В Україні відтермінували до 2026 року обов’язкову норму щодо 5% біоетанолу в бензині, що дозволяє АЗС і далі самостійно визначати, яке пальне реалізовувати. Очікується, що для споживачів ситуація не зміниться, адже паливо з біоетанолом уже використовується на ринку без негативних наслідків для авто чи цінової стабільності, передають Патріоти України.
18 червня Верховна Рада ухвалила правку до законопроєкту №13134, яка відкладає до 1 січня 2026 року норму щодо обов’язкового вмісту не менше 5% біоетанолу у бензині, про це повідомив нардеп Ярослав Железняк ("Голос"). Така вимога – відповідно до попередніх рішень – уже набувала чинності з 1 травня 2025 року.
Йдеться про норму, яка зобов'язує всі нафтотрейдерські компанії реалізовувати бензин з вмістом щонайменше 5% біоетанолу (паливо Е5). Такий підхід є частиною європейської стратегії декарбонізації транспорту, адже дозволяє частково заміщати традиційне викопне паливо на альтернативне – спиртове походження.
OBOZ.UA звернувся за коментарем до аналітика консалтингової компанії "НафтаРинок" Олександр Сіренко, щоб зрозуміти як зміниться ситуація на українських АЗС. "На самому початку, це була компромісна частка – 5% біоетанолу, яку погодили ще у 2022 році. Вона мала запустити поступову адаптацію ринку до стандартів ЄС", – зазначив фахівець.
Чому відклали рішення про Е-5
За словами експерта, причин декілька. По-перше, державна інфраструктура для контролю виконання вимоги ще не була готова. Зокрема, Державна екологічна інспекція не мала достатньої нормативної бази та інструментів для перевірки й фіксації порушень на АЗС. "Штрафи не запроваджувались, бо не були готові ані документи, ані механізми", – пояснює фахівець.
По-друге, дефіцит бензину, який спричинений наслідками атак на нафтобази, змусив владу терміново реагувати, аби не ускладнювати ситуацію вимогами щодо обов’язкових домішок. "Коли менше бензину – логічно, що збільшення його споживання за рахунок біоетанолу може здаватися нелогічним. Але водночас це ж можливість зробити ставку на локальне виробництво", – зауважує галузевий експерт.
Що буде на АЗС
Сіренко зазначив, що фактично, нічого кардинально не зміниться. Багато заправок уже зараз реалізовують бензин Е5, і більшість з АЗС зробили це на рівні добровільного переходу, з урахуванням цін, технологічних можливостей і зростаючого запиту на "екопальне".
"Оскільки ринок уже протестував біоетанол і не зафіксував жодних критичних ситуацій, у подальшому оператори АЗС реалізовуватимуть те пальне, що буде для них вигіднішим. Дешева складова у вигляді спирту й дорожчий бензин формують збалансовану ціну, тож хтось залишиться на Е-5 , а хтось обере повернення до Е-0", – зазначає експерт. Тобто, вибір залишиться за оператором АЗС, який сам визначатиме, що вигідніше – реалізовувати паливо з біоетанолом чи без.
Як це вплине на водіїв
Сіренко наголосив, що для водіїв усе залишиться, як і було. На різних АЗС, як і зараз, можуть бути представлені різні види бензину – як із біоетанолом, так і без нього, якщо оператор вирішить повернутись до старого формату. У великих мережах, які вже перейшли на біопальне, повернення до Е-0 технічно і економічно недоцільне.
"Найбільші мережі вже адаптувались, вони модернізували обладнання, замовляють відповідні суміші, співпрацюють і мають домовленості з виробниками біоетанолу", – підкреслив Сіренко. Він також додав, що ціни на паливо суттєво не зміняться, оскільки вартість Е-5 на практиці не виявилась значно нижчою або вищою, ніж традиційного бензину.
Чи може бути впровадження Е-10
Сіренко зазначив, що це залежить від політичної волі та стану ринку. Е-10 (10% біоетанолу) – стандарт, який використовують у багатьох країнах ЄС. Експерт вважає, що з урахуванням уже зроблених інфраструктурних інвестицій, перехід до Е-10 замість Е-0 був би логічним наступним кроком.
"Європа, Польща, Франція – всі їздять на Е-10. У нас ті самі авто. Логіка є, але потрібне єдине регулювання, без подвійних стандартів", – зауважив експерт.
В Україні самотні пенсіонери старше 80 років, які потребують стороннього догляду через погіршений стан здоров’я, можуть отримати доплату до пенсії. Станом на зараз це - 944,40 гривні, передають Патріоти України. На цю доплату можуть розраховувати особи...
Після продовження терміну звернення по одноразову допомогу для поранених чи тих, хто втратив працездатність, Рада прийняла ще одне важливе рішення для військових. Так, парламент у першому читанні ухвалив законопроєкт, який передбачає державну підтримку...