Операція Павутина — один з найзухваліших і найуспішніших задумів Служби безпеки України — могла зірватися попри багатомісячну підготовку, коли один з російських водіїв вантажівок випадково виявив українські дрони під дахом будиночка на шляху до військового аеродрому в РФ. Про це йдеться у статті видання Wall Street Journal, яке розкрило нові деталі операції Павутина у своїй статті Inside Ukraine’s Daring ‘Operation Spiderweb' Attack on Russia, передають Патріоти України.
У цьому матеріалі надскладну місію, результатом якої стало ураження понад 40 літаків російської стратегічної авіації (за даними СБУ), названо «однією з найзухваліших таємних операцій у сучасній війні». Її підготовка тривала 18 місяців в умовах повної секретності.
1. Будиночки та особливі дрони, які уразили літаки, розробили в Україні та переправили у РФ контрабандою
СБУ створила спеціальні FPV-дрони з посиленою системою зв’язку та бойовим зарядом, який пропалював корпус літаків і вибухав усередині, щоб спричиняти загоряння палива. WSJ уточнює, що кожен з-понад 100 квадрокоптерів з чотирма гвинтами «був розміром приблизно з велику обідню тарілку» і міг нести до 1,8 кг вибухівки, яка була запрограмована детонувати при ударі.
До аеродромів дрони доставили в будиночках з дахами, які відкривалися дистанційно завдяки спеціально спроєктованим замкам. Будиночки мали живлення від акумуляторів і сонячних панелей. Це дозволяло підтримувати зв’язок з Україною та заряджати дрони.

Дрони були розроблені для автономного польоту до цільового аеропорту. Далі пілот у Києві брав на себе управління, використовуючи з'єднання через місцеві вежі стільникового зв’язку та сигнал з камери на дроні, пояснює видання.
Щоб таємно перевезти в Росію дрони та будиночки, СБУ, яка зазвичай має боротися з контрабандою, тепер змінила роль і доправила свої вироби через кордон, «використовуючи контрабандні схеми, в тому числі скориставшись корупцією у російських митних органах», пише WSJ.
Дрони були розібрані на частини для подальшої збірки. Будиночки мали документи, які хибно ідентифікували їхнє походження.
2. Пілоти інтенсивно тренувалися, але до останнього не знали своєї цілі
Готуючись до операції, СБУ залучила деяких зі своїх найкращих пілотів дронів. «Вони тренувалися на безпілотниках, літаючи цілий день, щоб розвинути м’язову пам’ять. Їм не сказали, по яких цілях вони будуть працювати, що змусило деяких нарікати на те, що їх зняли з лінії фронту», — йдеться у статті WSJ.
Навіть на рівні пілотів учасникам Павутини не було завчасно відомо про її деталі. Витоку інформації запобігло те, що всі деталі операції знали лише декілька людей. «Той, хто робив будиночки, не знав, що будиночки поїдуть під аеродроми, так само і той, хто виготовляв дрони, не знав, що дрони полетять саме на ці літаки», — пояснив глава СБУ Василь Малюк.

3. У Росії усі будиночки та дрони зібрало подружжя українців
Ключовими агентами СБУ у Росії стало подружжя з України, Артем та Катерина Тимофеєви — колишній діджей та його дружина, тату-майстриня. WSJ пише, що обидва вони брали участь в Революції гідності в 2014 році, однак в 2018-му переїхали в Челябінськ. Як випливає зі статті, Артем Тимофеєв розпочав у РФ бізнес зі своїм батьком, який керував там борошномельним млином.
Щоб впевнитися у проукраїнських позиціях Тимофеєвих, яких СБУ обрала проміжними виконавцями надважливої місії, спецслужба організувала їхній приїзд у Львів, щоб перевірити на детекторі брехні. Лише переконавшись у їхній лояльності, СБУ довірила подружжю перейти до фази збору дронів та будиночків на території Росії. При цьому під час повернення в РФ Тимофеєвим вже довелося пройти додаткову перевірку ФСБ — адже в їхніх російських паспортах місцем народження була вказана Україна. Утім, після тригодинного допиту їх таки пропустили.
Повернувшись до Челябінська, 37-річний Артем Тимофеєв «створив логістичну компанію, орендувавши великий склад та офіс у промисловій частині міста». Він почав купувати вантажівки та наймати водіїв. Чоловік розмістив оголошення на російському вебсайті та провів співбесіди з 20 кандидатами. «Водії мали бути надійними, але не допитливими, пройшовши не лише перевірку Тимофеєва, але й таємну перевірку СБУ», — пояснює WSJ.
На орендованому складі Артем та Катерина годинами збирали 150 дронів та всім будиночків для їх транспортування, керуючи інструкціями з України через аудіо- та відеодзвінки. Збірка дронів зайняла близько тижня. Будиночки були більшими, збирати їх було складніше. «Дах одного з будиночків постійно зривався з тонких петель, одного разу мало не вдаривши Катерину. Вони перемонтували його за інструкціями своїх кураторів з СБУ», — йдеться у статті.
