Хіти тижня. "Флюгуй, бл**ь! - Флюгую лівий!!! У флюгері": У мережу злили записи "чорних скриньок" літака з курсантами, який розбився під Харковом

Державне бюро розслідувань вісім місяців вивчало по крупинці всі можливі причини трагедії з літаком Ан-26 під Чугуєвом Харківської області, де загинули 26 військових, юних курсантів і офіцерів Харківського університету повітряних сил. І остаточну відповідь знайшли у записах із чорних скриньок. Про це 16 травня йдеться в сюжеті ТСН, передають Патріоти України.

25 вересня 2020 року, 20:44.

Командир екіпажу: "Додавай, додавай!"

Бортовий технік: "Додаю!"

Командир екіпажу: "Флюгуй, бл**ь!"

Бортовий технік: "Флюгую лівий!!! У флюгері… Управління як?"

Командир екіпажу: "Ніяк!!!"

Зв'язок обірвався…. Це були останні секунди польоту Ан-26. Що було далі, моторошні кадри бачила вся країна. Катастрофа, у яку важко повірити. Загинуло 26 молодих хлопців. Військова еліта.

Того дня, в п’ятницю, 25 вересня 2020 року, у Чугуївській військовій частині відбувалися навчальні польоти. На літак Ан-26Ш, тобто штурманську версію, завантажилась група курсантів штурманів з інструктором. Та екіпаж, серед яких було 2 курсанти-льотчики Харківського національного університету повітряних сил. Всього 27 людей. Слідчі та експерти, які вже завершили досудове розслідування, твердять, що це є порушенням номер один.

"От бачите, тут 10 робочих місць. Тут повинно було сидіти 10 людей, а сиділо 20. Чому тут зроблено по 2 місця?. Інструктора місце ось… Ти сидиш, оцей пристрій на тебе дивиться і тут може інструктор підсісти і сказати: "Дивись сюди". Для цього було", - каже керівник Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції Олександр Рувін.

Ці слова означають, що навіть якби все пішло так, як пішло, смертей могло бути менше. Але у військовій частині Чугуєва акцентують: спільне навчання штурманів та льотчиків - практика багатьох років.

"Обмежень щодо кількості людей немає", - стверджував на суді командир військової частини Чугуєва В'ячеслав Глазунов.

"Ми відпрацьовували багато версій і дійшли висновку, що вказане було зроблено чисто з такої лінивості. Чому? Тому що для чого витрачати зайвий час, якщо можна всіх завантажити відпрацювати. Це набагато швидше буде", - говорить заступник керівника управління з досудового розслідування військових кримінальних правопорушень ДБР Ярослав Льошенко.

Утім, це лише вершина айсберга, у Державному бюро розслідувань побачили цілий ланцюжок схожих рішень і дій, які призвели до катастрофи.

Що, слово за словом, підтверджують останні переговори у пілотській кабіні. Річ у тім, що один штурвал був у руках 30-річного командира екіпажу Богдана Кишені, іншим керувало два курсанти – по черзі, із позивними 97 та 99.

Курсант "97": "97, конвеєр 600…"

Курсант "99": "99, зліт 600"

Курсант-льотчик за штурвалом може сидіти, але на борту не має бути жодної людини. Бо це як вчитися водити автобус одразу із пасажирами.

"Основному пілоту стає погано в польоті, що курсант-льотчик може зробити?", - говорить слідчий.

Тож, за всіма нормами безпеки, повний борт людей мали пілотувати 2 досвідчені льотчики.

Курсант "97": "97, конвеєр 600…"

Курсант "99": "99, зліт 600"

Керівник польотів: "99, злітайте, 600…."

Фатальна мить, вважають слідчі. Керівник польотів Олександр Жук дав добро на зліт борту для виконання вправи "конвеєр".

"Конвеєр" - це намотування кіл літаком без зупинки. Зліт, коло, захід на посадку, торкання землі десь 20 секунд і знову зліт. Але за таблицею польотів того дня, ця група мала здійснювати зовсім іншу вправу "зарулювання". Вона передбачає зліт, коло, посадку, повну зупинку і зарулювання у бокс. Де літак оглядається техніками, а групи курсантів змінюють одна одну. Чому ж тоді вони пішли усупереч плану? І наважились на конвеєр?

