​Чверть всіх мутацій, котрими багаті народи Європи разом узяті: Науковці з США, Китаю та України провели комплексне дослідження геному українців

Територія України протягом тисячоліть служила перехрестям великого переселення народів до Європи. Звідси і таке генетичне багатство. В українців виявилося куди менше носіїв мутації, пов'язаної з раком грудей і LCA

Українці відрізняються від інших європейців величезним генетичною різноманітністю - близько чверті генетичних варіацій в Європі зареєстровані в геномі українців. До такого висновку прийшли автори найбільшого дослідження генного різноманіття в Україні, яке опублікував журнал GigaScience, зазначають Патріоти України.

У дослідженні взяли участь фахівці з Ужгородського та Оклендського університетів, Націнституту раку в США і Пекінського геномного інституту. Забір проб робили ендокринологи в різних куточках України.

Близько 20 років тому, після публікації «каркаса» генома людини, почалася одна з найбільших дослідницьких програм: Проект різноманітності генома людини (HGDP). Це глобальна спроба картирувати всю повноту генетичної мінливості людини. До недавнього часу в ній залишалися важливі географічні прогалини, в тому числі по східноєвропейським та євразійським степах, і основною загадкою була Україна. Населення тут сформували тисячоліття міграцій, воєн і асиміляції.

Як відзначають фахівці, територія України - ключовий історичний перехрестя розселення людей по Європі і Азії: звідси почалася експансія людини розумної на територію неандертальців, тут йшло переміщення кочівників і перших фермерів, проходили великі міграції в середні віки і торгові маршрути Шовкового шляху.

Керівник проекту генетик Тарас Олексик розповів, в Україні «є значна і раніше невідома генетична різноманітність». Професор каже, що в зразках ДНК були знайдені понад 13 млн генетичних варіантів / мутацій, майже 500 000 з них раніше не реєстрували.

Іншими словами, на Україну припадає близько чверті генетичних варіацій, задокументованих в Європі.

Олексик пояснює: «По мірі того як люди переміщалися по світу на протязі тисячоліть, вони придбали мутації, часто через адаптації до специфічних умов навколишнього середовища. Ці мутації передавалися з покоління в покоління, тому, коли ми дивимося на геноми українців та інших популяцій, то бачимо відображення їх унікальної еволюційної історії».

База даних проекту відкрита для вчених світу: тепер ті, пишуть автори, зможуть проводити свої дослідження в біології та медицині людини, аж до «розгадок таємниць походження людства».

Наприклад, у порівнянні з іншими європейцями, в українців виявилося куди менше носіїв мутації, пов'язаної з раком грудей і LCA, але більше носіїв мутації, пов'язаної з аутизмом. Тобто, розуміючи ці «дрібниці», лікарі зможуть адаптувати лікування до генетичного профілю людей