Нещодавно я побачив як МО відзвітувалось про збільшення закупівлі дронів для ЗСУ, і в мене припекло. Бо в ідеальному світі МО закупає дрони, в бригадах навчаються екіпажі, і потім літачки летять , всіх бомблять.
Але мало хто знає, що після закупівлі дронів, є ще процес розподілу по військам. І тут в нас вже не так все здорово.
Цей пост буде написаний сугубо з мого досвіду, як пілота великого крила, який спостерігав які процеси проходять по великим крилам.
На другий рік війни у ГШ досі немає розуміння про системну роботу підрозділів БПЛА. Аеророзвідка - це вид технічної розвідки. Але спочатку війни аеророзвідку віддали під управління артилерії. Ну все ж логічно, дрони корегують арту, тому хай арта іх і розподіляє. Колись ця помилка та обмеженість досвіду ще була зрозумілою, але пройшло достатньо часу щоб зрозуміти, що арта розуміє арту, а аеророзвідка- то окремий світ, де для того щоб відкоригувати арту, спочатку треба провести розвідку, побудувати ешелоновану розвідку по сектору (передній край-мавікі, другий ешелон-Лелеки, Фурії, третій ешелон- Puma,FlyEye, Poseidon) завʼязати це з підрозділами РЕБ, інформування по переміщенню ворожих БПЛА, координації з ППО, радіорозвідкою та перехопленнями, і за рахунок побудови цієї системи дрони можна ефективно використовувати на лінії фронту. Окрема тема - це баражуючи боєприпаси та скиди з коптерів та крил, дистанційне мінування, дрони ретранслятори та дрони РЕР. І арта в координації цього розуміє стільки ж, скільки б пілоти БПЛА розуміли нюанси артилерії, якби їм поставили задачу її розподіляти по військам.
Як ви вважаєте, що в цих питаннях розуміють артилеристи?
А нічого. Півтора роки війни дрони розподіляють люди які не знають як забезпечити навчальні процеси, чим той дрон відрізняється від іншого крім форми та вартості, ну це ж літачок, полети, відкорегуй арту, що тут складного? А, втратив крило? Ну ми ще дамо.
Звісно карт-бланш на розподіл БПЛА отримали артилерійські бригади. Тобто не бригади, які тримають сектор, переміщують машини РЕБ, кожен день наносять на карти зміни по фортифікаціям, вивчають переміщення ворожого особового складу, чи координують сили та засоби при наступальних діях. Ні. Артилерія.
В спілкуванні з командуванням якого, коли ти розмовляєш про різницю використання того чи іншого БПЛА, різницю між антіспуфером та антиджемером, та які дрони мають нестандартні частоти, дивляться на тебе так, як наче ти з ними неочікувано почав розмовляти китайською.
При тому вже неодноразово казалось, що коригування- це 5% аеророзвідки. 95% - це координація, стабільне патрулювання, планування "безпечних коридорів" при польотах в глибину, боротьба з ворожим РЕБом та ППО. І що виключаючи деякі дійсно ефективні підрозділи аеророзвідки в артбригадах, в цілому це пздц.
Колись мене придали корегувати в одну артбригаду. На Луганду. Приїхавши в сектор, та поспілкувавшись з пілотами, ми трошки ахерелі. Координації з РЕБом- нуль. З ППО- нуль. Постановка задач- ну ось там ворог, завтра ми дамо вам вогневі засоби, полетіть відкоригуйте. Стабільність на лінії- це коли наше ж ППО збиває свої ж борти. І всім похер.
На наступний день ми знайшли батарею Мсти-С, дві батареї Д-30 по шість гаубиць в кожній. Ну, давайте корегувати.
Десь чуємо постріл. Один. Ну, думаємо- пристрілка. Зараз насиплють жеж.
Але ні. Так по одному пострілу. Виявилось ми корегували одну гаубицю Д-20. Ясно що з такою вогневою потужністю ми нікого не розвалили. На питання- навіщо взагалі ризикувати бортом за 150 тис.євро. щоб плюхати снаряди з однієї гаубиці в зоні, де своє ППО не знає де свій борт, а де чужий- мені сказали що це тут нормальна практика. Під кінець мене заспокоювали, що вогонь що бентежить- це теж результат, бо ворожі артилеристи не працювали поки ми десь там поруч ляпали, а це означає що ми молодці. Заспокоював мене доречі пілот, який непоганий, але просто вимушений працювати в цій колаборації. І який завдяки такій координації втратив чотири борти за місяць без якихось адекватних результатів.
