Україна планувала орендувати кораблі-електростанції турецької компанії Karpowership для стабілізації енергосистеми, але угода зірвалася через надто високу вартість оренди та невигідні умови безпеки. У результаті 300 млн грн, витрачені на інфраструктуру, буде використано для розвитку розподіленої газової генерації, яка стане більш стабільною альтернативою. Про це пише Forbes, передають Патріоти України.
Ще у 2022 році компанія Karpowership запропонувала Україні свої кораблі-електростанції, а у 2023 році "Енергетична компанія України" підписала з турецькою стороною меморандум про використання 500 МВт потужностей.
За планом, два кораблі потужністю 230 МВт мали почати працювати з 1 грудня 2024 року та постачати електроенергію для Одеської області, де в зимовий період споживання сягає 1400 МВт. Для реалізації проєкту уряд України ухвалив низку нормативних змін, зокрема спростив підключення кораблів-електростанцій до енергомережі. Однак попри всі ці зусилля фінальна угода так і не була підписана.
Основною перешкодою стала висока вартість оренди. За рік роботи кораблів Україні довелося б заплатити близько 250 мільйонів доларів, що зробило б вироблену ними електроенергію найдорожчою в системі. За оцінками урядових експертів, її собівартість перевищила б ринкові тарифи більш ніж удвічі, особливо в пікові години, коли ціна на ринку досягає 9000 грн за МВт⋅год. Україна сподівалася, що частину фінансових витрат візьмуть на себе міжнародні партнери, однак необхідного фінансування залучити не вдалося.
Ще одним критично важливим фактором стала вимога Karpowership щодо безпеки. Турецька компанія наполягала на тому, що у разі загрози через воєнні дії кораблі можуть залишити територіальні води України та перейти у відкрите море. Це означало, що в будь-який момент країна могла втратити доступ до генерованої електроенергії, залишившись без необхідних потужностей саме у критичний період. Водночас власники кораблів прагнули отримати гарантії повного фінансового відшкодування у разі пошкодження обладнання через обстріли. Такий підхід в уряді України визнали неприйнятним, оскільки він створював додаткові фінансові ризики та не гарантував стабільності енергопостачання.
Попри провал домовленостей, витрачені 300 мільйонів гривень на інфраструктуру для кораблів-електростанцій не будуть втрачені. Уряд уже розглядає альтернативне використання підготовлених потужностей для підключення розподіленої газової генерації. Наразі є плани інтегрувати 10-20 газопоршневих установок загальною потужністю 230 МВт, що дозволить компенсувати нестачу електроенергії. Таке рішення виявилося більш економічно доцільним, адже вартість будівництва 1 МВт газової генерації в Європі становить близько 450 000 євро, що суттєво дешевше за оренду турецьких кораблів.
Таким чином, угода з Karpowership не відбулася через завищену вартість оренди та невигідні умови контракту, що передбачали можливість виведення суден у відкрите море. Проте витрачена на інфраструктуру сума не буде марною – її перенаправлять на розвиток розподіленої газової генерації, яка стане більш стабільною альтернативою.
Міжнародний консультант у сфері корпоративних фінансів, викладач Единбурзької бізнес-школи Іван Компан вважає інвестиції в українську нерухомість невигідними та надто ризикованими. Він наголошує, що прибутковість від таких вкладень низька, а сам ринок ...
Мобільний оператор Vodafone анонсував підвищення вартості низки своїх контрактних тарифів – зокрема, Red Start, Red Pro, ULTRA тощо. Здорожчання відбудеться 1 березня та складе 50-100 грн, передають Патріоти України. Про це повідомили у самому оператор...