Про це у своєму блозі пише експерт Центру економічної стратегії, економіст Олексій Гаманюк, передають Патріоти України.
"На початку травня 2019 року посол Канади в Україні загруз у багнюці у Черкаській області. Пан Роман Ващук не став бідкатися, а відзначив чорноземи Черкащини і дипломатично натякнув на те, що в Україні варто краще займатися дорожнім господарством, ось цим фото з тої-таки Черкаської області:
Проблема дорожнього господарства України останніх років у тому, що Дорожній фонд зріс більше, ніж удвічі (з 19,2 млрд грн у 2016 році до 44 млрд грн у 2018 році), а якість доріг зростала дуже повільно. Деяке зростання індексу якості доріг (з 2,4 до 2,7 за семибальною шкалою) відбулося лише у 2018 році після трьох років тупцяння на місці.
Щоб зрозуміти, як можна вплинути на цей індекс та покращити ситуацію з дорогами в Україні, Центр економічної стратегії порівняв у своєму дослідженні українські та словацькі практики розподілу коштів на утримання та ремонт доріг та системи критеріїв, які використовуються для аргументації при прийнятті рішень.
Аналіз ЦЕС свідчить, що витрати на дороги у Словаччині можна вважати ефективними. Одне євро витрачене на кілометр дороги у Словаччині приносить більш помітні результати, у порівнянні з Україною. Якість доріг за останні 10 років там зросла, тоді як у нас цей показник невисокий.
На графіку видно, що у Словаччині якість доріг найбільше зростала в ті роки, коли збільшувалися капітальні видатки на дороги.
В Україні ж взагалі не спостерігалося зв’язку між якістю доріг та збільшенням видатків чи-то на капітальний ремонт доріг, чи-то на їх реконструкцію.
Це означає, що в нашій країні кошти на дороги використовують вкрай неефективно.
Центр економічної стратегії виявив, для того, щоб українські дороги ставали якіснішими, потрібно впровадити три зміни:
Політичний розподіл коштів на дороги
У Словаччині кошти на будівництво нових доріг або реконструкцію наявних у швидкісні автостради виділяють, виходячи з об’єктивних факторів. Зокрема, чим більша актуальність транспортної проблеми (за оцінками словацького аналітичного центру Ineko), тим більше грошей заплановано виділити.
В Україні ж розподіл видатків на ремонтно-будівельні роботи у 2007-2017 роках значно піддавався політичним впливам. Зокрема, більше грошей отримували ті області, де керівна партія співпадала із провладною партією в парламенті.
Опитані словацькі експерти на словах кажуть, що у них також є політичний розподіл коштів на дороги. Проте, він однозначно менш суттєвий, ніж в Україні. Кількісні ж показники свідчать, що об’єктивні фактори мають більший вплив.
Обмежена конкуренція між фірмами, що виконують ремонт доріг на замовлення Укравтодору
Існує проблема низької конкуренції на тендерах щодо ремонту доріг. Якщо у Словаччині в одному тендері в середньому бере участь 4-5 учасників, то в Україні – 2. За словами опитаних експертів, попри всі переваги системи Prozorro, досі існують можливості маніпулювати процесом закупівель та його результатами. Зокрема, компанії часто дискваліфікують з формальних причин (наприклад, немає печаток, відсканованого підпису, документи не завірені нотаріусом тощо). Це обмежує ринок, оскільки міжнародні компанії не йдуть на український ринок: вони бачать ризики, які неможливо мінімізувати.
Словацькі ж експерти відзначають, що періодом, коли обмеження для конкуренції на закупівлях у Словаччині були відсутні, є 2010-2012 роки. Це дало можливість закуповувати ремонтно-будівельні роботи на деяких тендерах навіть за 40% від початкової вартості. Згодом конкуренція дещо знизилася, але вона все одно на набагато вищому рівні, ніж в Україні.
Відсутність довгострокового планування
Будівництво нових автомагістралей і автострад у Словаччині розплановано на 10 років вперед і навіть далі (для тих об’єктів, що заплановано зробити в пізніші терміни, вказано, що вони мають бути виконані до 2040 року).
В Україні ж наявна програма розвитку дорожньої галузі на п'ять років (2018-2022 роки). Але, якщо планувати на 10 років вперед і періодично оновлювати план, це може підвищити ефективність витрат у дорожній галузі."
Українці продовжують отримувати пенсії та інші соцвиплати. Деякі пенсіонери мають проходити процедуру ідентифікації, щоб продовжувати одержувати виплати. Видання "На пенсії" розповіло, кому можуть призупинити виплату пенсій та як можна їх відновити, пе...
Українці продовжують отримувати пенсії та інші соцвиплати. Деякі громадяни, які досягли пенсійного віку, але не мають достатньої кількості років страхового стажу, можуть оформити соціальну пенсію. Уже 2026 року розмір таких виплат може збільшитися. Про...