Вже колишній заступник секретаря Радбезу Сергій Кривонос вважає, що Банкова маніпулює питаннями національної безпеки — і в інтерв'ю політоглядачу НВ Антону Голобородьку пояснює чому, зазначають Патріоти України. Кореспондент поговорив з Кривоносом за кілька днів до його звільнення 29 грудня.
***
Наступного дня НВ попросив прокоментувати ці слова президента Сергія Кривоноса, заступника секретаря Радбезу. Бойовий генерал-майор відповів, що в загальній мобілізації немає сенсу, тому що держава нічого не зробила, аби підготувати населення до такого розвитку подій.
«Держава повинна виховувати мобілізаційний резерв, і ідеологічно також. Це не за рік досягається. По-друге, ми повинні розуміти, що навіть мобілізувавши людей, їх треба ще навчити. Тому що ми ж не воюємо м’ясом і не кидаємо людей десятками тисяч [під кулі]», — сказав він.
Ця оцінка мала неоднозначний ефект: прихильники президента сприйняли її як особисту критику Зеленського і навіть «підігрування Кремлю», оскільки заяву Кривоноса, перекрутивши, розтиражували і російські ЗМІ. Експрезидент Грузії Міхеіл Саакашвілі навіть закликав керівника держави звільнити генерала з РНБО.
Але існує не тільки один коментар Кривоноса — НВ записав з ним тоді повноцінне інтерв'ю, в якому генерал розповідає про насправді неприємні для Офісу президента речі.
— Яка ситуація зараз в країні в сенсі нацбезпеки?
— Більшість населення нашої країни не готова до загострення ситуації. Їх до цього не готують, бо якщо їх до цього готувати, деякі люди почнуть ставити питання. Ситуація продовжить [розвиватися так само], як в попередні роки — як кажуть російською, «авось рассосется». Але військові розуміють, що треба бути готовими до будь-яких варіантів. І людей до цього треба готувати. Твої бажання можуть не співпасти з твоєю навченістю і тренованістю під час ведення бойових дій. Тому треба готуватись, тренуватись і відпрацьовувати всі варіанти дій, в тому числі і цивільного населення на всій території України.
Зараз, якщо порушити питання: а чи готові у нас ті ж бомбосховища в разі відкритої агресії Російської Федерації? Чи готові ми до аварійного забезпечення водою? Електрикою? Взагалі у нас готові люди до організованих дій? Ні. Тому питання дуже гостре, і влада повинна працювати з власним народом. На жаль, у нас влада працює лише в напрямку введення власного народу в інформаційну оману: що у нас все добре, у нас будуються нові дороги, у нас все буде завтра. Про реалії сьогодення ніхто не каже. Все буде завтра. Чекайте, вірте, сподівайтесь.
— Це дуже можливо, і якраз питання цивільної і територіальної оборони полягає в тому, що ми завжди будемо до цього готові, якщо зможемо реалізувати законопроєкт [Про територіальну оборону України № 4504]. До війни не можна підготуватись під час війни. До біди не можна підготуватись, коли біда вже прийшла. У нас створюються штаби ліквідації техногенних або природних катастроф уже після того, як щось трапилось. Але це ж можна передбачити і підготуватись. В нашому законопроекті ми до цього готуємо і підрозділи територіальної оборони (ТРО) і все населення України.
— Це був би дуже непопулярний політичний крок. Напередодні місцевих виборів влада, яка мобілізувала частину населення, суттєво втратила б в рейтингах.
— Але вона суттєво б збільшила свою спроможність до опору епідемії і могла б врятувати значно більше людей. Часом питання популярності і потрібності мають різне значення. Інколи влада вимушена іти на непопулярні кроки, якщо вона захищає власний народ.
— Третій варіант — продовження гібридної війни — він продовжується і не зупинявся ні на хвилину. Намагання розхитати і дестабілізувати ситуацію за рахунок впливу інформаційного, економічного. Подивіться, що відбувається останні півроку — будь-які дії влади виводяться в нуль. Зараз вся опозиція працює не на власний рейтинг, а на антирейтинг президента. Їхнє завдання — збити чинну владу. Для них Україна — це лише бажання прийти до влади і вирішувати свої питання.
Чинна влада намагається щось зробити, але це смішно і результату не дає. Знову пішла чиста брехня і маніпуляції, і це призводить до того, що люди ще більше не вірять, що чинна влада спроможна щось зробити.
— В країні існує низка політсил, які працюють на Кремль і поступово інтегруються в український політичний, інформаційний і економічний простори. Чи протидіє їм держава на рівні захисту нацбезпеки?
