Наразі Україна може зупинити агресію з моря лише силами берегової охорони. Щоб запобігти висадці десантів від рідних берегів треба багато попрацювати, особливо в Азовському морі, де агресор вже має близько 40 бойових одиниць. Однак процес розпочався.
Про те, що наразі відбувається в регіоні і що робиться для підсилення оборони Патріоти України пропонують ознайомитись з репортажем Андрія Цаплієнка.
"Москва планувала скерувати в атаку свій флот в Азовському морі проти українців. Екіпаж російського бойового катера, заявивши на міжнародній радіохвилі, що виконує спеціальне завдання, пішов на таран українського бойового корабля.
Як повідомляється у сюжеті ТСН.Тиждень, 13 вересня обрали росіяни для морського тарана. Від бойових дій на морі росіян та українців відділяло лише кілька метрів азовських вод. "Мангуст”, бойовий катер берегової охорони Росії, агресивно кружляв навколо українського прикордонного корабля “Онікс”. Перероблений із браконьєрської шхуни український “Онікс” поступається росіянину і калібром, і швидкістю, проте обидва його кулемети готові до бою.
"Проти всіх кораблів морської охорони вони здійснюють такі провокативні дії. Я це оцінюю, як дрібні капості, підійти, взяти на залякування", - вважає командир кораблю "Онікс", додавши, що екіпаж не боїться провокацій.
Російський кулеметник у “бронежилеті”, але ствол його кулемета був закритий заглушкою. Тож стріляти росіяни не збирались. На обличчі кулеметника читається жах, бо він розуміє: якщо українці відкриють вогонь, то йому кінець. Та, хтозна, можливо, саме в цьому й полягало завдання екіпажу “Мангуста” - спровокувати “Онікс” на перший постріл.
На думку командира "Онікса", ризик виникнення збройного протистояння є, адже Маріуполь - зона бойових дій. Таких зухвалих провокацій тут ще не бачили. Втім, ніхто не здивований. День за днем Росія піднімає градус напруги. Ілюзій майже не залишилось: Україну хочуть позбавити контроля над Азовським морем. "Нами щодня спостерігається від трьох до п'яти кораблів ФСБ РФ", - сказав Артем Поляков, речник Маріупольського загону морської охорони.
І вони неодмінно зупинять – наприклад, суховантаж або будь-яке інше судно, яке прямує до українських портів або ж на вихід з моря. Винятків немає. Затримки піднімають ціну вантажів, роблять комерційно невигідними рейси до українських портів і поступово вбивають економіку Приазов'я. Разом з тим, країна-агресор нарощує військову присутність в Азовському морі.
Відбити ворожий десант на своєму березі ми ще можемо, але зупинити його на далеких підходах – бракує кораблів. Щобільше українських бойових кораблів на воді, щобільше людей в однострої на суходолі, тим менше ризик побачити тут десант агресора. Жодна протикорабельна ракета не допоможе вирішити проблему цивільного судноплавства на Азові, бо російські прикордонники мають право зупинити будь-який цивільний корабель в будь-якій точці Азовського моря.
Правовий абсурд утворився після конфлікту навколо острова Тузла. Відтоді Азовське море має унікальний статус – внутрішнє море двох країн. Договір 2003 року загнав Україну в пастку: міжнародне право не втручається в конфлікт на Азові. І тут de facto діє закон сили. У кого більше бойових кораблів, той і господар моря. У Росії на Азові – кораблі прикордонної служби ФСБ та потужне флотське угруповання з ракетним озброєнням. Російські бойові кораблі доповнює флотилія сепаратистів на піратських баркасах з кулеметами. В України на Азові – лише прикордонний загін морської охорони. Доправити сюди військово-морські кораблі морем здавалося неможливим - після втрати Криму Україна не контролює Керченську протоку, єдиний вхід до Азовського моря. В Раді нацбезпеки, схоже, почали нервуватися, збагнувши, яким буде наступний крок росіян.
"Забезпечити морську блокаду наших портів в Азовському морі", - заявив Олександр Турчинов, секретар РНБО.
Здавалося б, повна безвихідь, але цього тижня все змінилося. У Бердянському порту помітили два новітні українські бронекатери проекту “Гюрза” із назвами “Лубни” та “Кременчук”. Військово-морські сили появу своїх катерів на Азові поки що не коментують, втім, секрет заховати не вдалось: джерела в міністерстві інфраструктури підтверджують - бойові катери до Бердянська вдалося доправити суходолом. Тож відтепер на один військово-морський порт в Україні побільшало.
Два маленькі бойові катери нібито серйозно не змінять баланс сил на Азові, але це лише початок. До того ж, наші заокеанські союзники обіцяють допомогти не втратити Азовське море остаточно. В України можуть бути власні резерви, аби захистити береги.
В Києві на воду спустили перший в Україні десантний катер. Кодова назва проекту “Кентавр”, озброєний кулеметами, гранатометом та реактивною системою залпового вогню. Бере на борт 36 бійців морського десанту. Загальну кількість замовлення не розголошують, але, судячи з коментарів головного замовника, катерів буде не менше десятка. "Формування тактичної групи, щоби був спроможний перекинути до батальйону морської піхоти", - пояснив Ігор Воронченко, командувач ВМС України. Де буде базуватися тактична група швидкісних “Кентаврів”, прозоро натякає секретар Ради нацбезпеки. "Російська Федерація намагається заблокувати судоходство в Азовському морі. І саме тому РНБО прийняла рішення посилити військову присутність в Чорному і, насамперед, в Азовському морі", - зазначив Олександр Турчинов.
Критики “Кентавра” не в захваті: кажуть, на п'ятому році війни флот мав би отримати від промисловості щось більше, ніж легкі катери. Але як доправити на Азов великий корабель, якщо єдині ворота до моря - Керченська протока - закриті для українського флоту. Втім, морський сюрприз для агресора знайдений на Дунаї - артилерійський катер проекту “Джміль” із танковою баштою на носі. "На сьогодні це один із найбільших артилерійських калібрів у морській охороні. На ньому знаходиться артилерійська установка ПТ-76", - розповів Олег Кострул, начальник управління морської охорони ДПСУ.
Головна перевага “Джмілів” - їх можна перевозити суходолом залізницею або трейлерами. А плани перекидання потужних катерІв на Азов, виявляєтся, сьогодні вже не теорія.
Олег Кострул, начальник управління морської охорони ДПСУ: "Ми не тільки розглядаємо, ми вже провели відповідні розрахунки, і зараз працюють наші фахівці щодо безпечного перебазування наших визначених одиниць за потреби. Ми готові".
Незабаром в Україну передадуть два сторожові американські катери типу “Айленд”. Данія, як кажуть у міністерстві оборони, не проти продати Києву три мінні тральщики. Втім, навіть, якщо ми й отримаємо ці кораблі, нашим потужним союзникам, швидше за все, доведеться тиснути на Росію важкою дипломатичною зброєю, бо без міжнародної допомоги вузькі двері до Азову залишатимуться зачиненими."