Неодноразово наверх доносилось, що арта може стріляти по корегуванню кого завгодно, хто прилетів та дав стрім артилерії- той і корегує. Але щоб знайти - то треба щоб в секторі постійно літали пілоти бригад, які відповідають за цей сектор. Ну це доволі незрозуміло коли два десятка кілометрів тримає бригада з пʼяти батальйонів, і в них немає великих крил, максимум -Лелеки. Зате артилерійська бригада яка в секторі представлена декількома підрозділами має все. Ну і звісно працювати в інтересах піхотних підрозділів артилерійська аеророзвідка не буде. Вночі завести снайперів на позицію теплаком просвітивши сектор? Ні, це не наша робота, ми тут корегувати.
Керівництву вже не раз казали, що накачка артпідрозділів забираючи комплексу у піхоти, морської піхоти та ДШВ, які мають набагато ширший спектр задач та засоби оперативної обізнаності- це неправильно. І там навіть визнавали це.
Знаєте що було зроблене?
Ні
Хе
Ра
Світ БПЛА маленький. Тут всі знають де досвідчений екіпаж, а де ніт. Тому неефективний розподіл БПЛА- це постійна тема спілкування між пілотами. Нажаль, керівництво ніяк на це не реагує.
Керівництво ходить до Міністерство цифрової трансформації України та просить дрони. Мінцифра знаходить спонсорів, та забеспечує. Після чого МО за вказівкою артилерії розподіляє так як вважає за потрібне.
Наведу приклад.
Є піхотна бригада, яка декілька місяців просить комплекс FlyEye . Бо в бригаді є досвідчені пілоти. В той час інша бригада ДШВ просить просто велике крило. В той час особам що розподіляють комплекси доносять інформацію що ті комплекси FlyEye потрібно надати тільки досвідченим екіпажам, бо це нова генерація FlyEye, там зміни в компонентній базі та програмному забезпеченні, а це означає що перші версії будуть мати баги та поломки. Досвідчений екіпаж може розібратись де що не працює, та маючі досвід спілкування с поляками знайти та вказати на баги в програмі. Недосвідчений- може розбити борти прямо на полігоні. Не те що в бойовій ситуації. В бойовій- то окрема те а взагалі.
Результат розподілення. На піхотну бригаду з пілотами FlyEye дають ...Pumа. Піхотна бригада замість того щоб отримати знайомий комплекс та працювати, відправляє пілотів на навчання на Пумі. А FlyEye отримує...бригада ДШВ, де пілотів флая немає. Загальна вартість обладнання яке розподілили на похуях- 2 млн.доларів.
Тепер пілоти Пуми досі намагаються навчиться літати на ній, та шукають бойових пілотів які б поділились бойовим досвідом, а ДШВ займається тим же. В процесі "обкатки" на полі боя борти звісно втрачаються, техніка для пілотів нова, нюанси роботи з нею ще треба дізнатись.
Питання. А чому не дати Пуму на ДШВ? А тому що люди які розподіляють не розуміють різниці між флаем та пумою. Хоча Пума- це якраз борт, якій більше підходить для штурмових підрозділів. Комплекс меньший, потребує меньше пілотів ніж флай, можна працювати "з пікапа", коли флаю для ефективної роботи потрібна машина ЦКП.
Але навіщо нам знати ці нюанси? Ми розподілили, оцю назву комплекса в одну стрічку Ексель, другу- в іншу, все, ми відзвітувалися що і у піхоти, і у ДШВ є великі крила. І похер що вони не працюють.
Доречі це окремий треш, який мені незрозумілий. Ну якщо ви даєте на одну бригаду Флай, то і наступний комплекс хай буде Флай. Бо в бригаді вже є пілоти, і вони зможуть допомогти другому екіпажу опанувати комплекс в бойових умовах. Вони зможуть працювати каруселью з однотипними бортами. Вони зможуть мінятись пілотами, якщо пілот захворів чи отримав поранення. Вони будуть мінятись бортами, компонентною базою, обмінюватись досвідом.
