воді. Люди ходили як тіні - по межі життя і смерті, зате майже всі вижили. Найголовніше - завдяки тому, що в селі не знайшлось жодного зрадника, жодної продажної шкури. Ніхто не доніс, не продався, навіть корчачись від голоду.
Бо неважко уявити, що було б, якби почалися сварки і розборки: «Чому мені на півжмені менше, ніж Петрові? То й що, що у нього два сини, а у мене один, зате у мене старший!», і т.д. Де сварки, заздрощі і незгода на межі голодної смерті - там і ворожість, там намагання «взяти те, що мені належить по праву», а за ним і готовність купити шкоринку хліба ціною чужого життя. Таких не знайшлося. Жодного! Люди розуміли, що вижити вони зможуть тільки разом, а єдина слабка ланка призведе до смерті всіх. Вони розуміли, вони трималися і вони вижили!
Мені приходить на пам'ять ця історія, коли я думаю над тим, як багато бід пережила наша країна лише через те, що хороші люди, українці не змогли згуртуватися, а то й просто, пересварившись, тягли кожен у свій бік. Тут і часи Хмельниччини, і УНР, і те, що сталось після першого Майдану. Не хотілось би, щоб це повторилося знову. Бо маємо ж і протилежні приклади: Революційна повстанська армія України під проводом Махна, Холодноярська республіка, УПА... І ось це безіменне село на Полтавщині. І наш Майдан. І наші мужні воїни-захисники. І волонтери. Разом ми сила. Тільки разом ми виживемо. І переможемо!
У Запоріжжі внаслідок ракетного обстрілу, який РФ здійснила у суботу, 18 січня, вибуховою хвилею пошкоджений Свято-Андріївський кафедральний собор УПЦ МП. Військовий прокоментував, як "відреагували" представники собору. Про це військовослужбовець ЗСУ С...
Тенденція росіян щодо того, щоб здійснювати штурмові дії на цивільних автомобілях, мотоциклах чи навіть самокатах приховується зовсім не у тактиці, а у виснаженні парку військової техніки. Про це у своєму Telegram-каналі написав російський журналіст Ма...