Уряд Китаю з 1 вересня вводить в дію нові обмеження на експорт з Китаю компонентів для безпілотників, які потенційно можуть застосовувати у військових цілях, і українські виробники вже зіткнулися з проблемами, зазначають Патріоти України. Що саме змінилося і як можна впоратися із цією ситуацією.
Як пише видання South China Morning Post, китайський уряд 31 липня опублікував директиву щодо експортних обмежень. Згідно з документом, державні органи будуть суворо контролювати, куди виробники постачатимуть таку продукцію:
Директива була прийнята через день після того, як Міністерство фінансів США запровадило санкції проти кількох фізичних та юридичних осіб, що базуються в материковому Китаї та Гонконзі, через закупівлю компонентів (таких як гіроскопи та акселерометри) для іранської програми розробки балістичних ракет і безпілотників. Китайський уряд публічно виступив проти використання цивільних безпілотників у військових цілях, але водночас засудив американські заходи.
Рівно рік тому, 31 липня 2023-го Китай випустив "тимчасове повідомлення" про заборону деяких дронів, які можуть використовуватися у військових цілях. Влада зобов'язала компанії отримувати спеціальні державні дозволи на експорт БпЛА з максимальним часом керування поза межами видимості понад 30 хвилин і максимальною злітною вагою понад 7 кг. Під обмеженнями також опинилися потужні радіостанції, сучасні камери, пристрої для скидання предметів, лазерні локатори або будь-який інший "неперевірений корисний вантаж". Тепер же китайці фактично розширили список того, що заборонено продавати напряму в Україну.
На думку ексінструктора Національно-визвольної армії Китаю Сонга Чжунпіна, обмеження посилили частково саме через масове застосування безпілотників на війні в Україні. Перегляд повідомлення свідчить про те, що контроль над експортом дронів і їх частин збережеться й надалі.
Анна Чуднівець, директор українського підприємства "СокілСкай", яке виробляє для військових FPV-дрони, вже непокоїться через експортні обмеження Китаю.
"Я довідалася від постачальників, з якими ми співпрацюємо, що вже дуже багато китайських компаній закривають цю лавочку і перестають відправляти деталі. Вони й раніше не поставляли компоненти напряму в Україну, для цього треба було використовувати треті компанії в інших країнах, але зараз ця проблема стала дуже гострою, навіть червоною, тому що дійсно немає в Україні виробників. Є виробники пропелерів, рам, двигунів. Але, знову ж таки, для того, щоб виготовити цей двигун, компоненти замовляються з Китаю", — розповіла вона Фокусу.
Керівниця "СокілСкай" вірить, що з часом виробники дронів для Сил оборони України знайдуть якісь способи замовляти і отримувати компоненти з Китаю, але дуже багато залежить саме від швидкості. За її словами, наразі у китайському уряді ще немає остаточних рішень щодо експорту на законодавчому рівні, але багато місцевих компаній вже не хочуть працювати з українцями, якщо йдеться про постачання деталей для дронів.
"От у мене зараз є замовлення, заради якого ми чекаємо компоненти, і вже зараз один із компонентів ми не можемо отримати вчасно через те, що компанія-виробник у Китаї зіткнулася з купою перевірок, податковими та інших моментами, і через це відмовилися", — поділилася Анна Чуднівець.
На її думку, Україні потрібно якнайшвидше налагоджувати власне виробництво. Втім вже зрозуміло, навіть якщо воно розпочнеться, то деталі для БПЛА точно не будуть такими ж дешевими, як з Китаю, бо там індустрія розвивається вже давно і всі процеси добре налагоджені.
"Потрібен час, щоб цю систему відпрацювати, а вироби необхідні вже зараз", — підсумувала директор компанії.
Засновник підприємства "Антидрон Україна" Сергій Герасимюк повідомив Фокусу, що обмеження на постачання генераторів перешкод завадить виробникам засобів радіоелектронної боротьби. Експортний контроль значно ускладнить логістику — його можна обійти, але це збільшить час доставлення товарів і загальну вартість.
"Позаяк РЕБ — це завжди те, що потрібно на вчора, то проблеми відчують не лише виробники, а й кінцеві користувачі", — зазначив Сергій.
Він вважає, що наразі немає сенсу вкладатися в українське виробництво генераторів радіоперешкод, адже немає ближчого постачальника компонентної бази, ніж Китай. Зрештою постачання засобів РЕБ військовим займатиме стільки ж часу, тільки замість готових модулів доведеться чекати, доки приїдуть деталі для них.
Власник майстерні з ремонту дронів Юрій Абдула переконаний, що ситуація докорінно змінитися не має. Китай не забороняє постачати компоненти для дронів до країн Європи, а звідти вони вже давно доставляються в Україну, тому не варто панікувати.
"Є тисяча і один варіант, як обійти цю систему, так воно і буде. Тому ніхто не боїться обмежень. Не може Китай не продавати, він на цьому заробляє гроші, і повинен кудись дівати продукцію. Потужності, які були розгорнуті за останні два роки для вироблення таких систем, просто неймовірні. Якщо китайці розгорнули масове виробництво, то ці вироби все одно підуть на продаж. Заява про те, що вони не будуть продавати товари для війни в Україні — це просто дісклеймер, щоб відхреститися від допомоги одній із сторін", — підкреслив майстер.
Правоохоронці ідентифікували двох вбитих російськими військовими українських військовополонених біля села Новодмитрівка на Покровському напрямку. Про це повідомив заступник керівника департаменту протидії злочинам, вчиненим в умовах збройного конфлікту...
ГУР перехопило нову телефонну розмову окупантів, в якій росіянин нервує через новини з фронту і скаржиться на великі втрати, передають Патріоти України. Росіянин розповів, що один його знайомий окупант відправився на “нуль”, де був знищений разом зі ус...