— Чи є розуміння, як цьому протидіяти?
— Варіантів боротьби буває багато. Слава богу, у нас величезна кількість людей, які пройшли фронт. У нас достатньо велика кількість патріотичних людей. Так, їх значно менше у відсотках до загальної чисельності народу, але якщо це підтримувати і розвивати, ця частка може збільшитись. Тому що у нас ті, хто абсолютно нейтрально або навіть негативно ставляться до України як незалежної держави — на рівні 15−20%, патріотично налаштованих — 25−30%, а інша частина — це якраз та середина, яка політично не визначилась, вони політично аморфні і займають позицію «аби мені було краще, і все одно яка там у нас влада». Влада не працює з цими людьми. Хоча цих людей можна було б підтягувати.
— Чи готова зараз Україна до повномасштабного вторгнення?
— Це питання було б краще адресувати керівнику Збройних сил — генерал-полковнику [Руслану] Хомчаку. Наразі я розумію, що у нас достатня кількість людей, які спроможні встати пліч-о-пліч для відбиття агресії. Я розумію, на жаль, що якраз відкрита агресія дозволила б швидше об'єднати суспільство перед великою бідою. Чи зможемо ми це зробити? Питання радше в тому, чи зможуть росіяни. Щоб зробити широкий крок до розгорнутої агресії, вони повинні зрозуміти, яким чином вони зможуть це політично пояснити світу. Тому їм простіше розхитувати ситуацію всередині країни за рахунок п’ятої колони.
— Її представники є і в парламенті.
— Заява Зеленського про те, що ми можемо мобілізувати в разі потреби мільйони чоловіків і жінок — що це означає? Невже у президента думають, що зараз можна отак — на раз-два — мобілізувати усіх?
— Ну, це вони [оточення Зеленського, — НВ] президенту розповідають, що це вони спроможні робити. А ми, які це пройшли і бачили, розуміємо, що навіть якщо теоретично ми зможемо мобілізувати жінок і чоловіків, — а чи навчені ці люди тримати зброю в руках? Ні. Чи ці люди хочуть це робити? Ні. У нас патріотизм не підтримується на рівні держави, і 2014 рік показав, що величезна кількість йшла [в армію], а ще більша кількість втікала від мобілізації. Тікала. І 2018 рік, коли запровадили воєнний стан, також показав, що велика кількість людей втекла. Тому держава повинна виховувати оцей мобілізаційний резерв, і ідеологічно також. Це не за рік досягається. Це по-перше. По-друге, ми повинні розуміти, що навіть мобілізувавши людей, їх треба ще навчити. Тому що ми ж не воюємо м’ясом і не кидаємо людей десятками тисяч [під кулі].
— У сучасних війнах, наприклад, використовують безпілотники, і навіть навчена піхота просто знищується ними, не побачивши, звідки її атакують.
— Яка роль ТРО в концепції захисту держави?
— ТРО якраз дозволить взяти під контроль ситуацію в будь-якому районі України, де є підготовлені підрозділи, в максимально короткі терміни — від 2 до 6 годин, залежно від відстані. Вони можуть брати під контроль об'єкти критичної інфраструктури. Виведення з ладу електростанції на рівні Києва залишить місто без світла. Не буде світла — не буде води. Не буде води — місто захлинеться в своїх відходах протягом трьох діб. А якщо це буде зима, то місто стане на коліна ще швидше. Це призведе до хаосу і безладу. Ось вам один приклад. Тому лікарні, школи, залізничні вузли, транспортні мережі, мости, супермаркети, небезпечні підприємства мають братись під особливий контроль підрозділами ТРО, щоб не було безладу. І якщо тил за рахунок ТРО буде нормально функціонувати, тоді і збройні сили на фронті будуть своєчасно отримувати їжу, пальне, боєприпаси, продукти. ТРО дозволяє в максимально стислий термін взяти під контроль і уникнути безкарної діяльності розвідгруп противника і сепаратистських підрозділів.
— ТРО в Україні створюється з весни 2014 року. Потім підрозділи ТРО влились в Збройні сили, і почали будувати все заново. Чого ми досягли за ці сім років?
— По-перше, ті батальйони, які створювались в 2014 році, вже абсолютно не є батальйонами ТРО — вони влились або в склад Нацгвардії, або в склад Збройних сил і працюють як бойові підрозділи Сухопутних військ або сил Нацгвардії. По-друге, люди отримали певне негативне уявлення, що ТРО на фронті — це м’ясо.
— Так і було — їх на автобусах відправили під артилерію.
