Готуйтеся до удару! В Україні у жовтні бензин і дизель можуть подорожчати до 65–70 грн за літр

Вартість бензину й дизеля найближчим часом залежатиме від кількох факторів: можливих обмежень на імпорт індійських і турецьких нафтопродуктів (через використання ними російської нафти), підвищення акцизів з 1 січня, а також від політики мереж АЗС, які мають власну логіку формування цін, передають Патріоти України з посиланням на "Громадське".

Поточна ситуація

У вересні експерти попередили: уже в жовтні ціни на пальне можуть піднятися. Нині середня ціна бензину А-95 становить 58,72 грн/л, дизеля — 55,87 грн/л. Але вже незабаром бензин може коштувати 62–65 грн, а то й до 70 грн/л. Дизель прогнозують у межах 65–70 грн/л. Національний банк очікує, що у 2026 році ціни на пальне зростуть на 8%, а у 2027-му — на 6,9%.

Чому виникла проблема з імпортом

15 вересня СБУ звернулася до Енергетичної митниці з вимогою обмежити імпорт індійських нафтопродуктів, адже більшість із них виробляють із російської нафти. Всі партії пального тепер мають проходити лабораторні перевірки. Проте експерти сумніваються в реальній можливості встановити походження саме нафтопродуктів — документи легко «очистити» через посередників у Європі.

Окрім того, під питанням опинився і румунський порт Констанца, через який надходить до 25% українського імпорту пального. Більшість цих обсягів — індійське та турецьке пальне, виготовлене з російської нафти.

Хто виграє і хто програє

Головний постачальник — індійський завод Reliance, який завдяки масштабу та дешевій російській сировині виграє конкуренцію у європейських компаній.

Водночас ситуація в Україні краща, ніж у 2022 році. Тоді ми були критично залежні від росії та Білорусі, а зараз постачання йде з багатьох країн. Це дозволяє трейдерам швидко переключатися на альтернативні джерела, зокрема на Грецію чи США.

Позиція експертів

Енергетики попереджають: мережі АЗС часто користуються приводами, щоб завищувати ціни. Хоча нафта з червня подешевшала на 15%, ціни на українських заправках залишаються високими. «Констанца, Індія, Туреччина — це лише приводи для подальшого зростання», — вважають експерти.

Вплив акцизів

З 1 січня Україна зобов’язана підняти акцизи в межах євроінтеграційних вимог. Бензин подорожчає на 1,5 грн/л, дизель — на 2 грн/л. Але кінцеву вартість визначатимуть самі АЗС, закладаючи власні прибутки.

Глобальний контекст

З січня 2026 року почнуть діяти європейські санкції на імпорт нафтопродуктів із російської сировини. США теж тиснуть на Індію та Туреччину, вимагаючи відмови від співпраці з росією.

Тим часом світові прогнози вказують на можливе зниження цін на нафту через перевиробництво. HSBC прогнозує, що у 2026 році барель Brent коштуватиме близько 65 доларів чи менше. Але чи готові українські АЗС передати це здешевшання споживачам — велике питання.

Чому це важливо

Зростання цін на пальне автоматично підніме вартість усіх товарів і послуг, адже пальне закладене у вартість кожної доставки. Тож подальший розвиток ситуації вплине не лише на водіїв, а й на весь ринок.

Українці скаржаться на проблеми з житлом в країні Європи: Ось чому система допомоги не працює

четвер, 23 жовтень 2025, 6:05

Британія активно підтримує як Україну, так і її громадян, яких прихистила від війни. Та попри це знайти житло без допомоги місцевих жителів біженцям практично неможливо - власники просто відмовляються здавати його в оренду. Про це повідомили в Indepen...

Покарання за зірваний Будапешт: ЄС підтримують санкції США та Великобританії проти нафтових гігантів Росії, що фінансують війну з Україною

четвер, 23 жовтень 2025, 5:27

Президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн та прем'єр-міністр Великої Британії Кір Стармер висловили підтримку рішенню президента США Дональда Трампа щодо запровадження нових санкцій проти російських нафтових компаній з ціллю змусити Москву н...