Даріуш Яблонськи – польський режисер, продюсер, сценарист, член Європейської кіноакадемії й голова Європейського клубу продюсерів, ініціатор створення Польської кіноакадемії (яку очолює з 2012 року) й польської національної кінопремії "Орли". Він також став співпродюсером першої повнометражної стрічки української режисерки Марисі Нікітюк "Коли падають дерева", світова прем'єра якої відбулася цього року на Берлінському міжнародному кінофестивалі, а українська – на фестивалі в Одесі. В інтерв'ю, яке Патріоти України пропонують вам прочитати у текстовому записі, кінодіяч розповів, як боявся приїжджати в Україну декілька років тому й що змусило його змінити своє ставлення, чому він підіймав важкі історичні питання в своєму кіно та що би він сказав в'язню Кремля, українському режисеру Олегу Сенцову.
- Разом з Марисею Нікітюк ви працювали над фільмом "Коли падають дерева". Що спонукало вас взятися за цю роботу?
- Я цікавлюся Україною протягом досить тривалого часу й приїжджаю сюди все частіше й частіше. Копродукція для мене – це спосіб заводити друзів і відкривати нові таланти, тому ми працюємо над виробництвом фільмів із 27-ма країнами. Тож, природно, коли я зацікавився Україною, то став шукати можливості робити щось разом.
- А коли це сталося, якщо не секрет?
- Це був дуже цікавий досвід. Я працював над фільмом про Чорнобиль разом із французькими й німецькими партнерами. Вони сказали, що збираються знімати кіно в Україні, а в той час, знаєте, ми в Польщі вважали Україну доволі небезпечним місцем, таким, куди не варто їхати, бо тебе там пограбують.
- Про який рік ви говорите?
- Це було в 2010-му або 2011-му. У Польщі тоді вважали поїздку до України надто небезпечною. Не дуже приємним місцем був і кордон. Тож коли мої французькі партнери сказали, що збираються знімати там, я сказав щось на кшталт: "Вам не страшно?" На що вони відповіли, що в жодному разі, бо це нормальна країна. Тоді я подумав, що доволі тупо так ставитися до сусідньої держави, ще й у той час, як французи без проблем туди їздять, і що даремно ми туди не подорожуємо.
Спочатку я на побував на "Молодості" (міжнародний фестиваль, який проводиться в Києві, - ред.). Пригадую свій перший візит: на фестивалі я працював з молодими волонтерами, які були налаштовані дуже песимістично, казали, що Україна не змінюється, ніколи не зміниться й так далі. Але я говорив їм, що вони повинні вірити – Україна зміниться, бо вона дуже нагадує мені Польщу 90-х років. Коли я побачив протести на Майдані, то був дійсно зворушений, бо це те, про що ми з ними говорили.
- І що було далі?
- Далі Юлія Сінькевич (генпродюсер ОМКФ, - ред.) вперше запросила мене до Одеси. Коли я вийшов з готелю після прибуття, то зрозумів, що це – моє місто. Я почувався так, наче живу тут! Я сказав собі: "Я розумію це місто, воно нагадує мені Варшаву". І я почав приїжджати до Одеси щороку.
Ми з Ігорем Савиченком (продюсер стрічки "Коли падають дерева", – ред.) мали працювати над фільмом, але не склалося, а затим він приїхав до Польщі з Марисею Нікітюк. Сценарій був такий свіжий, а талант Марисі такий очевидний, що ми вирішили допомогти їй, запросивши до ScriptEast (польська програма розвитку та підготовки до виробництва кіносценаріїв із країн Східної та Центральної Європи, – ред.). Сценарій Марисі був першим українським сценарієм, який ми запросили. Вона важко працювала протягом року й отримала в Каннах Krzysztof Kieslowski ScriptEast Award (нагороду імені Кшиштофа Кесльовського від сценарної майстерні ScriptEast за найкращий східноєвропейський сценарій, – ред.). Цей був дуже важливий для нас момент, оскільки сценарій, який ми вважали добрим, отримав визнання дуже досвідчених й успішних представників кіноіндустрії з різних країн світу. Ми зрозуміли, що він має щось особливе й вирішили бути співпродюсерами проекту.
