Хіти тижня. Які секрети сховані у "горбатому Запорожці": Яким був перший український легковик

Чи був "Горбатий" насправді таким вже поганим авто.

В сотий раз переказувати історію створення першого українського легковика ми тут не будемо. Ми запропонуємо щось більш цікаве – погляд на ЗАЗ-965 очима сучасних експертів-технарів і аналітиків ринку, пише Авто 24, передають Патріоти України.

Спочатку просто нагадаємо: ЗАЗ-965 "Запорожець" створювався на замовлення "партії і уряду" як частина програми з автомобілізації країни в перше післявоєнне десятиліття. Проектований автомобіль, що в 1955-1959 рр. ще не мав української назви, повинен був стати найдоступнішим для населення. Але радянські реалії внесли суттєві корективи в концепцію “народного авто”, в результаті чого народився багато в чому унікальний для світового автопрому автомобіль. З дистанції більш ніж півстоліття ми розуміємо, наскільки цікавою була ця модель.

Вдала конструкція. Над створенням цього автомобільчика не дарма працювали цілий науково-дослідний інститут і КБ двох автозаводів. З інженерної точки зору автомобіль вийшов раціональним і технологічним. Компактний блок силового агрегату (двигун, КПП, головна передача і півосі до задніх коліс) висить в кормі машини, завантажуючи ведучі колеса для кращої прохідності.

Компонування першого "Запорожця" було раціональніше більшості зарубіжних аналогів. Крім того, в машну був закладений незвично великий для такого класу ресурс

Двигун автомобіля "Запорожець” ЗАЗ 965 має нескладну систему повітряного охолодження і завдяки компонуванню V4 малу довжину, що важливо для задньомоторної схеми. Передня підвіска торсіонного типу мінімально навантажує передок кузова, що дозволило полегшити передню частину. Кузов зварений з декількох великих відштампованих панелей, він вийшов міцнішим і більш технологічним в порівнянні із зарубіжними конкурентами. Про пряме копіювання з будь-якої зарубіжної моделі при цьому говорити не варто. Хоча б тому, що у Fiat 600, якому приписують роль прототипу для клонування, була зовсім інша передня підвіска і рульове управління, інші схема двигуна і його тип.

Якість була не найсильнішою стороною ЗАЗ-965. Наприклад, двигун потів маслом, забруднювався і в підсумку часто перегрівався

Невдале виконання. Незважаючи на вдалу конструкцію, зробити з “Запорожця” ідеальну машину виробники не змогли. Якість багатьох деталей і складання залишали бажати кращого – звідси і пішла думка про те, що "Запорожець", мовляв нікуди не годиться. А між тим, вдало зібрані екземпляри служили власникам вірою і правдою впродовж багатьох років.

Місткий. Всупереч розхожій думці, перший “Запорожець” не був тісним автомобілем. За мірками свого класу ЗАЗік був самим просторим – мало того, що вміщував чотири дорослих людини, так ще й перевозив їх із завидним комфортом. Так, всі чотири місця були повноцінними, на відміну від багатьох конкурентів, у яких задні місця на ділі були дитячими. Довжина салону у “Запорожця” була найбільшою в класі: 1,840 м проти середньої цифри 1,760 м у конкурентів. При цьому за зовнішнім габаритом ЗАЗ (3,330 м) був коротшим більшості не таких містких аналогів.Свідоцтво високого рівня проектування "Запорожця": при менших габаритах він місткіший за всіх конкурентів свого часу
Багатий. Парадоксально, але радянський автомобіль для бідних був укомплектований багатше ніж всі зарубіжні конкуренти. Вже в базовій комплектації його оснащували обігрівачем (автономним!), опускаючими (а не зсувними або відкидними) дверними стеклами, поворотними кватирками та електричними двірниками. Під капотом ховався повноцінний 4-циліндровий двигун – тільки в одного з конкурентів був подібний, у решти ж – примітивні мотоциклетного типу моторчики.

У дбайливих руках членів львівського клубу "ЗАЗ-Козак" "горбаті" демонструють чудеса довголіття і можуть доїхати хоч на край світу. Наприклад, на мис Нордкап

За енергоозброєністю (співвідношення маси машини і потужності двигуна) перший “Запорожець” був кращим у класі: 35 – 31 кг/л. с. Маленька машина мала дорослу ходову частину з металевими (а не гумовими, як у деяких європейців) пружними елементами і великими 13-дюймовими колесами. Нарешті, всі елементи і системи ЗАЗ-965 робилися з розрахунком на тривалий термін експлуатації, в той час як в Європі подібні малюки намагалися максимально спростити і полегшити, економлячи на довговічності.

За енергоозброєністю ЗАЗ-965 давав фору всім сучасним моделям, особливо після рестайлінгів 1962 та 1965 рр.

Нерозкручений. Найслабше місце “горбатого” – відсутність правильного піару. Через низьку споживчу культуру радянського суспільства сучасники не сприймали "Запік" інакше як з іронією, вважаючи його недоавтомобілем в порівнянні з більш крупними "Побєдами", “Волгами” і “Москвичами". А “Запорожець” був за всіма показниками набагато вище критеріїв свого класу, але ніхто не пояснював цього публіці.

Незважаючи на відсутність грамотного просування "Запорожець" користувався стійким попитом, в тому числі в Європі. За 9 років випустили 316 713 примірників

Тим не менш, цей цікавий у всіх сенсах автомобіль був затребуваний і гідно оцінений споживачем. Ну а час додав йому ностальгічного шарму і зробив предметом поклоніння, причому не тільки в колах автомобільних фанів.

Джерело: Авто24

Пенсії у 2026 році будуть з нюансами: Ось кому чекати підвищення

середа, 8 жовтень 2025, 12:58

Більшість пенсіонерів в Україні збережуть розмір своєї пенсії і навіть будуть отримувати більше після Нового року. Про це у коментарі УНІАН розповів адвокат Іван Хомич, передають Патріоти України. За його словами, у 2026 році буде підвищення пенсій. Во...

Перебої з електрикою цієї зими можуть бути, але: Експерт пояснив, чи чекати відключень світла в Україні

середа, 8 жовтень 2025, 12:46

В Україні блекаут був один раз і ризик завжди є, але енергетики навчилися із цим працювати. Таку думку в етері "Еспресо" висловив виконавчий директор Асоціації "Енергоефективні міста України", експерт з питань енергоефективності Святослав Павлюк, перед...