2018 рік. В країні війна. Командувач повітряних сил Сергій Дроздов підписує тимчасовий курс льотчиків, який дозволяє зліт конвеєром на літаках Ан.

"Конвеєрні польоти на Ан-26 виконуються з часу його побудови. Особливо на військово-транспортних літаках", - сказав у суді командувач Повітряних сил Збройних Сил України Сергій Дроздов.

Утім, слідчі та експертні групи встановили: польоти конвеєром на Ан не передбачені керівництвом з льотної експлуатації. Тобто в інструкціях жодного слова про те, чи можна було це робити.

"На всіх типах літаків, які перебувають на озброєнні повітряних сил за виключенням Анів: Іл-76… Л-39 там передбачено російською польоти з конвеєра. І написано російською умови до довжини полоси, умови до бокового вітру, умови до маси і всі ці умови при польоті конвеєром стають набагато більш жорсткими, порівняно зі стандартними умовами польоту зарулюванням", - розповів слідчий ДБР Іван Пузиревський.

Такі ж інструкції на конвеєрні польоти мали дати інженери підприємства "Антонова", які є виробником цих літаків, і то після реальних випробувань, кажуть слідчі. Без таких інструкцій авіація просто не може існувати. Пілоти буквально все роблять за чітко прописаним регламентом і алгоритмом.

"Чи можна відпрацьовувати такі вправи, чи не вплине це негативно на безпеку польотів? І ця створена хибна уява про те, що це дозволено, тому що нам військовослужбовці в ході допитів і повідомляли: "Так, почекайте, а чому це заборонено? Командувач же дозволив?", – розповів заступник керівника управління з досудового розслідування військових кримінальних правопорушень ДБР Ярослав Льошенко.

І саме в цьому бачать провину Сергія Дроздова слідчі. Командувач Повітряних сил вважає: дозволено усе, що не заборонено. І нагадує, що в країні війна, до якої треба готувати льотчиків.

"Таких інструкцій заборон не було. Зараз ми будемо співпрацювати з "Антоновим", що якщо така колізія у нас виникла, то будемо її виправляти", - сказав на суді командувач Повітряних сил Збройних Сил України Сергій Дроздов.

Але бортові самописці викривають все нові й нові подробиці порушень, від яких у експертів мурахи по тілу бігають.

Ан-26 заходить на посадку після п’ятого кола. Попереду за планом ще три. Але ось ключова мить. Посадив літак курсант із позивним "97"…

Курсант "97": "97, конвеєр 600…"

А за кілька секунд дозвіл на зліт попросив вже "99".

Курсант "99": "99, зліт 600"

Невже хлопці мінялись місцем за штурвалом просто на ходу?

"Курсант-льотчик - він змінював один одного просто в польоті, коли вони злітали по руху літака пробігу по смузі та розбігу. В цей момент бортовий технік має залишати своє місце", - пояснив слідчий ДБР Іван Пузиревський.

Пробіг літака по землі під час "конвеєра" - це якихось 20 секунд. Швидкість - до 200 кілометрів на годину. Час на ухвалення рішення – одна-дві секунди. І за ці секунди командир екіпажу дещо пропустив.

Командир екіпажу: "Дозволили 99"

Бортовий технік: "Закрилки… (шум). Так, командире, я не зрозумів".

Штурман: "200 рішення"

Курсант "99": "Злітаємо".

Командир екіпажу: "Що ти кажеш, Олеже?"

Бортовий технік: "Лівий не завантажується"

Штурман: "Літак у повітрі"

Ось вона фатальна мить. Оце "командире, я не зрозумів" борттехнік вимовив ще на землі, але на нього ніхто не зреагував. Бо як зреагувати, коли поряд встають, штовхаються і сідають в крісло курсанти, а літак мчить з шаленою швидкістю нічною полосою. Ан здійнявся вгору і лише в цю мить командир екіпажу нарешті перепитав, що трапилось. А трапилась поломка – у лівому двигуні відмовила система ПРТ-24, для досвічених льотчиків – це не критично.

Лівий двигун не запускався на всю потужність. Це означало, що правий працює на 100%, а лівий - лише на 40%. Борт почав втрачати швидкість і його тягне вліво.

