Жителі Луганщини сконструювали деревний газогенератор і обладнали ним український автомобіль. Машина їздить на бур'янах і не споживає ні грама бензину, передають Патріоти України з посиланням на Gazeta.ua.
- Хто створив цю "безнафтову" версію автомобіля?
Цю машину ми самі модернізували, - розповідає Олександр Шишов. - Років 10 тому, ми на двох, з братом, купили "ЗАЗ" 989м за 2500 гривень. Юнаками були, цікаво, весело кататись по селу. Натішились вдосталь і поставили в сарай.
- Коли вирішили його удосконалити і чому?
Наш батько — з дитинства цікавиться технікою, зокрема мотомеханізмами. Він, навіть, чемпіон Луганської області по мотокросу.
Тато мотоцикли раніше переробляв, але це - його перший вдосконалений автомобіль.
Якось він попросив мене детально вивчити тему "дерево-газової установки" для машини, бо знав що існує така технологія. Вивчили тему, розрахували все і почали майструвати.
Чоловіки зібрали необхідні деталі для"дерев'яного" ГБО і почали будувати. Здебільшого використали стальні труби, балони з-під вогнегасників, пропанових контейнерів, бойлера та інше.
- Скільки часу пішло на модернізацію?
Певні знання взяли зі схем, що вже давно існують, щось додумали самі. Ми зробили спочатку саму установку, до машини її не чіпляли. Нам треба було добути газ, і щоб він правильно горів, - розповідає Євген Шишов, фермер. - Ми зварили агрегат, випробували. Перші результати нас не задовольнили. Ми його розрізали, вдосконалили певні модулі, щось добавили, переробили. Повозилися трохи, але справились.
Тиждень у нас пішов, щоб зібрати ефективну конструкцію. Потім проводили немало тестів, звертали увагу на недоліки, усували їх, оптимізували конструкцію, модернізували її.
"Запорожець" з такою установкою, мабуть, єдиний в Україні.
Чи не перші здогадки про деревний газогенератор сягають другої половини 19 століття. Після Другої світової війни, за умов знищеної економіки, дефіциту нафтопродуктів, двигуни на дереві могли не аби як стати в нагоді.
- Що конкретно ви застосували для конструювання цього газопродукуючого модуля?
Найбільший, центральний резервуар — серце, джерело газогенерації. Конструкція відносно проста: всередині пропановий газовий балон, зверху бойлерний корпус.
Ліворуч - "циклон". Це фільт грубого очищення. Там осідає сажа, конденсат. Праворуч — фільтр тонкого очищення. В "тонкий" ми засипали керамзит. Можна й тирсу. Щоправда тоді субстанція очищається краще, але проходить гірше. Обидва фільтрувальні модулі виготовлені з вогнегасників.
Під капотом — ресівер, це - великий вогнегасник. В ньому конденсуємо запас "рушійного диму".
Газ. Тління дерева ґенерує дим, в складі якого і є той елемент, який нам потрібно видобути. Якщо загалом: з диму виділяємо газ, очищаємо його, охолоджуємо і подаємо на двигун внутрішнього зроряння. Машина їде як на типовому ГБО. Тільки в нас "дим" в ролі палива.
- Чи впливають суттєво погодні умови на роботу модуля?
Холодна чи тепла пора — різниці немає. Транспортний засіб їздить за будь-яких умов. Головне — розкочегарити.
Олександр Шишов каже, що чи не єдина різниця між "зимою" і "літом" - у холодну пору конденсату більше. Треба частіше чистити фільтра.
Дрова повинні бути сухими, і невеличкими, мов сірнички. Великі дрючки можуть заплішуватись у пальнику, а це не сприятиме їзді.
- Як ви заводите цю машину?
Процес заведення автомобіля такий: запалюємо, роздуваємо, подаємо газ в двигун, крутимо стартер і машина працює, готова в дорогу.
- Чи може машина їхати виключно на "диму", без бензину?
Бензин ми зовсім не використовуємо. Навіть заводимо на газу. Холодна пора чи тепла — байдуже. Деревний газогенератор відносно "самодостатній".
- Який розхід "палива" на сотню?
Приблизно 3-4 відра дров на 100 кілометрів. Залежить від інтенсивності експлуатації.
