Батискаф "Титан", з яким сталася катастрофа дорогою до затонулого лайнера "Титанік" в Атлантичному океані, не мав жодної ознаки комфортності й навіть сертифіката про безпеку. Попри це, екскурсія коштувала туристам 250 тис. доларів, передають Патріоти України.
Організатором була приватна американська компанія OceanGate. "Глибоководні дослідження почалися понад 150 років тому, але океан досі залишається недослідженим. Наша місія полягає в тому, щоб вивчати більше й ділитися досвідом відкриттів з громадянами-дослідниками по всьому світу", – так рекламувалася подорож на "Титанік" на Twitter- сторінці компанії.
Як відомо, аварія підводного апарату сталася 18 червня 2023 року. У цей день чергова група туристів спустилася під воду, щоб на власні очі побачити на дні найзнаменитіший у світі затонулий корабель. Зв'язок з екіпажем зник уже через 1 годину 45 хвилин після занурення.
На борту батискафа було п'ятеро осіб. Це:
– Стоктон Раш, пілот підводного апарату, генеральний директор і засновник компанії OceanGate Inc, який власноруч розробив батискаф "Титан";
– Поль-Анрі Наржоле, екскомандир французького флоту, дайвер, пілот підводного апарату, член Французького інституту досліджень та експлуатації моря (IFREMER), директор із підводних досліджень E/M Group та RMS Titanic, Inc, якій належать права на порятунок уламків "Титаніка".
– Шахзада Давуд, британсько-пакистанський бізнесмен, голова корпорації Dawood Hercules і піклувальник Інституту SETI;
– Сулеман Давуд, 19-річний син Шахзади Давуда, студент Стратклайдського університету;
– Хаміш Хардінг, британський бізнесмен, авіатор і космічний турист.
Рятувальна операція тривала чотири дні. 22 червня на морському дні були виявлені уламки "Титану", а компанія OceanGate визнала всіх п'ятьох людей, які перебували на борту, загиблими.
Що являв собою "Титан"
Батискаф – це самохідний підводний апарат для океанографічних та інших досліджень на великих глибинах у вигляді сталевої камери, сферичної або сферично-циліндричної форми.
"Титан" використовувався для глибоководних занурень, зокрема до залишків лайнера "Титанік", із 2021 року.
Він був 6,7 м завдовжки і 2,5 завширшки. Висота – 2,5 м, а вага – 9525 кг. Всередині капсули було досить мало місця, екскурсанти сиділи на підлозі й навіть не могли витягнути ноги.
Єдине вікно-ілюмінатор було розташоване в гальюні (бортовому туалеті), який від основного відсіку відокремлювався завісою.
Світло всередині забезпечували настінні світильники. Відкривався апарат лише зовні – вхідний люк закручувався звідти одразу на 17 болтів. Запас кисню був розрахований на 96 годин. Орієнтовна швидкість апарату – 5,6 км на годину.
Також є інформація, що батискаф управлявся "капітаном" – переробленим геймпадом Logitech F710 через Bluetooth. Процесом керувало допоміжне судно.
Проблеми з підводним апаратом
Дослідники заявили, що батискаф 18 червня зазнав "катастрофічної імплозії" (вибух, спрямований усередину) і був роздавлений тиском води.
Це тривало мілісекунди, тому люди на борту загинули миттєво й навіть не встигли зрозуміти, що відбувається, заявляв експерт із порятунку Девід Мернс.
Ще поки йшла пошуково-рятувальна операція, ЗМІ згадали, що в "Титану" кілька разів під час попередніх занурень переривався зв'язок (один із його видів забезпечував Starlink). Крім того, два роки тому батискаф зачепив уламки "Титаніка" й отримав несильні ушкодження.
Апарат не був сертифікований. Директор морських операцій OceanGate Девід Лорідж у 2018 році заявляв, що судно "не забезпечує безпеки екіпажу на екстремальних глибинах" і його потрібно доопрацювати.
Від незалежної перевірки й сертифікації "Титану" відмовився виконавчий директор компанії OceanGate Стоктон Раш (згодом він став одним із загиблих на борту батискафу). Раш навіть подавав до суду на Лоріджа за розголошення конфіденційної інформації, оскільки раптом стало відомо, що батискаф може витримати тиск на глибині максимум 1300 м, але ніяк не 4000. Занадто тонкими, згідно з нормами, були стіни – лише 13 см.
Раш виправдовувався тим, що його судно надто інноваційне, щоб швидко отримати схвалення оціночних агентств.
У 2022-му один з учасників експедиції до "Титаніку" Девід Пог заявляв, що перед зануренням він, як і інші туристи, підписував документи, які попереджали, що батискаф є експериментальним судном, "яке не було схвалено чи сертифіковано будь-яким регулюючим органом і, можливо, може призвести до тілесних ушкоджень, емоційних травм чи смерті".
Голлівудський кінорежисер Джеймс Кемерон, який зняв у 1997 році фільм "Титанік", розповів BBC News, що передчував катастрофу "Титана".
Сам він здійснив 33 занурення до затонулого лайнера, і сказав, що як тільки дізнався про пошуки субмарини, одразу запідозрив найгірше.
"Я кістьми відчував, що відбулося. Якщо відмовила електроніка підводного човна, вийшла з ладу її система зв'язку й одночасно вийшов з ладу транспондер стеження, підводний човен зник... Ви не можете втратити зв'язок і навігацію разом без екстремальної та високоенергетичної катастрофічної події", – заявив кінорежисер. Він сказав, що перше, що спало йому на думку, була саме імплозія.
Кемерон зазначив, що в загибелі команди "Титана" є "жахлива іронія", порівнявши це з катастрофою самого "Титаніка" у 1912 році.
"Тепер у нас є ще одна аварія, заснована, на жаль, на тих самих принципах ігнорування попереджень", – сказав він.
Кемерон має на увазі, що в OceanGate знали про проблеми зі своїм апаратом. Деякі члени спільноти глибоководних занурень раніше надсилали листа OceanGate, в якому попереджали: "Ви йдете шляхом до катастрофи".
Як відбувалися подорожі на "Титані" (архівне відео):
У колишньої очільниці Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії Тетяни Крупи виявили, окрім вилучених 5 мільйонів доларів, ще 592 тисячі доларів на рахунку у польському банку. Про це заявив прокурор Спеціалізованої антикорупційної прок...
Правоохоронці викрили викладача одного з приватних університетів Полтави, який сприяв в уникненні військової служби через фіктивне зарахування до вишу та підробки медичних документів. Нині йому вручили підозру. Про це повідомили в пресслужбі Національн...