Мінімальна зарплата зросте з 1 січня: Яку суму обіцяють платити українцям у 2027 році

У листопаді 2026 року мінімальна заробітна плата в Україні залишається на рівні 8647 гривень на місяць. Однак після сплати податків офіційно працевлаштований працівник отримує менше — 6658,19 гривні, передають Патріоти України.

Адвокатка Анна Даніель пояснила УНІАН, які податки утримують із мінімальної зарплати, хто має право на пільги та за яких умов роботодавець може платити менше встановленого мінімуму.

Яка мінімальна зарплата в Україні зараз

У листопаді 2026 року мінімальна зарплата не змінюється. Відповідно до державного бюджету, вона становить:

  • 8647 гривень на місяць;
  • 52 гривні за годину.

Це сума до сплати податків. Із зарплати офіційно працевлаштованого працівника утримують 18% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та 5% військового збору.

За розрахунками адвокатки, із мінімальної зарплати відраховують:

  • ПДФО — 1556,46 гривні;
  • військовий збір — 432,35 гривні.

Таким чином, після сплати податків працівник отримує 6658,19 гривні.

Хто може не сплачувати податки із зарплати

Для окремих категорій громадян законодавство передбачає особливі правила оподаткування. Зокрема, вони стосуються військовослужбовців.

Як пояснила Анна Даніель, ПДФО, утриманий із грошового забезпечення військових, компенсується державою.

Щодо військового збору, для військовослужбовців передбачена ставка 1,5% оподатковуваного доходу. Водночас під час воєнного стану вони звільняються від його сплати з грошового забезпечення за період безпосередньої участі в заходах із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі та стримування російської агресії.

Якщо військовий брав участь у таких заходах лише частину місяця, під час розрахунку збору враховують період, на який звільнення не поширюється. Остаточна сума залежить від обставин проходження служби та документального підтвердження.

Податкові послаблення передбачені й для підприємців, які проходять військову службу. ФОП, призвані за мобілізацією або прийняті на службу за контрактом, на цей період звільняються від обов'язку нараховувати та сплачувати ПДФО, єдиний податок і військовий збір, а також подавати відповідну податкову звітність.

Крім того, від ПДФО та військового збору звільняються окремі види виплат:

  • допомога у зв'язку з вагітністю та пологами;
  • аліменти, які виплачуються за рішенням суду або добровільною угодою;
  • нецільова благодійна допомога від роботодавця, якщо її загальна сума за рік не перевищує 4660 гривень;
  • компенсація витрат на відрядження.

Хто може отримати податкову соціальну пільгу

Звичайні працівники, які отримують повну мінімальну зарплату — 8647 гривень, не мають права на базову податкову соціальну пільгу через перевищення граничного доходу в 4660 гривень.

Водночас для окремих соціальних категорій передбачені підвищені пільги. Зокрема:

  • Батьки двох і більше дітей віком до 18 років можуть отримати пільгу в розмірі 100% на кожну дитину. У 2026 році це 1664 гривні на одну дитину та 3328 гривень на двох.
  • Одинокі матері й батьки, вдови та вдівці, опікуни, а також батьки дітей з інвалідністю мають право на пільгу в розмірі 150% базової — 2496 гривень на кожну дитину.
  • Особи, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (I та II категорії), учні, студенти, аспіранти, люди з інвалідністю I та II груп також можуть претендувати на пільгу в розмірі 150% — 2496 гривень.
  • Учасники бойових дій, Герої України та особи, нагороджені чотирма й більше медалями «За відвагу», можуть отримати пільгу в розмірі 200% базової — 3328 гривень.

Для застосування пільги діють обмеження щодо розміру доходу. Наприклад, студентам та людям з інвалідністю вона доступна, якщо місячна зарплата не перевищує 4660 гривень. Тобто йдеться, зокрема, про роботу на неповну ставку.

Чи зросте мінімальна зарплата у 2027 році

Мінімальну заробітну плату планують підвищити з 1 січня 2027 року. Це передбачено законопроєктом про державний бюджет на наступний рік, який Верховна Рада 28 жовтня 2026 року ухвалила за основу.

За словами адвокатки Анни Даніель, заплановані такі розміри мінімальної зарплати:

  • 9546 гривень на місяць;
  • 57,5 гривні за годину.

Отже, у разі остаточного ухвалення бюджету мінімальна зарплата зросте на 899 гривень порівняно з нинішнім показником.

Чи може роботодавець платити менше за мінімальну зарплату

У певних випадках офіційно працевлаштований працівник може отримувати менше за встановлену мінімальну зарплату. Це не завжди є порушенням законодавства.

Зокрема, менша сума можлива, якщо людина працює на умовах неповного робочого часу — наприклад, на 0,25, 0,5 або 0,75 ставки. Оплата в такому разі нараховується пропорційно відпрацьованому часу.

Наприклад, за роботи на половину ставки нарахована зарплата становитиме 4323,50 гривні.

Також виплата може бути нижчою за мінімальну, якщо працівник відпрацював не повний місяць через відпустку, лікарняний, прогул або працевлаштування чи звільнення посеред місяця.

Ще одна можлива причина — невиконання норм виробітку. Якщо це сталося не з вини працівника, оплата здійснюється за фактично виконану роботу, але не може бути нижчою за дві третини тарифної ставки встановленого йому розряду або окладу.

Таким чином, у листопаді мінімальна зарплата залишається незмінною — 8647 гривень до оподаткування. Її підвищення до 9546 гривень заплановане на 1 січня 2027 року, однак ця сума залежить від остаточного ухвалення державного бюджету.

Мінімальна зарплата зросте з 1 січня: Яку суму обіцяють платити українцям у 2027 році

п’ятниця, 13 листопад 2026, 13:12

У листопаді 2026 року мінімальна заробітна плата в Україні залишається на рівні 8647 гривень на місяць. Однак після сплати податків офіційно працевлаштований працівник отримує менше — 6658,19 гривні, передають Патріоти України. Адвокатка Анна Даніель п...

Україна готується залучати працівників з-за кордону: Кого хочуть запросити насамперед

п’ятниця, 13 листопад 2026, 12:58

Кабінет Міністрів України підготував проєкт постанови, який має спростити процедуру працевлаштування іноземців за спеціальностями, де відчувається найбільший дефіцит кадрів. Серед потенційних працівників — зварювальники, токарі, водії, електромонтери, ...