В Україні банки мають уважно перевірити ФОПів: Як шукатимуть схеми ухилення від сплати податків

НБУ надав банкам і небанківським фінансовим установам рекомендації щодо виявлення механізмів так званого "дроблення бізнесу". Йдеться про залучення фізичних осіб-підприємців (далі – ФОП), які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування. Про це йдеться в листі Національного банку до банків, небанківських установ та банківських асоціацій, передають Патріоти України.

За результатами аналізу встановлено належність клієнтів до Групи, є підстави вважати, що діяльність суб’єкта господарювання може бути пов’язана з ухиленням від сплати податків, відповідно фінансові установи мають повідомити Держфінмоніторинг про такі фінансові операції (діяльність), а також ухвалити рішення щодо подальших ділових відносин (тобто за необхідності закривати рахунки).

Ознаки ухилення від сплати податки за допомогою ФОП:

  • випадки надання однією особою до фінансової установи пакета документів на встановлення ділових відносин з юридичною особою та ФОПами, зокрема одночасно;
  • спільна адреса місця знаходження юридичної особи та ФОП;
  • спільне місце реалізації товарів і послуг (адреса магазину, інтернет-сайту);
  • юридична особа та/або ФОПи мають спільних власників, представників, бухгалтерів, довірених осіб тощо;
  • у ФОП зазвичай немає необхідних ресурсів для ведення діяльності, включно з діяльністю з юридичною особою.Про зв’язки між юридичною особою та ФОПами можуть свідчити також інші ознаки, зокрема, характер операцій, включно з їхніми обсягами, регулярністю.

Додатковими ознаками щодо належності клієнтів до Групи, можуть бути:

  • значні надходження на рахунки ФОП від юридичної особи або інших суб’єктів господарювання Групи;
  • сплата юридичною особою послуг ФОП, вартість яких складно оцінити (оренда, маркетингові, інформаційні послуги, реклама тощо);
  • надання юридичною особою фінансової допомоги ФОП;
  • значний обсяг фінансових операцій за рахунками новоствореного ФОП;
  • здійснення ФОП фінансових операцій протягом короткого періоду (два-три місяці) на загальну суму, що досягає граничного обсягу доходу на рік відповідно до обраної групи платників податків;
  • послідовне здійснення групою ФОП діяльності, зазначеної в попередньому абзаці;
  • використання одного платіжного термінала фінансової установи кількома суб’єктами господарювання.

Виплату 2 тис. грн можуть забрати назад: Ось у якому випадку гроші автоматично повернуть до бюджету

четвер, 8 жовтень 2026, 22:05

Українці, які отримали 2000 грн за програмою "Скринінг здоров'я 40+", повинні використати кошти для проходження обстеження протягом двох місяців із дня їх зарахування. Якщо за цей час гроші не використати, невитрачений залишок автоматично повернуть до ...

Литва запропонує ЄС заборонити транзит зерна з Росії та запри санкції проти аграрних олігархів

четвер, 8 жовтень 2026, 21:20

Прем’єр-міністр Литви Міндаугас Сінкявічюс повідомив, що запропонує ЄС заборонити транзит російського зерна через територію блоку, а також запровадити санкції проти деяких аграрних олігархів з РФ, які підтримують війну в Україні, передають Патріоти Укр...