— Так, і у людей є застереження, що якщо ТРО в такому вигляді і залишається і буде під військовими, їх знову використовуватимуть, грубо кажучи, як гарматне м’ясо для фронту. От чого люди побоюються. Наша позиція: це має бути абсолютно інший підхід. Люди, які є членами ТРО, проходять підготовку, оснащуються і виконують завдання на тій місцевості, де вони проживають. Вони можуть призватися на фронт, якщо хочуть, але якщо така людина не хоче [на фронт] — вона може залишитись і захищати територію там, де живе. ТРО в цій країні не повинно бути під [керівництвом] військових. ТРО в цій країні — це безпека якраз тих районів, де живуть мирні громадяни. Військові повинні займатись Збройними силами, підготовкою мобілізаційного резерву, а вони підходять до ТРО якраз так, щоб знову затикати діри своєї безпорадності і бездіяльності в політиці рекрутингу людей для Збройних сил.
— Зараз є декілька законопроєктів про ТРО. Один із них розробляла ваша група.
— Наш законопроєкт пропонує мати зброю навченому, перевіреному, підготованому особовому складу ТРО вдома — це нормальна позиція, бо ці люди перевірені, підготовлені, зброя зберігається в сейфах, під сигналізацією, відповідно до вимог чинного законодавства. А вони розповідають, що «вони дозволять використовувати мисливську зброю»! Так само вони маніпулюють, коли кажуть: «Ви хочете озброїти ТРО? На старті хочете озброїти 80 тисяч людей?». А те, що 1,2 млн людей вже мають зброю на руках в цій державі — це вас не лякає? Вас лякає 80 тисяч? Знову маніпуляція. Знову залякування і навішування лапши.
Знову в приклад наводжу сусідню Молдову, де дозволяється закупати і зберігати громадянам короткий ствол, пістолети — це призвело до зростання кримінальної ситуації в країні? Ні. Це значно поліпшило ситуацію. Просто влада боїться навченого і озброєного народу.
— Якщо норма про дозвіл бійцям ТРО зберігати службову зброю вдома не буде прийнята, це ж не означає, що ТРО не буде взагалі. Буде особиста зброя, мисливська. Питання: яку особисту зброю бійцям ТРО варто було б купити в такому випадку?
— Ну, по-перше, моя позиція все-таки [полягає] в тому, що держава повинна забезпечити зброєю бійців ТРО. А по-друге, в залежності від місцевості, де використовуються підрозділи ТРО, зброя може бути як нарізна, так і гладкоствольна. В місті можна використовувати і гладкоствольну зброю, і вона буде ефективною. В приміщеннях короткий ствол буде значно ефективніший, ніж автомат, тому що автоматна куля буде давати рикошет.
Зараз широкий вибір і нарізної зброї. Карабін СКС — це одна ціна, штурмові гвинтівки, які продаються під виглядом мисливської зброї — інша. Умовно кажучи, гладкий ствол — це від 5 тис. до 120 тис. грн. Нарізна зброя — від 10 тис. грн і вище. Автомат під виглядом мисливської зброї - це 20−25 тис. грн.
— Так, це окреме фінансування і за рахунок Міноборони, і за рахунок місцевих органів самоврядування, і за рахунок центральних бюджетів. Цифра може змінюватись — з часом вона може зменшитись. Гроші, які громади будуть виділяти для власної безпеки — вони і залишаться в громадах, вони не підуть у Київ, не будуть вкрадені військовими, розпиляні. Ні. Громади самі контролюватимуть використання цих ресурсів.
— Є такий контраргумент, що ТРО може стати базою для якихось сепаратистських настроїв.
— В нашому законопроєкті ми врахували всі ризики, які бачили і в 2014 році. По-перше, обвинувачення нас в сепаратистських настроях іде від [Романа] Машовця як заступника голови Офісу президента, який надсилає листи в профільний комітет Верховної Ради зі словами: наразі закон не треба ухвалювати, наразі завдання — розробити концепцію, а в подальшому розробити закон.
— Концепцію вже розробляють стільки років…
— Та це процес в нікуди. По-друге, ставлю питання: керівників областей і районів хто призначає? Президент. Тому, коли люди на такому високому рівні заявляють, що вони бояться сепаратистських настроїв — тобто ви, як влада, підкреслюєте, що людям, яких ви призначаєте на посади, ви не вірите, не довіряєте і боїтесь, що вони вас зрадять? Це нонсенс. Тоді яка ви влада?
— Навіть сьогодні, коли ТРО ще не створена і існує лише…
— На папері.