Ну хай в одній бригаді буде два екіпажа Флая, а в іншій- два екіпажа Пуми. Так же ефективніше. Але ніт, нахер ефективність. Ми дали вам зборну солянку з різних комплексів, а ви там якось розберетесь. А те що в результаті такого бедламу втрачаються дефіцитні та коштовні борти- та похер, не стріляйте в піаніста, він розподіляє, як вміє.
Ні, я не кажу що комплекси попадають недосвідченим екіпажам завжди. Але навіть часткового неефективного розподілу вистачає щоб знизити ефективність аеророзвідки на фронті. Навіть один досвідчений екіпаж що сидить без бортів, коли артилерія видає наступний комплекс недосвідченому, щоб відзвітуватись перед Валерій Залужний що дивіться, у всіх бригадах є комплекси, ось вам статистика! А кому, як воно працює- та всім похер вже.
Окрема тема- то "решалово". Я наприклад довго вибивав та просив собі "вармейти". Я показував відео аеророзвідки, казав що в нас тут немає ударників в секторі, які можуть вражати такі цілі, показував відео Торов та Пацирей- ні, похер. Майже рік мене бортували.
І тут при спілкуванні з іншим екіпажем (досвідченим, гарним екіпажем), я дізнаюсь що вони отримали і новий комплекс Флая, і Вармейти.
Невже?- думаю:- Невже щось змінилося на краще? Невже розподіляти почали тому, хто може дати в свому секторі результат, а не по квадратно- гніздовому методу та серед своїх?
А ніт, мені кажуть, там знайомий генерал просто приїхав та домовився.
Ну, хоч зараз стало зрозуміло, яка саме мотивація стоїть по розподілу. Не ефективність підрозділів, а "хто порешав, хто ближче до командування". А згорівши Панцирі чи Тори нікого не цікавлять.
Ще рік тому обговорювались концепції розвитку аеророзвідки та ударних БПЛА. Обмін досвідом між підрозділами, коли досвідчений підрозділ періодично приймає у себе новичків та показує на бойовій практиці як треба організувати координацію з РЕБом та РЕРом, які нюанси в бойовій роботі, що може привести до втрати борта, як працювати під російськім РЕБом...
Ви думаєте до цієї ініціативи хтось прислухався? Та розподілимо комплекси, потім недосвідчені пілоти приїжджають в свою бригаду з полігону, в перші місяці втрачають коштовні борти, на помилках формуя досвід. Ну гарно якщо екіпаж розумний та пристосується. Але є ж інші варіанти. Перший- це коли командир бачить вартість бортів, які треба списувати- то просто забороняє літати без крайньої необхідності. І комплекс просто кладуть на склад, і він там лежить.
Другий- екіпаж втрачає всі борти, та чекає новий комплекс.
Навчальні центри періодично випускають такі екіпажі, що в них взагалі треба потім позабирати сертифікати по результатам іх роботи. Але в нас немає практики аналізу роботи екіпажів, тому ці люди разом с досвідченими пілотами стоять в одній черзі за коштовними комплексами. І норм, ми з багата країна, можемо собі дозволити? Немає комплексів? Прийдемо до Михайло Федоров та Aleksey Vyskub та попросимо ще.
Якщо проведуть ревізію в бригадах, по використанню БПЛА, то від результативності деяких організмів та кількості втрачених там бортів очі на лоб полізуть.
І це не мавікі, це комплекси вартістю в міліони доларів, задачі яких- аеророзвідка другого та третього ешелону. Це комплекси які повинні корегувати Ескалібури та Хаймарси, вибивати склади, станції РЕБ та ЗРК.
Але для когось- це спосіб догодити знайомим комбрігам, чи просто заповнити порожню клітинку в Екселі.
Тому коли я прочитав що МО закуповує багато дронів зараз- ну я зразу скажу, це пздц. Якщо ті ж самі люди будуть розподіляти, що і зараз, то можете ті ж гроші витратити на мавікі, толку більше буде.