- Як, на вашу думку, напруга в історичних питаннях між Україною й Польщею може вплинути на сферу кіно?
- Я був би дуже засмучений і розчарований, якби напруга відобразилась на кіноіндустрії, бо не бачу жодних причин для цієї напруги. Я маю на увазі, що історія залишається позаду нас. Що сталося – те сталося, й ми маємо говорити про це чесно і найкраще – разом. Я думав про те, що фільм "Волинь" можна було б робити разом з українцями, бо це найкращий шлях. Як на мене, говорити про історію, постійно звинувачуючи іншу сторону, є великою помилкою, бо ж зазвичай, коли стається щось погане, відповідальність несуть дві сторони.
Гадаю, розуміння причин, через які сталося щось погане, - це урок, який ми маємо прийняти й використовувати в майбутньому. Я не погоджуюся з проникненням минулого в теперішнє, повторювання "це ви винні, ви винні". Ні, це було і через мене, ми повинні це розуміти. Ми маємо визнати, що причини того, що щось іде не так між країнами, дуже складні. Ми маємо бути спроможні разом думати, аналізувати й визнавати ці складні точки й не повторювати історію, бо це якось по-дурному.
У польській історії та політиці багато людей, які кажуть, що без вільної України не буде вільної Польщі, й для мене це надзвичайно важлива річ. Я почуваюся, так би мовити, зобов’язаним, щоб поляки спільно з українцями працювали, щоб зберегти незалежність і суверенітет України, бо це має вирішальне значення для регіону.
- Ваш фільм "Колоски" підняв дуже болючу тему про роль поляків у Голокості, спровокував бурхливу дискусію в суспільстві і, кажуть, ледь не позбавив вас роботи у Польщі, адже поляки бачили себе виключно жертвами і аж ніяк не учасниками тих злочинів. Що мотивує вам братися за такі речі?
- Протягом усієї кар’єри продюсера я робив дуже важкі фільми. Я розкривав правду про комуністичні злочини ще тоді, коли комуністи були при владі, й вірю, що фільм може мати місію. Для когось кіно – це розвага, але для мене – це спосіб донести щось важливе, вибудувати діалог між людьми. Сучасна історія – моя пристрасть, я думаю про те, що відбувалося, читаю книжки про це й гадаю, ми можемо використовувати фільми, щоб говорити про дуже серйозні матерії.
Табу про роль поляків у Голокості було найважчим і найсерйознішим табу в Польщі. Ніхто не хотів зачіпати його. І так відбувалося не тому, що люди не хотіли. Справа в тому, що в часи комунізму нам не дозволяли говорити про це. Крім того, комуністи – і, гадаю, це актуально і для України – любили малювати нас жертвами усього світу, бо не хотіли бачити нас його частиною, а прагнули замкнути, як фортецю. "Ми постраждали, нас не розуміють, нам усі шкодять, усі помиляються й лише ми по-справжньому ідеальні", - ось те, що нам говорили. Таким чином комуністи захищали той устрій.
Голокост – один із найстрашніших злочинів в історії людства. І мене дуже злить той факт, що деякі поляки були настільки поганими людьми, що брали в ньому участь. Я хотів дати урок нашим синам і дочкам, щоб вони подумали про це. Бо ж, знаєте, в історії людства є добрі часи, а є й погані. І я б хотів, аби поляки у важкі часи (а вони колись та й настануть) поводилися краще, ніж під час Голокосту.
- Щодо важких часів: що би ви сказали зараз Олегу Сенцову?
- Він має повернутися й робити фільми. Це його обов’язок, навіть не місія, а саме обов’язок. Він режисер, і має створювати кіно, а не сидіти у в’язниці. Ми ніколи не здамося, аж поки він буде вільний і не працюватиме над фільмами.
Жителям прикордонних районів Білгородської області роздали понад 9 тис. вогнегасників для того, щоб вони гасили пожежі після обстрілів. Про це повідомив голова регіону В'ячеслав Гладков, передають Патріоти України. «Може, хтось подумає, що інформація н...
За новими правилами бригади екстреної медичної допомоги доставлятимуть пацієнтів з інфарктами, інсультами та іншими критичними станами до профільних медичних закладів, передають Патріоти України. Як повідомили на сайті МОЗ, з січня 2025 року бригади шв...