Ситуація на Близькому Сході спричинила короткий сплеск цін на нафту, що тимчасово відобразився на собівартості імпортного пального для України. Проте після стабілізації ринку жодного суттєвого впливу на ціни в Україні не очікується – все визначатиметься курсом валюти та європейськими біржами, передають Патріоти України.
OBOZ.UA поспілкувався з експертами та з'ясував як конфлікт вплинув на український ринок нафтопродуктів. У червні 2025 року світова нафтова біржа пережила серйозну турбулентність. На тлі конфлікту між Іраном та Ізраїлем аналітики прогнозували подорожчання нафти до $110 за барель.
Проте вже через кілька днів, ринок обвалився на новинах про перемир’я. "Було так, що ринки відреагували миттєво, ну так біржа працює. Вони ж працюють на волатильності цін, і так само заробляють. Але потім пішов відкат до попереднього стану," – розповів директор однієї із мереж АЗС Леонід Косянчук. На його думку, йдеться не про реальне падіння цін, а про повернення до норми після штучно підігрітої паніки.
"Це не перша спроба розігнати паніку навколо Близького Сходу. Але реального дефіциту нафти немає, і танкери ходять безперешкодно. Відповідно, ринок швидко стабілізується", – підтверджує президент Центру глобалістики "Стратегія 21" Михайло Гончар.
"Про зниження я би не став казати, просто був сплеск, і тепер – відкат. Ціну на пальне буде визначати виключно співвідношення попит-пропозиція", – говорить Косянчук.
Він додає, що для українського ринку першочергове значення має ситуація не на ринку сирої нафти, а на європейській біржі нафтопродуктів, звідки Україна отримує до 90% пального. "І ця ситуація не завадила включити певні премії до ціни, навіть якщо вони незначні," — зауважує експерт.
"Більшість прогнозів про злети до $120-150 – це або банківські спекуляції, або медіа-істерика. Але ринок нафтопродуктів в Україні залежить не від фантазій трейдерів, а від конкретних логістичних і валютних чинників", – додає Гончар.
За словами Косянчука, "для когось війна, а для когось заробіток", адже якщо є можливість заробити зайвий долар-два на тоні, то ніхто не буде стримувати себе. І справді, після загострення в зоні Ормузької протоки, європейські постачальники додали страхові премії до вартості транспортування, хоча ці премії поки що незначні, вони вже враховані в контрактах.
"Ормузька протока залишилася відкритою, бо Іран не зацікавлений у конфлікті з Китаєм, який купує до 90% його нафти. А отже, всі прогнози про перекриття виявилися лише шумом", – уточнює Гончар.
Експерт не виключає такого явища, особливо серед дрібних, несертифікованих АЗС. "Деякі підняли ціни вже на наступний день після новин про загострення на Близькому Сході. Але ж ми не купуємо нафту з Ірану або Саудівської Аравії. Ми отримуємо готовий продукт. І поки той танкер дійде, поки переробиться, це місяці", – підкреслив Гончар.
Водночас мережеві заправки зазвичай працюють стабільно і не піддаються миттєвим емоційним стрибкам. Значно сильніше, ніж ситуація на Близькому Сході, на українське пальне впливають валютні коливання.
"Будь-які далекоглядні прогнози – це дуже невдячна справа. Бо скажеш 72, а буде 62," – зазначає Леонід Косянчук. Набагато корисніше для споживача стежити за загальними ринковими тенденціями, а не за емоційними заголовками в медіа.
Закупівельні ціни на яблука нового врожаю - в межах 60-70 гривень за кілограм, що в середньому у 2,9 раза дорожче, ніж на початку минулого сезону. Про це повідомляє моніторинговий проект EastFruit, передають Патріоти України. Сезон яблук нового врожаю ...
Коли приходить рахунок за електроенергію, хочеться взяти калькулятор і плакати. Але мало хто знає, що більшість витрат спричиняють лише кілька побутових приладів. Деякі з них працюють постійно - і це серйозно б’є по гаманцю, передають Патріоти України....