Зразки найсекретнішого танку "Нота" перебазовані з полігону Башкирівка, яким опікується Харківське конструкторське бюро з машинобудування ім.Морозова, на спецсховище Міністерства оборони України, повідомляють Патріоти України з посиланням на Defence Express.
Також були забрані для подальшого зберігання усі 152 мм боєприпаси до цього танку. На далі йдеться про отримання від ХКБМ документації на дослідну-конструкторську роботу "Нота", які відкрита та супроводжується Міністерством оборони. Цю інформацію підтвердили в оборонному відомстві, уникаючи інших подробиць.
Можу припустити, що це рішення Міністерства оборони є упереджуючим задля мінімізації подальших ризиків - на тлі планів кластеризації/ корпоратизації підприємств "Укроборонпрому" і пропонованого злиття ХКБМ ім. Морозова, Заводу ім. Малишева та залишків ХКБД в одну структуру під проводом нових наглядових рад, налаштованих на сприймання реальності лише через комерційний вимір.
Восени 2020 року керівництво Харківського конструкторського бюро з машинобудування вирішило утилізувати боєприпаси, які роками зберігались на підприємстві – причому в достатньо гарному стані. Йшлося про декілька десятків унікальних 152 мм танкових боєприпасів та складових (ПК-06-84 (16 шт.), ОФ-7731 "В" та ОФ-7732 "В" (14 та 2 шт.), 294 "Н" та К-18 "В" (7 та 4 шт.)
Ці боєприпаси були розроблені та виготовлені для танку "Нота". Ця революційна бойова машина нового покоління розроблялась у Харкові перед розвалом СРСР, а наробітки по ній ще досі знаходяться під грифом "секретно".
Рішення про утилізацію боєприпасів після нашої публікації було призупинене. Нам тоді заявили: "Тут йдеться не лише про певну історичну спадщину, яку варто зберегти. Це один бік медалі. Важливо і інше. Досягнутий технологічний та конструкційний набуток може несподівано знадобитися в умовах та обставинах, про які сьогодні ніхто і гадки немає. Тому з такими рішеннями не варто поспішати".
Тепер, на тлі моїх питань щодо перебазування і самої залізної "Ноти" під контроль Міноборони і майбутньої долі цього проєкту, пояснення високопосадовців з оборонного відомства були такі:
"Дослідно-конструкторська робота закриватись не буде. Як така, реанімація проєкту "Нота" у тому вигляді, як він є зараз - потребуватиме значних капіталовкладень та часу, що на сьогоднішній день є малоймовірним.
Особливо враховуючи те, що Об’єкт 477 розроблявся ще у 90-і роки минулого сторіччя, і більшість вузлів та агрегатів потребують заміни елементної бази. Однак це не означає, що напрацювання у рамках дослідно-конструкторської роботи "Нота" не можуть бути використані при розробці інших зразків бронетехніки з виносним озброєнням".
"Нота". Третя танкова революція. Танки Т-34 та Т-64, які були створені у Харкові, свого часу здійснили справжні революції у танкобудуванні. А для того, щоб здійснити третю, і створювалась "Нота" - якраз перед розпадом СРСР.
Цей танк четвертого покоління пройшов через декілька ітерацій, останніми з яких були об'єкти "Боксер", "Молот" та, власне, "Нота". Ці проєкти за польотом конструкторськоі думки, звісно, випередили російську "Армату", яка частково увібрала у себе напрацювання для останнього супертанку Радянського Союзу.
Є чітке переконання, що для свого часу на початок 90-х харківські проєкти були концептуальними лідерами, які поєднали у собі проривні рішення з командної керованості, рухливості, захищеності і вогневої потужності.
При розробці танку "Нота" були враховані напрацювання за такими проектами як "Боксер" та "Молот", які розроблялись в ХКБМ з 80-х років з метою створення танка майбутнього (часовий проміжок - з 1984 до 1993 року, Об’єкти 477/477А/477А1).
