А ви це знали? Які авто у СРСР називали "блатними" і чому

У Радянському Союзі автомобіль часто був не просто засобом пересування, а й символом статусу, ознакою належності до певної касти та, нерідко, результатом тривалого очікування або "правильних зв’язків". Існувала система черг, обмежених квот і жорсткого розподілу. Простим громадянам доводилося роками чекати на доступний базовий транспорт, передають Патріоти України.

А от представники радянської номенклатури – партійні робітники, силовики, керівники підприємств – мали зовсім інший досвід. OBOZ.UA розповідає, які "блатні" автомобілі існували в СРСР.

ЗІЛ-4104

  • Кому належав: генеральні секретарі, члени Політбюро, вищі міністри.

Це був не просто автомобіль – це була фортеця на колесах. Величезний, важкий, потужний і неймовірно комфортабельний ЗІЛ-4104 був спеціально спроєктований для першої особи держави та його найближчого оточення.

Лімітована кількість, бронювання, двигун V8, шкіра, дерево і повна тиша всередині – усе це робило його недосяжним для звичайної людини. Такі машини не продавалися і не передавались у спадок – вони належали державі й обслуговували виключно керівну верхівку.

ГАЗ-13 "Чайка"

  • Кому належав: міністри, генерали, директори великих заводів.

Ця розкішна машина стала символом радянського "вищого класу". Хоч вона й була менш помпезною, ніж ЗІЛ, але все ж залишалась недосяжною для пересічного громадянина. "Чайка" виглядала як щось середнє між американським лінкольном і типовим радянським авто: обтічні форми, хром, величезний салон. Зазвичай її використовували для офіційних поїздок, урочистих подій або як службовий транспорт для еліти.

ГАЗ-14 "Чайка"

  • Кому належав: секретарі ЦК КПРС, дипломати, керівники великих держструктур.

На зміну моделі ГАЗ-13 прийшла ГАЗ-14, ще комфортніша, технологічно досконаліша і дорожча. В ній уже були електросклопідйомники, гідропідсилювач керма, автоматична коробка передач, кондиціонер – усе це здавалося космічним для радянської автопромисловості. Але така "Чайка" знову ж таки була доступна лише для обраних. Автомобіль мав особливий статус – часто його використовували під час прийому іноземних делегацій.

ВАЗ-2103

  • Кому належав: директори підприємств, чиновники середньої ланки, інженери з "допуском".

Хоч це й не преміум-клас, але в умовах СРСР ВАЗ-2103 був "машиною мрії" для багатьох. Покращена версія "копійки" (ВАЗ-2101) мала більш потужний двигун, багатший інтер’єр, хромовані елементи, стильну передню панель. Його часто називали "радянським мерседесом". Але навіть така машина вимагала або величезної черги, або впливових зв'язків.

ГАЗ-24 "Волга"

  • Кому належав: КДБ, вищі чиновники, обрані директори.

У стандартному виконанні "Волга" була доступна лікарям, інженерам, іноді навіть таксистам. Але існували особливі версії – чорні, з "особливими" номерами (наприклад, з однаковими цифрами), з V8 під капотом або з посиленими шасі. Такі машини миттєво впізнавали на дорозі. Якщо в потоці з’являлась чорна "Волга" з номером типу "00-01 КГБ" – їй поступались усі. Ці авто асоціювались із силовими структурами, владою та "недоторканними".

У радянському суспільстві слово "блат" означало не просто зв’язки – це був квиток до дефіцитного світу, де все розподілялося не за грошима, а за доступом.

Чоловіки чи жінки: Стало відомо, хто найчастіше страждає від безробіття в Україні і яка ситуація з вищою освітою

неділя, 18 травень 2025, 18:10

Серед безробітних в Україні фіксується значна гендерна дипропорція: 82% складають жінки, що значною мірою поснюється мобілізацією та воєнним станом, свідчать результати дослідження "Зареєстроване безробіття в Україні", проведеного за спільною ініціатив...

В Україні надавати переселенцям фінансову допомогу будуть по-новому: Ось що змінилося

неділя, 18 травень 2025, 17:52

Нещодавно уряд вносив зміни до постанови щодо надання внутрішнім переселенцям субсидії на оплату оренди житла, передають Патріоти України. Йдеться про рішення Кабміну щодо надання субсидії на оплату вартості або частини вартості найму (оренди) житловог...