Ан-188 замість Ан-70, або Візит Ердогана як шанс на "стрибок" у небі: Чи зможе Україна зацікавити Туреччину новим проєктом

​Новий військово-транспортний літак потрібен українській армії — на заміну тих кількох Іл-76, що дісталися нам ще від Радянського Союзу

Патріоти України пропонують ознайомитись з оглядом військового аналітика Михайла Жирохова.

ДП "Антонов" поширило інформацію про те, що під час візиту в Україну президента Туреччини Реджепа Ердогана, який очікується найближчими тижнями, він відвідає це підприємство, де сторони обговорять перспективи здійснення спільних проєктів в авіаційній сфері. Зокрема, повідомляється про інтерес турецької сторони до проєкту Ан-70. Йдеться про серійне виробництво середнього військово-транспортного літака — ця історія тягнеться вже понад 30 років, у ній час від часу з'являється інформація про спроби залучити іноземних інвесторів, які досі невдалі.

З одного боку, ВПС Туреччини вже мають літаки цього класу — європейські Airbus А400, які відпрацьовані у виробництві і експлуатації та влаштовують тамтешніх військових. З іншого боку, Туреччина нині прагне активізувати свої зусилля у галузі авіабудування. Так, на 2022 р. заплановано перший політ навчально-тренувального літака з реактивним двигуном HÜRJET, який має замінити застарілі машини Т-38 та F-5 американського виробництва, які перебувають на озброєнні ВПС Туреччини. Тому щодо доступу до технологій (а особливо в галузі двигунобудування) турецькій стороні був би цікавий спільний проєкт із визнаним лідером у галузі військово-транспортної авіації, яким є "Антонов".

Якщо турецька сторона реально зацікавиться Ан-70, це буде прорив. Чи жарт, перші промальовки нової машини з'явилися ще 36 років тому — за технічним завданням повітрянодесантних військ СРСР для заміни Іл-76, а досі не дійшли до серійного виробництва. Перед самим розпадом Союзу "Антонов" встиг закласти перший прототип, проте далі проєкт пішов з великими труднощами — так, досвідчений екземпляр Ан-70 піднявся в небо 16 грудня 1994 р., а 10 лютого 1995 р. під час четвертого випробувального польоту сталося зіткнення з літаком супроводу Ан-72 Увесь екіпаж дослідної машини, що розбилася під Гостомелем, загинув. Проте "антонівці" у грудні 1996 р. показали другий дослідний Ан-70.

Незабаром доля проєкту перейшла в політичну площину, ставши однією з розмінних монет у відносинах Росії та України. Так, у 1998 р. Кучма та Єльцин виступили із спільною заявою, з якої випливало, що обидві країни бажають прийняти Ан-70 на озброєння національних ВПС. Після Помаранчевої революції 2004 р. українська сторона від участі у проєкті відмовилася, одночасно це зробили росіяни, зробивши ставку на модернізацію парку своїх Іл-76.

Проєкт реанімували з приходом до влади Януковича – у 2011 р. російські офіційні особи заявляли, що у 2015-2020 рр. готові купити 60 літаків цього типу. Тоді ж було відновлено фінансування з боку Києва. У вересні 2012 р. єдиний Ан-70 здійснив перший політ. Результати були настільки обнадійливі, що росіяни стали форсувати тему про розгортання збірки літака для власних ВПС у Казані (потім мова йшла про Воронеж).

11 квітня 2014 р. ДП "Антонов" завершило спільні державні випробування модернізованого Ан-70, за результатами яких літак було рекомендовано до серійного виробництва. У січні 2015 р. літак офіційно було прийнято на озброєння Повітряних Сил України. Водночас наприкінці лютого 2015-го міноборони РФ виключило Ан-70 із державної програми переозброєння.

Проте ухвалення Україною на озброєння Ан-70 було формальністю, необхідною для просування літака на міжнародних ринках. Оскільки після анексії Криму та припинення співпраці між підприємствами військово-промислового комплексу Росії та України довести до пуття Ан-70 стало проблематично. Насамперед, Росія володіє половиною інтелектуальної власності на проєкт, а крім того, основою рухової конструкції є гвинтовентилятори СВ-27 та допоміжний двигун ТА 18-200-70 виробництва російського НВП "Аеросила" з підмосковного Ступіно.

У травні 2016 р. тодішній віцепрезидент компанії "Антонов" Олександр Коцюба заявив, що "відтворити Ан-70 у існуючому вигляді практично неможливо". Почався тривалий непростий процес імпортозаміщення російських комплектуючих — за постійної нестачі грошей. Єдиний літак намагалися максимально представити за кордоном, адже, за оцінками самого "Антонова", потреба світового ринку в літаках типу Ан-70 на період до 2035 р. становить 300 машин. Наприклад, у листопаді 2017 р. Ан-70 привезли на Dubai Airshow. Арабських шейхів намагалися зацікавити цивільним варіантом Ан-70Т, проте далі за розмови справа не пішла. Не вдалося залучити на роботу над проєктом і американські фірми.

Як підсумок, сьогодні "Антонов" робить ставку на проєкт Ан-188 — як би Ан-70, але із західними двигунами та авіонікою. По суті, це буде новий літак, який доведеться робити фактично з нуля, хоч і використовуючи напрацювання по Ан-70. Найімовірніше, саме проєктом Ан-188 спробують зацікавити турецьких авіабудівників.

Наскільки ця спроба буде вдалою, передбачити неможливо. Але треба розуміти, що концептуально проєкт Ан-70 залишився на рівні 1990-х і час поступово минає. Тим більше, що західні конкуренти, насамперед Airbus, зробили дуже багато, щоб зайняти потенційно цікаві для нас ринки. Проте залишається ще внутрішній ринок — ті кілька Іл-76, що дісталися нам ще від Радянського Союзу, потребують повноцінної заміни, якою може стати Ан-188.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Ми виграли попередні раунди, але потрібно виграти війну, - Ігор Луценко

понеділок, 15 вересень 2025, 20:59

Україна змогла виграти попередні раунди, однак потрібно виграти війну. Попри ослаблення Росії, ситуація залишається складною. Про це сказав військовослужбовець ЗСУ Ігор Луценко, передають Патріоти України. "Думка Келлога, що Росія програє війну, надзви...

"Помста" за Міндіча: хто такий детектив Магамедрасулов і чому Банкова його так боїться?

понеділок, 15 вересень 2025, 19:51

Уже понад 2 місяці детектив НАБУ Руслан Магамедрасулов став відомий широкому загалу після того, як влада здійснила першу невдалу атаку на антикорупційні органи. . Ще у липні цього року СБУ, у дні, коли ухвалювали скандальний законопроєкт №12414, прове...