Автогаз почав стрімко дорожчати з середини жовтня - з 16 жовтня по 16 листопада він додав 8 грн на літрі. Про це пише Фокус у новій статті "Російський слід і страйки поляків: чому в Україні стрімко дорожчає автогаз", передають Патріоти України.
З 17 жовтня почали діяти нові вимоги до розмитнення нафтопродуктів. Це унеможливило імпорт автогазу з Росії, що продовжувалося попри війну. "Цей товар дешевий через санкції. Ми заправлялися на українських АЗС відомих – невідомих брендів дешевим російським автогазом. Не можу сказати, хто його не возив. Деякі поставки здійснювалися залізничним шляхом, подолавши велику відстань – з газпромівського заводу біля кордону Росії та Казахстану – через Росію, Білорусь, Польщу і навіть Угорщину", — розповів Фокусу аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Відтак з ринку зник значний обсяг палива, що й підштовхнуло ціни на нього вверх. Компанії без великих труднощів знайшли альтернативу російському автогазу в Європі, каже Сіренко. Однак виникла нова проблема — польські перевізники 27 жовтня оголосили страйк. З 6 листопада вони заблокували спільні з Україною прикордонні переходи для комерційного автотранспорту. "60 — 70% скрапленого газу постачається саме автотранспортом — газовозами — на відміну від інших видів пального. З 6 листопада дійсно зросла перепона проїзду газовозів через польський кордон. Вони перекрили три з чотирьох пунктів, однак один працює. Крім того, страйкарі не зовсім перекрили, потроху пропускали", — пояснив Сіренко.
Таким чином, обсяги пропуску газовозів впали на 30%, зауважив експерт. "Газовози стоять більше двох тижнів, а ускладнення логістики безпосередньо впливає на кінцеву ціну автогазу", — каже Фокусу експерт з питань енергетики Леонід Косянчук.
На його думку, якщо переконати польських перевізників зняти блокаду не вдасться, варто очікувати, що паливо додасть близько 2 грн найближчим часом. Утім, поточна цінова динаміка може зберегтися до кінця грудня, зауважив аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
Темпи пропуску газовозів впали на 30%, констатують експерти
Це цілком можливо, адже задовольнити вимоги страйкарів, зокрема, скасування транспортного безвізу — Угоди про лібералізацію вантажних перевезень між ЄС та Україною, — неможливо.
Разом з тим, ціни все таки можуть відкотитися. "Скраплений газ має бути дешевшим за бензин — в два рази. Бензин у нас в середньому 55 грн за літр, то газ найдорожчий має коштувати 28 грн за літр, а він — 33 грн. Тому водій купить бензин — йому зараз вигідніше їздити на бензині, бо його менше споживається. Тож споживання автогазу знизиться, попит знизиться і ціна відкотиться", — каже Сіренко. Крім того, цьому сприяє зовнішня кон’юнктура — ціни в Європі на автогаз падають, додає Косянчук.
Ціни на А-95 залишаються більш-менш стабільними. На початку жовтня літра цього палива на АЗС в середньому коштувала 55,23 грн, а станом на 16 листопада — 55,14 грн. Дизельне паливо трохи додало в ціні — 55,22 грн/літр та 55,43 грн відповідно. Однак останнє незабаром може бути в дефіциті. "Із забороною імпорту з Молдови і Болгарії (шукають російський слід) і зміною митних процедур, ми можемо дійти до того, що навіть дизельне пальне буде в дефіциті найближчий час", — застеріг Косянчук.
Відповідно, зросте й ціна, адже затримки впливають на ціну. "На кордоні на переходах більше 2 тисяч автомобілів стоять у черзі не перший тиждень. Таким шляхом через закритий південь везуть з Прибалтики. 12 – 14 днів було до блокади, а зараз на кордоні за годину один автомобіль оформляють", — сказав експерт.
Від 1 січня 2025 року педагогічні працівники середніх шкіл почнуть отримувати щомісячну доплату в розмірі 1 300 грн, а від 1 вересня сума збільшиться до 2 600 грн. Про це йдеться в постанові Кабінету міністрів України №1286, передають Патріоти України....
В енергосистемі зберігається значний дефіцит, і ситуація в ній змінюється - можливі зміни в застосуванні заходів обмеження світла. Про це повідомляє пресслужба НЕК "Укренерго", передають Патріоти України. Зазначається, що зараз українська енергосистема...