З 1 травня усі АЗС в Україні додаватимуть до бензину спирт або так званий біоетанол. Як це відбуватиметься, що означає для автомобілістів та як вплине на кінцеву вартість пального, передають Патріоти України з посиланням на ЕП.
Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів. В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку. З 1 травня всі без винятку автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин з додаванням не менше 5% біоетанолу.
Причин кілька. Перша і ключова – екологічна. Біоетанол чистіший за нафтове пальне, при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин. Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друга причина – зобов’язання України в рамках євроінтеграції. Як кандидат на членство в ЄС держава має впроваджувати європейські норми, тому влітку 2024 року парламент ухвалив відповідний закон.
Третя причина – зниження енергозалежності. Додаючи спирт до бензину, Україна зменшить імпорт нафтопродуктів.
Четверта причина – підтримка агросектору. Біоетанол виготовляється із зернових та цукрових культур, які вирощуються в країні.
Реалізація двох останніх пунктів можлива лише після завершення активної фази війни.
У більшості країн біоетанол змішують з бензином давно. Левова частка країн ЄС уже давно перейшла з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин з додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – у Польщі, Румунії та Словаччині.
Лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10. Серед них Мальта, Люксембург і поки що Україна.
Ні, окремого маркування не буде. З 1 травня всі АЗС зобов’язані продавати змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке купують для власних потреб Держрезерв та Міністерство оборони.
Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу в Україні. Утім, до закінчення активних боїв такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту будуть уже готові. Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Через особливості виробництва біобензину. Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують із спиртом на нафтобазах.
Уже три роки нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських шахедів та ракет. Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних боїв будуть везти готовий бензин з додаванням біоетанолу з ЄС, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде. Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги щодо вмісту біоетанолу не буде. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не контролюватиметься належним чином. Хто це робитиме і як? Немає ні методики, ні фахівців, ні коштів на проведення цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Тобто заправні станції пред'являтимуть документи, у яких буде написано, що біоетанол у пальне додається. І все.
"Скоріше за все, контроль якості буде проводити споживач. Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не поїде. Зараз воно так і працює, бо контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас. Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний. Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими. Але є одне "але", – попереджає експерт.
Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. "Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
"Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС. Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії. Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко. І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає. Розробляють сценарії реагування. Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво. Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні. Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі. Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.
Останній день Великого посту перед світлим Великоднем Велика субота (Страсна субота) 2025 року припадає на 19 квітня, передають Патріоти України. . Велика субота — це шостий день Страсного тижня, яким закінчується Великий піст, що триває 48 днів. Стр...
На Одещині 26-річна горе-мати побила свого однорічного сина, після чого хлопчик помер у лікарні.Про це передає поліція Одеської області, передають Патріоти України. 26-річна жінка привезла сина до місцевої лікрані, коли йому стало зовсім зле. Вона стве...