4. Операцію планували на День перемоги, але водії пішли в запій
У статті йдеться про те, що все необхідне для операції було готове до кінця квітня все було готове. СБУ планувала завдати удару приблизно 9 травня, коли в РФ святкують День перемоги, який російська пропаганда перетворила на ідеологічне свято. Однак в ті дні «з ладу вийшли» одразу декілька водіїв, пише WSJ. Видання пояснює це «російськими національними традиціями»: надмірним споживанням алкоголю протягом тривалого святкового періоду на Великдень, День праці та День Перемоги.
П’ять вантажівок, які перевозили вісім будиночків, нарешті вирушили з Челябінська у кількаденну подорож в різних напрямках у період з 23 по 26 травня. Водії не знали про свій справжній вантаж.
5. Операцію ледь не зірвав один з водіїв, який випадково знайшов дрони
У публікації розповідається про момент, коли вся багатомісячна підготовка операції Павутина повисла на волосині. Це сталося тоді, коли один з водіїв вже проїхав майже 300 км із запланованої дистанції у 3,2 тис. км. Дах будиночка на його причепі з'їхав, через що стало видно дрони, заховані всередині.
«Тимофеєви спали вдома у Челябінську, коли їх телефонним дзвінком розбудив водій, шокований тим, що виявив дрони», — пише WSJ.
«Це якась маячня, — сказав водій Артему Тимофеєву, — Під дахом дрони». «Що за чорт?» — відповів Тимофеєв, вдаючи, що нічого не знає про цей «вантаж».
«Від такої події у подружжя зупинилося серце. Одне невірне слово, і їхнє прикриття могло бути розкрите, а ФСБ могла миттєво опинитися біля дверей», — йдеться у статті. Тимофеєв заспокоїв водія, пообіцявши уточнити деталі про дивний вантаж. Він зателефонував своєму куратору від СБУ, який порадився з главою служби Василем Малюком.
«Керівник СБУ придумав досить правдоподібне пояснення: хатинки — це мисливські будиночки з дронами, які використовуються для відстеження тварин на великих територіях. Така версія виглядала вірогідною, адже на дронах не було видно вибухівки, оскільки вона була вмонтована у їхній корпус», — пише WSJ.
Водій повірив у цю версію і полагодив дах за допомогою місцевого тракториста. Саме в цей момент в СБУ найбільше хвилювалися про дострокове розкриття і провал операції. Але цього не сталося.
Більше того, WSJ вказує на те, що реалізувати операцію допомогло «природне небажання росіян ставити під сумнів команди свого керівництва». Наприклад, російські водії допомагали подолати інші проблеми на маршруті - зокрема необхідність замінити вантажівку після того, як на одній із них поламався компресор.
Утім, саме з цією заміненою вантажівкою згодом виникла проблема: зв’язок із нею був нестабільним. «Проблема з двома будиночками», — сказав тоді Малюк, якого цитує WSJ. Видання пише, що фахівці СБУ в Києві «намагалися допомогти водієві налаштувати проводку всередині одного з будиночків, але вона, здавалося, не працювала». Потім він перестав відповідати на дзвінки. Пізніше стало відомо, що щось спровокувало пожежу, яка призвела до вибуху хатинок та їхнього вантажу, вбивши водія.
Чотири інші з п’яти вантажівок прибули до цілей успішно — вони дісталися малопомітних місць поблизу аеродромів, таких як заправки, щоб випустити дрони.
6. «Не було жодної тривоги»: кульмінаційну фазу операції супроводжували оплески
Лише 1 червня, в одній кімнаті поруч із пілотами, Василь Малюк розкрив їм ціль місії: російський флот стратегічної авіації. «Він показав карти та схеми літаків з позначеними на малюнках слабкими місцями, щоб пілоти знали, куди завдавати ударів», — пояснює WSJ. Видання пише, що пілоти, звиклі до шаленого тиску боїв на передовій, «реагували спокійно».
«Не було жодної тривоги, — згадував один з пілотів. — У нас була конкретна мета, і ми знали, що її досягнемо».
Зрештою прийшов час кульмінації операції Павутина. Пілоти зайняли свої місця, а за тисячі кілометрів від них дахи будиночків розсунулися, і 117 дронів вилетіли в напрямку російських аеродромів.
Пілоти управляли безпілотниками через монітори, а біля них інші учасники операції спостерігали за подіями. «Як тільки відбулися перші влучання, не було нічого складного в тому, щоб зрозуміти, куди летіти [іншими дронами], — сказав один з пілотів. — Просто набираєте висоту, бачите чорний дим і розумієте, куди летіти».
Кімнату сповнили оплески, коли влучання йшли в літак за літаком, йдеться у статті. «Це було так емоційно, — розповів один з пілотів. — Коли чуєш, як хтось радісно кричить, розумієш, що все працює, все літає».
WSJ додає, що, попри дискусії серед аналітиків, СБУ наполягає на коректності своїх підрахунків: 41 російський літак було пошкоджено, а щонайменше десяток знищено.
Президент США Дональд Трамп у захваті від професіоналізму свого прессекретаря Керолайн Левітт. Про це повідомляють Патріоти України із посиланням на WION. Американський лідер похвалив «губи-кулемети» представниці Білого дому. «Це гарне обличчя, ці губи...
"Трамп знов заговорив. Біда. Трамп знов наговорив купу трампоніни. Все наче стандартно. Навіть океан у берегів Одеси. Хоча останнє просто наслідок того, що у американців будь-яка солона вона – то океан. Що таке море вони просто не знають. Але то таке",...