Як риємо собі могилу: Вчені підрахували, скільки пластику з'їдає за рік кожна людина

Сьогодні на звалища Землі щороку потрапляє приблизно 300 мільйонів тонн пластикового сміття, більша частина якого не розкладається грунтовими мікроорганізмами, і це дуже і дуже небезпечно...

Вода із пластикових пляшок не така вже й безпечна? Ілюстрація: соцмережі.

Канадські екологи з'ясували, що люди в середньому вдихають, випивають або проковтують понад 75 тисяч мікрочастинок пластика щороку, вони потрапляють в організм разом з морською рибою, іншими продуктами харчування або бутильованою водою. Можливі наслідки цього для здоров'я були розкриті в журналі ES & T, передають Патріоти України.

"Найпростіший спосіб уникнути накопичення пластику в організмі - перестати пити воду з пластикових пляшок. З іншого боку, подібні заходи просто не можуть зупинити зростання числа полімерних частинок в екосистемах. Вони скоро будуть практично у всіх продуктах. Схоже, що єдиний спосіб це зупинити - почати виробляти менше пластику", - пишуть вчені.
Сьогодні на звалища Землі щороку потрапляє приблизно 300 мільйонів тонн пластикового сміття, більша частина якого не розкладається грунтовими мікроорганізмами і залишається в майже незайманому вигляді протягом десятків і навіть сотень років. Коли це сміття потрапляє в світовий океан, воно збивається у величезні купи, подібні до так званої "великої сміттєвої плями" в Тихому океані.
З цієї причини останні 50-70 років океанологи часто жартома називають "пластиковим періодом" через величезну кількість мікрофрагментів полімерів в водах світового океану. Як показують спостереження вчених, опубліковані в 2014 році, ці частинки довго не затримуються у воді і, по всій видимості, з'їдаються рибами і морськими тваринами, і тому становлять загрозу для екології та здоров'я людини.
Кіран Кокс (Kieran Cox) з університету Вікторії (Канада) і його колеги зробили наступний логічний крок - вони спробували оцінити те, як багато подібних частинок проникає в організм людини, що живе в типовій країні першого світу.
Для цього вчені проаналізували всі наукові роботи, присвячені оцінкам концентрації пластика в морській і річковій рибі, а також у тканинах інших представників фауни і флори, чиїм м'ясом, плодами або насінням харчується людина. Додатково вчені проаналізували типову дієту сучасних американців і спробували знайти в ній інші потенційні джерела полімерних частинок.
Цей аналіз розкрив декілька цікавих факторів. По-перше, вчені виявили, що жителі США та інших розвинених країн проковтують і випивають величезну кількість пластикових фрагментів, від 40 до 60 тисяч мікрочастинок пластика. Левова частка з них припадає на три типи продуктів - морську живність, бутильовану воду і цукор.
До того ж, аналіз останніх публікацій показав, що можна порівняти число полімерних мікрогранул і волокон, які потрапляють в організм людей і тварин разом з повітрям. Якщо враховувати це джерело, жителі США в середньому вдихають, проковтують і випивають від 75 до 120 тисяч часток пластику щороку.

Подібні оцінки, як зазначають вчені, на кілька порядків вище, ніж показували попередні спроби оцінити розміри "пластикового раціону" людства. Поки не зрозуміло, до яких саме наслідків приводить їх потрапляння в травну систему і легені. Кокс і його колеги сподіваються, що їх відкриття спонукає інші наукові групи детально вивчити їх вплив на організм і потенційні канцерогенні і токсичні якості.

Йому 3500 років: Вчені виявили найдавніший сир у найнесподіванішому місці

неділя, 14 червень 2026, 22:16

Науковці зробили незвичайне відкриття, яке дозволило зазирнути в кулінарні традиції людей, що жили понад три з половиною тисячі років тому. Найстаріший у світі сир виявили не в стародавньому сховищі чи посудині, а безпосередньо на муміях бронзової доби...

Частина пенсіонерів може отримати понад 250 грн щомісяця: Які умови і кому "світить" надбавка

неділя, 14 червень 2026, 21:38

Деякі українські пенсіонери мають право на додаткову щомісячну виплату, про яку знають далеко не всі. Йдеться про надбавку для громадян зі статусом почесного донора. Ці кошти виплачуються окремо від основної пенсії, передають Патріоти України. Отримува...