Хіти тижня. Які секрети сховані у "горбатому Запорожці": Яким був перший український легковик

Чи був "Горбатий" насправді таким вже поганим авто.

В сотий раз переказувати історію створення першого українського легковика ми тут не будемо. Ми запропонуємо щось більш цікаве – погляд на ЗАЗ-965 очима сучасних експертів-технарів і аналітиків ринку, пише Авто 24, передають Патріоти України.

Спочатку просто нагадаємо: ЗАЗ-965 "Запорожець" створювався на замовлення "партії і уряду" як частина програми з автомобілізації країни в перше післявоєнне десятиліття. Проектований автомобіль, що в 1955-1959 рр. ще не мав української назви, повинен був стати найдоступнішим для населення. Але радянські реалії внесли суттєві корективи в концепцію “народного авто”, в результаті чого народився багато в чому унікальний для світового автопрому автомобіль. З дистанції більш ніж півстоліття ми розуміємо, наскільки цікавою була ця модель.

Вдала конструкція. Над створенням цього автомобільчика не дарма працювали цілий науково-дослідний інститут і КБ двох автозаводів. З інженерної точки зору автомобіль вийшов раціональним і технологічним. Компактний блок силового агрегату (двигун, КПП, головна передача і півосі до задніх коліс) висить в кормі машини, завантажуючи ведучі колеса для кращої прохідності.

Компонування першого "Запорожця" було раціональніше більшості зарубіжних аналогів. Крім того, в машну був закладений незвично великий для такого класу ресурс

Двигун автомобіля "Запорожець” ЗАЗ 965 має нескладну систему повітряного охолодження і завдяки компонуванню V4 малу довжину, що важливо для задньомоторної схеми. Передня підвіска торсіонного типу мінімально навантажує передок кузова, що дозволило полегшити передню частину. Кузов зварений з декількох великих відштампованих панелей, він вийшов міцнішим і більш технологічним в порівнянні із зарубіжними конкурентами. Про пряме копіювання з будь-якої зарубіжної моделі при цьому говорити не варто. Хоча б тому, що у Fiat 600, якому приписують роль прототипу для клонування, була зовсім інша передня підвіска і рульове управління, інші схема двигуна і його тип.

Якість була не найсильнішою стороною ЗАЗ-965. Наприклад, двигун потів маслом, забруднювався і в підсумку часто перегрівався

Невдале виконання. Незважаючи на вдалу конструкцію, зробити з “Запорожця” ідеальну машину виробники не змогли. Якість багатьох деталей і складання залишали бажати кращого – звідси і пішла думка про те, що "Запорожець", мовляв нікуди не годиться. А між тим, вдало зібрані екземпляри служили власникам вірою і правдою впродовж багатьох років.

Місткий. Всупереч розхожій думці, перший “Запорожець” не був тісним автомобілем. За мірками свого класу ЗАЗік був самим просторим – мало того, що вміщував чотири дорослих людини, так ще й перевозив їх із завидним комфортом. Так, всі чотири місця були повноцінними, на відміну від багатьох конкурентів, у яких задні місця на ділі були дитячими. Довжина салону у “Запорожця” була найбільшою в класі: 1,840 м проти середньої цифри 1,760 м у конкурентів. При цьому за зовнішнім габаритом ЗАЗ (3,330 м) був коротшим більшості не таких містких аналогів.Свідоцтво високого рівня проектування "Запорожця": при менших габаритах він місткіший за всіх конкурентів свого часу
Багатий. Парадоксально, але радянський автомобіль для бідних був укомплектований багатше ніж всі зарубіжні конкуренти. Вже в базовій комплектації його оснащували обігрівачем (автономним!), опускаючими (а не зсувними або відкидними) дверними стеклами, поворотними кватирками та електричними двірниками. Під капотом ховався повноцінний 4-циліндровий двигун – тільки в одного з конкурентів був подібний, у решти ж – примітивні мотоциклетного типу моторчики.

У дбайливих руках членів львівського клубу "ЗАЗ-Козак" "горбаті" демонструють чудеса довголіття і можуть доїхати хоч на край світу. Наприклад, на мис Нордкап

За енергоозброєністю (співвідношення маси машини і потужності двигуна) перший “Запорожець” був кращим у класі: 35 – 31 кг/л. с. Маленька машина мала дорослу ходову частину з металевими (а не гумовими, як у деяких європейців) пружними елементами і великими 13-дюймовими колесами. Нарешті, всі елементи і системи ЗАЗ-965 робилися з розрахунком на тривалий термін експлуатації, в той час як в Європі подібні малюки намагалися максимально спростити і полегшити, економлячи на довговічності.

За енергоозброєністю ЗАЗ-965 давав фору всім сучасним моделям, особливо після рестайлінгів 1962 та 1965 рр.

Нерозкручений. Найслабше місце “горбатого” – відсутність правильного піару. Через низьку споживчу культуру радянського суспільства сучасники не сприймали "Запік" інакше як з іронією, вважаючи його недоавтомобілем в порівнянні з більш крупними "Побєдами", “Волгами” і “Москвичами". А “Запорожець” був за всіма показниками набагато вище критеріїв свого класу, але ніхто не пояснював цього публіці.

Незважаючи на відсутність грамотного просування "Запорожець" користувався стійким попитом, в тому числі в Європі. За 9 років випустили 316 713 примірників

Тим не менш, цей цікавий у всіх сенсах автомобіль був затребуваний і гідно оцінений споживачем. Ну а час додав йому ностальгічного шарму і зробив предметом поклоніння, причому не тільки в колах автомобільних фанів.

Джерело: Авто24

Єврокомісія ініціює макрофінансову допомогу Україні у 1,2 млрд євро задля подолання економічних проблем, викликаних ескалацією російської загрози

понеділок, 24 січень 2022, 21:22

Голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн анонсувала нову програму макрофінансової допомоги Україні обсягом 1,2 млрд євро. Про це голова виконавчої влади ЄС заявила під час брифінґу 24 січня, зазначають Патріоти України. За її словами, "новий макрофінанс...

Гривня продовжує просідати до долара: Офіційний курс валют від НБУ

понеділок, 24 січень 2022, 19:30

Національний банк послабив офіційний курс гривні до долара на 6 копійок, встановивши його на 25 січня на рівні 28,38 гривні. Офіційний курс гривні до євро встановився на рівні 32,06 грн (на 24 січня – 32,11 гривні), зазначають Патріоти України. . 24 с...