Вартість бензину й дизеля найближчим часом залежатиме від кількох факторів: можливих обмежень на імпорт індійських і турецьких нафтопродуктів (через використання ними російської нафти), підвищення акцизів з 1 січня, а також від політики мереж АЗС, які мають власну логіку формування цін, передають Патріоти України з посиланням на "Громадське".
У вересні експерти попередили: уже в жовтні ціни на пальне можуть піднятися. Нині середня ціна бензину А-95 становить 58,72 грн/л, дизеля — 55,87 грн/л. Але вже незабаром бензин може коштувати 62–65 грн, а то й до 70 грн/л. Дизель прогнозують у межах 65–70 грн/л. Національний банк очікує, що у 2026 році ціни на пальне зростуть на 8%, а у 2027-му — на 6,9%.
15 вересня СБУ звернулася до Енергетичної митниці з вимогою обмежити імпорт індійських нафтопродуктів, адже більшість із них виробляють із російської нафти. Всі партії пального тепер мають проходити лабораторні перевірки. Проте експерти сумніваються в реальній можливості встановити походження саме нафтопродуктів — документи легко «очистити» через посередників у Європі.
Окрім того, під питанням опинився і румунський порт Констанца, через який надходить до 25% українського імпорту пального. Більшість цих обсягів — індійське та турецьке пальне, виготовлене з російської нафти.
Головний постачальник — індійський завод Reliance, який завдяки масштабу та дешевій російській сировині виграє конкуренцію у європейських компаній.
Водночас ситуація в Україні краща, ніж у 2022 році. Тоді ми були критично залежні від росії та Білорусі, а зараз постачання йде з багатьох країн. Це дозволяє трейдерам швидко переключатися на альтернативні джерела, зокрема на Грецію чи США.
Енергетики попереджають: мережі АЗС часто користуються приводами, щоб завищувати ціни. Хоча нафта з червня подешевшала на 15%, ціни на українських заправках залишаються високими. «Констанца, Індія, Туреччина — це лише приводи для подальшого зростання», — вважають експерти.
З 1 січня Україна зобов’язана підняти акцизи в межах євроінтеграційних вимог. Бензин подорожчає на 1,5 грн/л, дизель — на 2 грн/л. Але кінцеву вартість визначатимуть самі АЗС, закладаючи власні прибутки.
З січня 2026 року почнуть діяти європейські санкції на імпорт нафтопродуктів із російської сировини. США теж тиснуть на Індію та Туреччину, вимагаючи відмови від співпраці з росією.
Тим часом світові прогнози вказують на можливе зниження цін на нафту через перевиробництво. HSBC прогнозує, що у 2026 році барель Brent коштуватиме близько 65 доларів чи менше. Але чи готові українські АЗС передати це здешевшання споживачам — велике питання.
Зростання цін на пальне автоматично підніме вартість усіх товарів і послуг, адже пальне закладене у вартість кожної доставки. Тож подальший розвиток ситуації вплине не лише на водіїв, а й на весь ринок.
Минулого тижня Національний банк України дозволив гривні ослабнути до майже 41,5 грн/долар. При цьому обсяги інтервенцій зменшилися, а на ринку з'явився сигнал про можливість ширших коливань курсу, передають Патріоти України з посиланням на тижневий о...
Вартість бензину й дизеля найближчим часом залежатиме від кількох факторів: можливих обмежень на імпорт індійських і турецьких нафтопродуктів (через використання ними російської нафти), підвищення акцизів з 1 січня, а також від політики мереж АЗС, які ...