Ситуація на Близькому Сході спричинила короткий сплеск цін на нафту, що тимчасово відобразився на собівартості імпортного пального для України. Проте після стабілізації ринку жодного суттєвого впливу на ціни в Україні не очікується – все визначатиметься курсом валюти та європейськими біржами, передають Патріоти України.
OBOZ.UA поспілкувався з експертами та з'ясував як конфлікт вплинув на український ринок нафтопродуктів. У червні 2025 року світова нафтова біржа пережила серйозну турбулентність. На тлі конфлікту між Іраном та Ізраїлем аналітики прогнозували подорожчання нафти до $110 за барель.
Проте вже через кілька днів, ринок обвалився на новинах про перемир’я. "Було так, що ринки відреагували миттєво, ну так біржа працює. Вони ж працюють на волатильності цін, і так само заробляють. Але потім пішов відкат до попереднього стану," – розповів директор однієї із мереж АЗС Леонід Косянчук. На його думку, йдеться не про реальне падіння цін, а про повернення до норми після штучно підігрітої паніки.
"Це не перша спроба розігнати паніку навколо Близького Сходу. Але реального дефіциту нафти немає, і танкери ходять безперешкодно. Відповідно, ринок швидко стабілізується", – підтверджує президент Центру глобалістики "Стратегія 21" Михайло Гончар.
"Про зниження я би не став казати, просто був сплеск, і тепер – відкат. Ціну на пальне буде визначати виключно співвідношення попит-пропозиція", – говорить Косянчук.
Він додає, що для українського ринку першочергове значення має ситуація не на ринку сирої нафти, а на європейській біржі нафтопродуктів, звідки Україна отримує до 90% пального. "І ця ситуація не завадила включити певні премії до ціни, навіть якщо вони незначні," — зауважує експерт.
"Більшість прогнозів про злети до $120-150 – це або банківські спекуляції, або медіа-істерика. Але ринок нафтопродуктів в Україні залежить не від фантазій трейдерів, а від конкретних логістичних і валютних чинників", – додає Гончар.
За словами Косянчука, "для когось війна, а для когось заробіток", адже якщо є можливість заробити зайвий долар-два на тоні, то ніхто не буде стримувати себе. І справді, після загострення в зоні Ормузької протоки, європейські постачальники додали страхові премії до вартості транспортування, хоча ці премії поки що незначні, вони вже враховані в контрактах.
"Ормузька протока залишилася відкритою, бо Іран не зацікавлений у конфлікті з Китаєм, який купує до 90% його нафти. А отже, всі прогнози про перекриття виявилися лише шумом", – уточнює Гончар.
Експерт не виключає такого явища, особливо серед дрібних, несертифікованих АЗС. "Деякі підняли ціни вже на наступний день після новин про загострення на Близькому Сході. Але ж ми не купуємо нафту з Ірану або Саудівської Аравії. Ми отримуємо готовий продукт. І поки той танкер дійде, поки переробиться, це місяці", – підкреслив Гончар.
Водночас мережеві заправки зазвичай працюють стабільно і не піддаються миттєвим емоційним стрибкам. Значно сильніше, ніж ситуація на Близькому Сході, на українське пальне впливають валютні коливання.
"Будь-які далекоглядні прогнози – це дуже невдячна справа. Бо скажеш 72, а буде 62," – зазначає Леонід Косянчук. Набагато корисніше для споживача стежити за загальними ринковими тенденціями, а не за емоційними заголовками в медіа.
Одна з ознак повернення системної кризи на Росію, це коли вона знов потопає у л*йні, в прямому сенсі цього слова. Красноярський край (Російська Федерація) загруз у смітті через страйк водіїв сміттєвозів, які незадоволені різким скороченням зарплати, пе...
З 1 липня в Україні почнуть регулярно перевіряти внутрішньо переміщених осіб (ВПО), які перебувають за кордоном довше 90 днів. Тих, хто не пройде перевірку, позбавлять статусу, але після повернення до України його можна буде поновити, передають Патріот...