Уряд дав задню: Як змінилися критерії призначення субсидій в Україні і хто може розраховувати на допомогу

Після квітневого посилення вимог до отримувачів державної допомоги по сплаті комунальних послуг, які викликали хвилю обурення у суспільстві, уряд вдався до послаблення критеріїв призначення субсидій, передають Патріоти України.

Український уряд перебуває у стані певної розгубленості в питанні призначення субсидій. З одного боку на Кабмін тисне бажання зекономити і викреслити зі списків субсидіантів відносно заможних українців, які можуть самі оплачувати свою комуналку. З іншого - бажання сподобатись незаможному електорату і уникнути роздратованості суспільства.

Аби задовольнити своє прагнення до економії та обмеження кола українців, які можуть претендувати на субсидії зі сплати комірного, у квітні український уряд запровадив нові правила надання держдопомоги, які почали застосовувати з 1 травня 2021 року. За рамками субсидіарності, нагадаємо, перебувають громадяни, що мають депозити у банках, нещодавно купували авто або іншу техніку, той, хто придбав нерухомість або навіть вклався у будівництво. Поза державною допомогою проходять і громадянини, які придбали нещодавно будь-які товари і послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних) на суму більше 50 тисяч гривень, а також мандрівники, та заробітчани, які провели за межами України сумарно більше 60 діб у період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

В перелік тих, кому відмовлять у нарахуванні субсидії, волею урядовців потрапили також ті, хто отримує додаткові доходи, не враховані під час призначення допомоги. Зокрема й ті, що мали зиск від операцій з цінними паперами. Чиновники також удосконалили процедуру моніторингу: тепер під час призначення та перепризначення субсидій перевіряють активи субсидіантів та членів їхніх сімей по більш широкому колу баз данних. Зокрема й тих, що реєструють купівлю-продаж іноземної валюти та банківських металів.

"Закручуючи гайки" для сімей, які претендують на субсидії, урядовці мотивували свої дії тим, що в коло отримувачів потрапляє багато тих, хто приховує свої статки: маючи можливість повноцінно оплачувати свої витрати на енергоносії та комунальні послуги дехто, буцімто, подає заявки на субсидії та безпідставно користується держдопомогою. У Мінфіні навіть створити систему верифікації та моніторингу державних виплат, яка виявила велику кількість підозрілих випадків виплат. Серед таких було викрито, зокрема, факти отримання субсидій членами родини вже померлого субсидіанта. Багато хто приховав статки, витрачаючи свої доходи не на оплату комуналки, а на купівлю нових машин, квартир, дач та інших принад заможного життя. Дехто примудрявся отримати субсидії навіть по двох і більше адресах.

Але під каток квітневої оптимцізації потрапили багато українських сімей, які насправді мають всі підстави для отримання державної допомоги. І через ускладення доступу до неї потрапили у ще більшу фінансову скруту. Це спровокувало невдоволення і подекуди навіть обурення. І ображені громадяни почали штурумувати держструктури, що займаються призначенням субсидій.

В уряді, аби зняти соціальне напруження, переглянули критерії для відсіювання субсідіантів. Одним з суттєвих послаблень, які зробив уряд під час свого засідання 19 травня, стало зняття вимоги щодо тотального переоформлення субсидій. За словами міністра соціальної політики Марини Лазебної, не потрібно буде переоформлювати субсидію тим, чий майновий статус вписується в критерії - зокрема й тим, хто не робив коштовних покупок, в валютних транзакцій та не вносив великі суми на депозити. Цій категорії одержувачів допомоги субсидію перепризначать автоматично.

Втім, декому все ж варто перевірити свою відповідність державним вимогам. До відповідних органів соціального захисту треба з'явитись всім, хто отримує субсидію не за місцем реєстрації, а за місцем фактичного проживання. Також ця вимога стосується випадків, коли у оселі зареєстровані особи, які там не проживають. Міністр Лазебна заспокоює, що ця вимога напряму стосуватиметься не більше 15% субсидіантів.

Ще одним послабленням можна вважати підняття до 100 тисяч гривень планки розміру депозиту, який може тримати отримувач субсидії та члени його родини у банку. Це стосується також і доходів від депозиту.

Скасовано критерії щодо володіння кількома об'єктами нерухомості: громадянин, який має житло у місті та будинок у сільській місцевості - отримає доступ до допомоги. А от власникам двох і більше квартир або будинків у місті доведеться забути про державні гроші на комуналку.

В принципі на цьому послаблення, які надає влада субсидіантам, фактично вичерпуються. Треба врахувати також, що віднині надання субсидій стає більш централізованим. Адже нещодавно уряд позбавив повноважень місцеві комісії, які утворювали органи місцевого самоврядування для призначення субсидій. Відтепер всіма питаннями опікуватимуться лише управління з питань соцполітики, які мають вертикальне підпорядкування державній виконавчій владі - місцевим адміністраціям та міністерству соціальної політики. І це, на думку експертів, також ускладнить доступ громадян до державних субсидій. Адже на відміну від скасованих комісій місцевих рад державна вертикаль є менш схильною до заглиблення у конкретні життєві ситуації реципієнтів допомоги і менш гнучкою в ухваленні рішень.

В Україні банки без пояснення причин блокують рахунки: Що треба знати всім

п’ятниця, 29 березень 2024, 9:48

Українці масово скаржаться на блокування своїх рахунків без пояснення причин. Банки мають право розірвати договір і поставити клієнта перед фактом, повідомивши листом на електронну пошту, передають Патріоти України. Адвокати та деякі суди вважають, що ...

У Міненерго відповіли, чи розглядають питання підвищення тарифів на електроенергію для населення

четвер, 28 березень 2024, 16:30

Міністерство енергетики України зараз не розглядає питання підвищення тарифів на електроенергію для населення. Про це 27 березня міністр енергетики Герман Галущенко заявив в ефірі національного телемарафону, фрагмент якого в Telegram опублікувала пресс...