Якби група виконувала вправу за планом із зарулюванням, ці несправності можна було б помітити ще на землі. Буквально під час техогляду чи на старті, вважають експерти, доки літак стоїть із увімкненими двигунами. Але все вже сталося. Про несправність екіпаж доповів керівнику польотів – на землю. До падіння ще 8 хвилин.

Командир екіпажу: "Що керівнику доповідати, ні?"

Бортовий технік: "Скажи падіння ИКМа"

Командир екіпажу: "99, падіння ИКМа"

Керівник польотів: "99, прийнято"

За 7 хвилин керівник польотів промовить лише одну фразу "посадку дозволяю".

Курсант "99": "99, після дальнього, шасі механізація випущена до посадки готовий"

Керівник польотів: "99, посадку дозволив"

Чому керівник польотів не проконтролював усі дії екіпажу після виникнення поломки і не супроводив борт на посадкову смугу? Це ще одне питання, на яке шукали відповіді.

"Їх діями ніхто не керував. Керівник судна Повітряних сил не мав права літати в темний час", - пояснив керівник Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції Олександр Рувін.

Керівник польотів Олександр Жук, що нині перебуває під слідством, каже: доповіді екіпажу були не чіткими. До того ж він знає, що літак цілком може сісти на одному двигуні.

"У мене у військовій частині базується чотири типи повітряних суден. Я в пам’яті не можу тримати всі ознаки відмови авіаційної техніки. Доповідь екіпажу повинна бути чіткою і грамотною. В такому випадку я знаю, як мені діяти", - сказав на суді керівник польотів Олександр Жук.

Але керівник польотів потрібен саме для того, аби в момент кризи стати додатковою опорою екіпажу. Вони діяли самі, і з посадкою на одному двигуні не впорались.

Командир екіпажу: "Додавай, додавай!"

Бортовий технік: "Додаю!"

Командир екіпажу: "Ще додай!"

Командир екіпажу: "Бл**ь, додавай!"

Бортовий технік: "Додав!!! Треба флюгувати"

Командир екіпажу: "Флюгуй, бл**ь"

Бортовий технік: "Флюгую лівий!!! У флюгері… Управління як?"

Командир екіпажу: "Ніяк!!!"

Штурман: "**й"

Командир екіпажу: "Бл**ь!!!!!!!!!"

До посадкової смуги не долетіли якихось 1100 метрів. Літак різко розвернуло вліво, він упав на землю з висоти 17 метрів і вибухнув. Вижив один - курсант В’ячеслав Золочевський. Його привалило фюзеляжем, який як щит захистив хлопця від вогню. Він народився в сорочці… алюмінієвій.

Слава вирішив продовжити навчання у Харківському національному університеті повітряних сил. Розслідування цієї катастрофи повинно гарантувати йому, що подібних помилок більше не станеться. Всі правила в авіації написані кров'ю. Нові пункти, що пишуться просто зараз, оплачені жертвою 26 українських льотчиків. Дрібниць тут немає.

"Протягом слідства було проведено понад 150 експертиз різного характеру", - розповів в. о. директора Державного бюро розслідувань Олексій Сухачов.

Слідство завершено. Але міру провини кожного з шести підозрюваних суд ще лише має визначити. Їм інкримінують халатність і недотримання норм безпеки. Хоча ясно вже тепер - кожен окремо не вчинив жодної фатальної речі. Убивчими вони стали, бо були зроблені усі разом.

Залізуть в кишені і цим: Влада підготувала «сюрприз» для українців за кордоном. Кому варто хвилюватися

п’ятниця, 29 березень 2024, 9:23

У вересні 2024 року відбудеться перший автоматичний обмін між Україною та іншими державами інформацією про фінансові рахунки за міжнародним стандартом звітності CRS (Common Reporting Standart). Країни обміняються даними за друге півріччя 2023 року – це...

"Нам говорили, що прогноз позитивний": На Рівненщині під час пологів померла дитина, а потім і її мати

п’ятниця, 29 березень 2024, 8:38

На Рівненщині, у Костопільському пологовому будинку, після кесаревого розтину помер новонароджений, а за три дні померла і його мати. У жінки залишилося троє неповнолітніх дітей. Рідні звинувачують лікарів, поліція відкрила кримінальне провадження. Док...