Хіти тижня. Вибори 2019: Експерти розповіли, як хитрують соціологи і чого чекати в другому турі (інфографіка)

ЦВК підрахувала майже 100% голосів українців. За їх результатами в першому турі Володимир Зеленський отримав 30,2% голосів, Петро Порошенко - 15,9% голосів. При цьому найбільші соціологічні агентства давали політикам трохи інші цифри, помітно мінімізуючи відставання між першим і другим номером, повідомляють Патріоти України.

Що "малювали" соціологи кандидатам і які шанси на другий — в огляді.

Головне:

  • В Україні близько півсотні різних соціологічних компаній. При цьому довіряти можна лише одиницям.
  • Основні соціологічні компанії приблизно визначили, що Зеленський і Порошенко пройдуть до другого туру виборів. Правда, різниця між ними була меншою.
  • Точні були національні екзит-поли, вони приблизно показали різницю між першим і другим місцем, а також третю позицію Юлії Тимошенко.

Які є соціологи в Україні?

Основні "стовпи" української соціології проводили заміри рейтинги кандидатів в президенти практично кожні 2 тижні. Публічні цифри презентували громадськості, закриті — показували безпосередньому замовнику. Виходячи з цієї реальності частково і формувалися переваги українців.

Правда, в Україні є ще одна проблема — підставна соціологія. Найчастіше компанії-одноденки під вибори публікують результати свого "дослідження", в якому потрібний кандидат отримує суттєву перевагу. У мережі вже з'явився цілий проект, який перевіряє такі компанії і визначає, можна їх вважати справжніми чи ні.

Наприклад журналісти проекту "Тексти" зібрали дані про десятки компаній, які так чи інакше публікували результати передвиборчих досліджень. В ході розслідування, фахівці проаналізували їх за такими критеріями:

  • Відсутність досліджень не в період виборів;
  • Непублічні зв'язки власників служб з політиками;
  • Поширення інформації про дослідження: через які сайти і новинні ресурси;
  • Розбіжність між результатами досліджень і фактичними результатами виборів.

Виходячи з цих критеріїв, були відсіяні фейковий компанії. Серед тих, які можна назвати авторитетними: Група "Рейтинг", Інститут соціології НАНУ, Київський міжнародний інститут соціології, Социс, Український інститут соціальних досліджень ім. А. Яременко, Центр Разумкова, Центр "Соціальний моніторинг", GFK Ukraine Research & Branding Group * TNS Ukraine.

Правда, навіть перевірені соціологічні компанії можуть викривляти власну соціологію. Як зазначено вище, у кожного дослідження є свій замовник, який часто і "замовляє музику". Саме тому агентства можуть маніпулювати власними даними, правда, довести це практично неможливо.

Що прогнозували?

Відразу кілька великих соціологічних компаній зайнялися дослідженням настроїв українців. У даній статті наведені дані 4-х великих опитувань напередодні першого туру виборів.

За основу були взяті результати за опитуваннями за 10 днів до дня голосування. По основним трьом кандидатам гонки вони такі:

Група "Рейтинг":

  • Зеленський 26,9%
  • Порошенко 17,2%
  • Тимошенко 17,2%

Центр Разумкова:

  • Зеленський 24,8%
  • Порошенко 22,1%
  • Тимошенко 14,8%

КМІС і Демініціативи:

  • Зеленський 27,6%
  • Порошенко 18,2%
  • Тимошенко 12,8%

Український інститут соціальних досліджень ім. А. Яременко і центр "Соціальний моніторинг":

  • В. Зеленський 29,1%
  • Ю. Тимошенко 16%
  • П. Порошенко 15,3%

За словами соціолога Дмитра Дмитрука з Центру "Соціальний моніторинг", його компанії вдалося спрогнозувати результати як по першій п'ятірці, так і по останнім місцям. Феноменом же виборів став кандидат Ігор Смешко.

"Менш точний прогноз виявився відносно Ігоря Смешка, причому практично всі допустили аналогічні помилки. Йому ті 6-7% не давала жодна компанія і це було певним сюрпризом... Його соціологічні компанії не побачили, він був в поле зору, але його недооцінили", — підкреслив Дмитрук.

Відносно колосального відстані між першим і другим місцем, то тут соціологи запевняють, точно визначати настрої українців по кандидатам Тимошенко і Порошенко було проблематично. Їх рейтинг був на одному рівні.

"Ми показали істотний розрив між ними. Ситуація з Порошенком і Тимошенко — ми за тиждень до виборів чесно сказали, що не можемо визначити, хто саме перемагає. Ви цю різницю і самі бачите, буквально кілька відсотків", — пояснив Дмитрук.

У цьому контексті важливо зіставити і дані екзит-полів. В цілому вони показали приблизно точну картину — велику перевагу Володимира Зеленського, друге місце Петра Порошенка і 14% Юлії Тимошенко.

Національний екзит-пол:

  • Зеленський 30,9%
  • Порошенко 18,8%
  • Тимошенко 13,7%

Екзит-пол на замовлення ТСН:

  • Зеленський 29,25%
  • Порошенко 19,19%
  • Тимошенко 13,75%

Екзит-пол від "Соцису":

  • Зеленський 31,1%
  • Порошенко 18,5%
  • Тимошенко 14%

Безпосередньо фінальні екзит-поли і зафіксували відстань між Петром Порошенком і Юлією Тимошенко в 4%. При цьому при остаточному голосуванні стало зрозуміло — Петро Порошенко отримує 15,95%, а Юлія Тимошенко — 13,39%. Різниця між ними трохи більше 2%.

До кого перейдуть голоси тих, хто програв?

Більш чіткі дані соціологічних агентств будуть відомі в найближчі тижні. На даному етапі можна аналізувати лише доступну соціологію перед першим туром. За даними Центру Разумкова, у другому турі Володимира Зеленського були готові підтримати 36,5% українців, Петра Порошенка — 22,7%.

При цьому, як повідомляє Група "Рейтинг", основне перетікання голосів до Володимира Зеленського переходить від прихильників Юрія Бойка, Юлії Тимошенко, Олександра Вілкула, а також Ігоря Смешка.

На частину голосів Анатолія Гриценка і Руслана Кошулинського може сподіватися Петро Порошенко. Судячи за цими даними, цього буде недостатньо для перемоги в другому турі.

Джерело: Обозреватель

"Навіть якщо усунути чинник військового договору": Захід не захищатиме Україну так само, як Ізраїль, оскільки політично йому це не вигідно, - Ілія Куса

четвер, 18 квітень 2024, 6:39

"Теза про те, що Ізраїль захищають усі, а нас ніхто, не витримує жодної критики, лише відображає рожевий світ, в якому живе частина суспільства", - про це у Фейсбуці пише Ілія Куса, передають Патріоти України. "1. Ізраїль має юридичного союзника, підп...

Можна собі уявити настрої у Кремлі: Через загрозу санкцій США Китай вперше за півтора роки скоротив експорт до Росії , – Bloomberg

четвер, 18 квітень 2024, 6:23

Китай залишається головним постачальником стратегічних товарів необхідних для продовження війни проти України. Експорт товарів з Китаю до Росії у березні впав вперше з середини 2022 року після погроз США розширити санкції проти китайських компаній. За ...