Окай, спитаєте ви, а хто ти такий, щоб критикувати? Спочатку добийся!
Відповідаю.
Пілотом FlyEye 3.0 я став навесні 2022 року. Це було випадково, я проговорився спонсору що мене бомбить, коли ми не змогли дістати пігдогів, які звалювали з Пологів. Я тоді був снайпером в маленькому підрозділі, в нас були коптери, але що можна коптерами накорегувати, коли ворог драпає як скотиняка? Спонсор тоді купляв комплекс на "Азов", другий комплекс дістався нашій команді. Ми виконували задачі в Луганській, Київській, Миколаївській, Запорізькій, Донецьких областях. Успішно.
Тобто цей комплекс мені надало не МО.
За весь цей час, нас, як досвідчених пілотів викликали на консультації, на тести, але не давали ніхера.
Останні два борта я отримав від Армія дронів у січні 2023 року. На цих двох бортах наш екіпаж літав майже сім місяців. Тільки нещодавно один мій борт збили. Кожен борт ми обмінювали на гарні цілі.
Зараз я не можу робити дальні вильоти, тому що бережу останній ремонтований/переремонтований борт. Мені неодноразово робили пропозицію переміститися на напрямки наступу, на Вугледар чи Бахмут. І я хочу! Бо там багато арти, Хімарей, там досвідчені екіпажі можуть наробити багато, дуже багато поганого для ворога. Особливо екіпажі які знають як літати під РЕБом та в зоні роботи ППО, та успішно повертали борти, які вони заводили на 30-40 км за лінію фронту.
Але в мене останній борт, і я не можу дозволити собі ним ризикувати. Бо якщо проїбати Тор- то все, ми сидимо взагалі без роботи, нам тупо немає на чому літати. Заявки, прохання, листи- все це писалось неодноразово. Результат- повний мороз. А потім я дізнаюсь від яких помилок втрачені борти у нових екіпажей, і я просто фейспалмлю собі в обличчя.
Так, я розумію, що мені пиздець, що я тепер в чорному списку. Я взагалі тепер не отримаю нічого.
Ну щож, тоді я просто за допомогою спонсорів та збору грошей, куплю собі комплекс RAM2E-Shark-D, та буду звітувати перед спонсорами та народом України. А якщо я не вмію літати- ну що ж, ринок вирішить не в мою користь. Якщо покаже результат- то мене будуть підтримувати далі. Але я хоча б буду розуміти коли я отримаю розвідувальні борти, та баражуючи боєприпаси, бо на централізоване постачання надії немає.
Але цей фестиваль профанства треба змінювати, бо інші пілоти, які в тій же ситуації, як і я, не мають фейсбука, та не можуть збирати собі на борти, коли їх прокидує управління артилерії. Щось треба міняти.
Жаль звісно, я гарно знаю флай, і переходячи на Шарк, я не буду деякий час демонструвати таку ж стабільність та ефективність. Але це буде все одно краще ніж сидіти місяцями та чекати коли тобі щось таки видадуть. Коли один з перших екіпажів FlyEye 3.0 за весь час отримує борти або від united24, чи Армії дронів, але ні одного від МО - то це якби натяк.
І ще одне скажу.
Якби люди що відповідають за розподіл БПЛА, взялись за розум, відфільтрували досвідчені підрозділи БПЛА які себе гарно продемонстрували на тих ділянках фронту, де зараз контрнаступ, забезпечили їх дронами, та придали до бригад наступу- то в нас був би ефективніший контр-наступ. Але ж це треба думати, а не просто робити красиві звіти Залужному, вводячи в оману главкома по забезпеченню БПЛА у підрозділах. А ось з "думати, проявляти ініціативу та впроваджувати вдалі рішення на основі досвіду підрозділів аеророзвідки"- це дуже складно. Екселевскі файли малювати простіше.
Висновок:- Якщо вже йде велика інвестиція в БПЛА від МО, то треба зробити окремий орган який буде займатись питанням аеророзвідки та розподілу БПЛА з тих, хто в цьому розуміє. Інакше скільки ви дронів не купите- це все до сраки.
Джерело
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.