На початку грудня ППО України збила над Чорним морем російський фронтовий бомбардувальник Су-24 - це один із небагатьох знищених у 2023 році ворожих літаків. При цьому буквально напередодні російські ЗМІ хвалилися новим постачанням у Повітряно-космічні сили РФ літаків Як-130 і Су-30СМ. І постає питання: наскільки Росія змогла наростити виробництво бойової авіації та компенсувати втрати, яких вона продовжує зазнавати у війні з Україною? Але перш ніж заглибитися у суть питання, зазначу, що за 2023 рік, згідно з даними Генерального штабу ЗСУ, російські окупанти втратили 41 бойовий літак, передають Патріоти України.
Це, звичайно, далеко від показника 2022 року – понад 250. Особливо великі втрати були у перші тижні бойових дій, коли російська тактична авіація самовпевнено розсікала у повітряному просторі, пише для OBOZ.UA військовий оглядач Олександр Коваленко. А ось нових машин у 2022 році ПКС РФ отримали 29, з яких: Су-57 – 6 одиниць, Су-35 – 7, Су-34 – 10, Су-30СМ – 4 та Як-130 – 2. Назвати це компенсацією втрат дуже складно – з урахуванням того відстрілу російської авіації, що відбувався минулого року. Але чи вдалося росіянам наростити виробництво авіації у 2023-му?
Виробництво тактичної авіації в Росії у 2023 роц
Якийсь час тому я розглядав питання постачання в ПКС РФ бойових літаків і у своєму матеріалі на OBOZ.UA від 30 жовтня зазначав, що російські підприємства на той момент змогли передати близько 18 машин. Відомо, що серед них один Су-57, вісім Су-35, чотири Су-34, два Су-30СМ та два Як-130.
Після 30 жовтня передача авіації продовжилася, і ПКС РФ отримали не менше восьми машин. Так, 22 листопада ПАТ "Об'єднана авіабудівна корпорація" (ОАК) та Новосибірський авіаційний завод імені В. П. Чкалова передали російським Повітряно-космічним силам третю цього року партію, ймовірно, із двох фронтових бомбардувальників Су-34, що доводить їхню загальну кількість орієнтовно до шести одиниць.
24 листопада "ОАК" та Комсомольський-на-Амурі авіаційний завод імені Ю. А. Гагаріна (КнААЗ) передали ПКС РФ п'яту за цей рік партію – імовірно, з двох багатофункціональних винищувачів Су-35С, що довело їхню загальну кількість орієнтовно до десяти одиниць.
А 2 грудня "ОАК" та Іркутський авіаційний завод (ІАЗ) передали російським ПКС другу за рік партію багатофункціональних винищувачів Су-30СМ та навчально-бойових Як-130. Кожна з партій включала два літаки. Загальна кількість переданих у 2023 році станом на сьогодні склала 4 одиниці, так само як і навчально-бойових Як-130.
Так, станом на другу половину грудня 2023 року ПКС РФ отримали за поточний рік близько 26 машин, з яких чотири – це навчально-бойові Як-130 і один винищувач Су-57, який складно назвати боєздатним. І це все показники поставок за втрат протягом року поки що в 41 машину. Встигають компенсувати? Навіть у нинішньому форматі – ні. І навіть більше, Росія зараз втрачає в Україні авіацію, яку вона компенсувати ніяк не зможе.
Втрати авіації РОВ в Україні за 2023 рік
Коли ми говоримо про втрати в 41 літак, ми узагальнюємо різні моделі з різним функціоналом і застосуванням. Але що важливо: зараз Росія втрачає все більше літаків, які не може виробляти, а саме штурмовики Су-25 та фронтові бомбардувальники Су-24. Хтось скаже – позбуваються радянського мотлоху. Так, можна так сказати, але який сучасний штурмовик, аналог Су-25, виробляє сьогодні Росія? Жодного.
Також я хотів би вказати на бойовий склад російських ПКС – згідно з тими даними, що були у відкритому доступі до 2022 року. Зазначу одразу, що повної картини не знає ніхто і всі наведені цифри приблизні, оскільки стосовно будь-якої техніки, особливо авіації, є низка супутніх факторів, які, з одного боку, можуть вказувати на її працездатність, але не боєздатність. І не тільки.
Нижче наведено кількість російської авіації з урахуванням умовно офіційно боєздатної та тієї, що перебуває на зберіганні – консервації.
МіГ-29 – 87/240
МіГ-31 – 129
МіГ-35 – 6
Су-24 – 120/273
Су-25 – 180/192
Су-27 – 101/359
Су-30 – 110
Су-34 – 149
Су-35 – 114/118
Су-57 – 11
Нині росіяни наражають на небезпеку свої Су-24 і Су-25 більше, ніж всю іншу компоненту. Але це поки в України не з'явилося дієвого засобу протидії Су-34/35. Проте навіть із цими показниками верифіковано втрату не менше 28 штурмовиків Су-25 і не менше 11 фронтових бомбардувальників Су-24. Зазначу, що зазвичай верифіковані втрати відрізняються від реальних у два та більше разів.
Іншими словами, Росія зараз зазнає некомпенсованих втрат в авіації, яку вона не тільки не виробляє, а й навряд чи зможе відновити з наявних запасів повною мірою.
Висновок
За час повномасштабного вторгнення в Україну російська тактична авіація зазнала непоправних втрат. За нинішніх показників роботи її виробництва вона зможе компенсувати втрачений потенціал через років 10 і ніяк не раніше. Але втрати продовжуються і дедалі більше через об'єктивні причини стають непоправними взагалі.
Російські ЗМІ та різного рівня "балакучі голови" повідомляють про зростання виробництва бойової авіації в РФ, але по суті ніякого зростання немає, а ті показники, які є, ніяк не відновлять пікіруючий потенціал ПКС РФ. При цьому з кожним роком війни в Україні він пікірує дедалі нижче.
Сили оборони України просунулися на певних ділянках на фронті. Про це повідомив речник Генерального штабу ЗСУ, майор Андрій Ковальов, передають Патріоти України. Зокрема активні дії проходять у районах Олексіївки та Юнаківки Сумьської області. "На Півн...
Польща оновила фінансові правила для в’їзду українців. Про це повідомляє Migrant info, передають Патріоти України. Тепер під час перетину кордону потрібно підтвердити наявність коштів на проживання та повернення додому:. На проживання:. ▪ до 4 днів — 3...