— На папері і ініціативі окремих людей…
— Абсолютно вірно — на бажанні окремих людей.
— Якщо б закон, який ви написали, ухвалили і він запрацював, країна отримала б ефективну працюючу структуру, яка буде надійною опорою для захисту нацбезпеки. Невже в ОП цього не розуміють?
— Не розуміють. Вони бояться власного народу — підготовленого, озброєного і навченого. От вам реальне ставлення держави до тих людей, які хочуть захищати свою державу.
— В країні за рік відбулася низка подій: перемир’я, якого фактичного немає; зрив операції з «вагнерівцями», спроби зірвати ініціативу зі створення тероборони. Виникає враження, що головною загрозою для нацбезпеки є Офіс президента.
— Жорстоке обвинувачення. І воно має під собою підґрунтя. У випадку з тією ж теробороною ми бачимо намагання створити щось незрозуміле, що працювати не буде. І головне, я ставлю питання: ті, хто нам заважають — ви командували ротами, батальйонами, бригадами, полками? Ні. Ви їх розгортали під час війни? Ні. Ви створювали, може, ВДВ чи ССО(у створенні яких я брав участь)? Ні. Ви будете керувати ТРО? Ні. Тоді якого біса ви заважаєте власному народу створити систему власної безпеки? Негідники заважають власному народу створити той щит, який захистить державу.
— Ви пропонуєте зробити як варіант проходження строкової служби — контрактну службу в ТРО?
— Так, протягом п’яти років. Чому п’яти? Ми ж не хочемо вкладати час, гроші і людський ресурс в людину, яка одразу піде. Тому протягом перших трьох років людина, яка не має абсолютно ніякої підготовки, проходить підготовку, отримує в кінці військово-облікову професію, а потім ще два роки(знову ж таки завдяки своїм вихідним — 40−48 діб на рік) — проходить службу, віддає те, що в неї вкладено. Це достатньо мотивує людей. Наразі використання строкової служби в Збройних силах — це, за великим рахунком, служба рабів, яких використовують не за бойовим призначенням, а як підрозділи забезпечення. На жаль, ситуація така. Так, це залежить від командирів: де командири зацікавлені — так; а де не зацікавлені — «прибирайте територію, ходіть в наряди, ще щось робіть, але не навчайтесь як бойові фахівці».
— Шанси завжди 50 на 50 — чи так, чи ні. По-друге, будь-яке суспільство треба готувати до чогось. Якщо політичне керівництво на поточному етапі не дозріло до цього, ми намагатимемось донести інформаційно необхідність цього варіанту. Якщо це не допоможе, потрібна підтримка суспільства, щоб піднести це питання до рівня ухвалення рішень, які потрібні для безпеки держави.
— Скільки на це є часу?
В тому й біда, що люди, які в 2014-му не пішли воювати, прикрившись«липовими» чи не «липовими» папірцями, потім повспливали і презентують себе як суперпатріотів України. Коли Арестович себе презентує як професіонала, військового експерта, — а яким взводом, якою ротою командував пан Арестович? Ніякою. А чому він тільки в серпні 2018-го пішов на війну? А чому пан Арестович не розповість, як 8 листопада 2018 року він завів на мінне поле групу снайперів з Десни, де двоє загинули, а троє були важко поранені? Чому він не розповість, яким чином і навіщо він це зробив? «Військовий експерт» — це маніпулятор чистої води, провокатор; поп Гапон, який веде наше суспільство на розстріл. Його запрошували на ефіри, бо запрошували тих, хто не був на війні. Всі адекватні професіонали і патріоти були на війні, а це чудо залишилось і почало себе подавати як військового суперфахівця. Бо ті, хто був повинен захищати Україну, вони захищали її на фронті. А той, хто відсиджувався в кущах, почав себе презентувати військовим фахівцем.
— Складається враження, що або влада сприятиме створенню життєздатних структур, які будуть спроможні захищати країну, або ці структури створюватимуться самі — і рано чи пізно влада буде змушена їх визнати.
Обстріл Дніпра балістичною ракетою "Орєшнік" та заяви російського диктатора Володимира Путіна, не свідчать про істотні зміни в ударних можливостях Росії або ризик застосування нею ядерної зброї, передають Патріоти України з посиланням на звіт Інститу...
Балістична ракета середньої дальності "Орешник", якою РФ 21 листопада атакувала Дніпро, була створена "підступними" порушниками Договору про ліквідацію ракет середньої і малої дальності від 1987 року. Про це пише Forbes, передають Патріоти України. Жур...