Безпосередньо "Нота", якщо не помиляюся, веде відлік з 1991 року, є відповідна дослідно-конструкторська робота, що відкрита Міністерством оборони України.
Якщо коротко, то "Нота" створювалась як танк з надійним бронезахистом, потужною вогневою міццю, високою мобільністю, ситуаційною обізнаністю. Власне, якби цей танк був на полі бою зараз - з тими очікуваними можливостями, які закладали конструктори - йому не було б рівних.
Особливістю танку "Нота" було напіввинесена гармата калібру 152 мм. Постріл під неї мав довжину понад 1500 мм. Для зберігання і подачі боєприпасів використовувалися три барабанних магазини. При цьому новий автомат заряджання вирізнявся простотою і дозволяв зробити перший постріл всього за 4 секунди.
У проєкті "Нота" пропонувався на той час унікальний комплекс управління озброєнням - повні аналоги такої системи з'явилися лише в останні роки.
Комплекс включав приціли з оптичними і тепловими каналами, розвинений бортовий обчислювач, систему супутникової навігації, засоби "свій-чужий". Розроблявся автомат супроводження цілі, відпрацьовувалась можливість доповнення оптичних приладів радіолокаційною станцією. В планах конструкторів ХКБМ було створення засобів радіоуправління танком - тобто перехід на роботизовану машину.
Керувати "Нотою" мав екіпаж з трьох осіб. У бойовому відділенні, поруч з автоматом заряджання, перебували навідник і командир. Механік-водій розміщувався у передній частині корпусу. Всі члени екіпажу мали власні люки у даху корпусу і куполі башти, оснащеної оглядовими та прицільними приладами.
Рішення з бронювання корпусу – цілком конкурентні й досьогодні. Була передбачена "модульність" броньового захисту і можливість його заміни в польових умовах.
"Нота" мала семикаткове шасі. Кожен каток - з індивідуальною підвіскою на торсіонах і гідравлічних амортизаторах. Довжина машини з гарматою вперед була десь 10,5 м, висота - близько 2,5 м. Маса бронемашини впритул наблизилася до 55 т. Моторно-трансмісійне відділення в одній з версій – під новий дизельний двигун потужністю у 1500 к.с.
Останнім рубежем роботи в Україні над "Нотою" став 1993 рік.
На цей час існував один повністю комплектний зразок Об’єкту 477А з двигуном 6ТД на базі вузлів ходової частини танку Т-80УД, а також Об’єкт 477А1 - на базі вузлів ходової частини від танку Т-64, та низка інших макетів за різними версіями проєкту 477. (Хоча не виключаю, що тут з індексами ще треба розбиратись й, можливо, вносити корективи - бо чув різні твердження).
Один з ходових макетів танка "Нота" планувалося продемонструвати у 2017 р. у Києві на День незалежності.
Звичайно, проїзд самого секретного танка по Хрещатику викликав би набагато більший фурор, ніж перший показ російської "Арматі" на Червоній площі. Але в останній момент від цієї задумки відмовилися. З огляду, як не дивно саме на секретність – хоча цій розробці понад 30 років.
Деякі напрацювання та рішення по "Ноті" увійшли в "Оплот". Але сама "Нота", здається, ще тривалий час буде залишатись таким собі Святим Граалєм для українських танкових конструкторів.
На Донеччині окупанти змінюють тактику малих штурмових груп, і тепер атакують камікадзе. Про це в ефірі «Суспільне новини» розповів Юрій Сиротюк, головний сержант роти вогневої підтримки 5 окремої штурмової бригади, передають Патріоти України. За слова...
Правоохоронці ідентифікували двох вбитих російськими військовими українських військовополонених біля села Новодмитрівка на Покровському напрямку. Про це повідомив заступник керівника департаменту протидії злочинам, вчиненим в умовах збройного конфлікту...