- Обкатку модуль вже пройшов?
Ми вже наїздили на цій нестандартній установці близько 4,5 тисяч кілометрів, щоправда в межах нашого населеного пункту.
- Чи цей "дим" не засмічує двигун?
Камери згорання цей газ не закоксовує. Мабуть, немає жодного бензину, який би так добре випалював свічки.
- Якої швидкості можна досягти завдяки цьому інженерному рішенню?
На асфальті ми розганялись до 70 км/год. Якщо ретельніше попрацювати над механізмати, взяти свіжіші вузли, агрегати, машину, певен — можна й значно швидше.
Потрібні рослини. Чи не найкраще паливо для такого силового агрегату — деревне вугілля. На ньому машина може їхати дуже добре, як на бензині. А загалом, "кормити" такий агрегат можна пластиковими пляшками, сосновими шишками, щоправда вони швидко забруднюють фільтри. Між тим, ми пробували їздити на вербі, акації. Добре працює автомобіль на дубові, його на довго вистачає. Але можна й на бур'янах.
Якось я їхав додому, став. Сухого дерева не було. Неподалік побачив амброзію. Заправив нею машину і поїхав далі.
Кам'яне вугілля — не піде, воно не дає потрібного палива для двигуна.
- Чи можна газогенератор використовувати крім як для забезпечення крутного моменту?
Установку можна використовувати для інших потреб, зокрема обігріву салону. Наприклад можна врізати водяну сорочку в систему і подати її, як парове опалення всередину машини.
Інженери-ентузіасти кажуть, що це — ідеальна машина для рибалок, пасічників.
Якщо заглушив двигун, протягом хвилин 15 завести автомобіль знову - не проблема. Якщо довше — доведеться розпалювати заново.
- Скільки треба грошей, щоб такий модуль зробити?
Ми, здебільшого, бюджет використали на зварювальні електроди. Кілограм 5 пішло. Загалом, якщо мати потрібні матеріали, зокрема балони, ємності, труби, тисячі в 2,5 гривень вкластись можна.
Звісно, окрім того, потрібен зварювальник і машина-основа.
Так. Був би у нас типовий седан - ми б заховали це все в багажник. На цьому "Запорожці" багажник спереду. Ми не захотіли це все туди монтувати.
Зараз винахідники свій "ЗАЗ" продають і планують розвивати свої інженерні рішення. Чоловіки кажуть, що за оголошенням щодо продажу багато дзвонять. В основному — цікавляться самим винаходом.
- Хто питає про ваш автомобіль?
Немало скептиків, дехто не вірить що такий механізм працює. Дзвонили з Києва, кажуть, що колекціонують такі машини. Мовляв, в них вже є "ЗАЗ"-ик на 500 кінських сил, хочуть і наш придбати, і зробити з нього експонат.
Олександр Шишов каже, що реконструйований "Запорожець" — не єдиний їхній корисний винахід. Зокрема, вони змайстрували навіть літальний апарат.
Ми самі зробили "пароліт". Купили пароплан, вистругали гвинт. Завдяки модернізаціції мотоблока, хоч він за прямим призначенням і для обробітку землі — отримали силовий агрегат, що допомагає здійнятись в небо. Спочатку ми пробували використати китайський двотактний двигун, але не вистачило потужності. Фінальна версія — 4-тактне "серце" з бензинового "мотокрота".
До двигуна пристосували гвинт. Чіпляємо його з вітрилом за спину і можна в політ.
На черзі винахідників — трактор Т40. Тепер чоловіки хочуть й важку сільськогосподарську техніку перевести з солярки на дрова.
Якщо і переїздити кудись жити, так це до країни, з високим індексом щастя. Одним з найвищих таких показників у світі може похвалитись Швейцарія, і зараз країна пропонує вигідні умови переміщення, передають Патріоти України. Як пише видання Express, шве...
В Україні суттєво здешевшала морква. Насьогодні виробники відвантажують її по 15-23 грн/кг, що в середньому на 21% дешевше, ніж тижнем раніше. Основна причина – сезонне збільшення пропозиції на тлі досить стриманого попиту. Відповідно, незабаром ціни н...