Вчені розгадали медичну загадку Леонардо да Вінчі

Вчені наблизилися до розуміння загадки, над якою працював Леонардо да Вінчі, і назвали функції складної мережі гіллястих м'язових волокон, що вистилають внутрішню поверхню серця. Про це пише Nature, передають Патріоти України.

Таємницю візерунків на серці вперше намагався розкрити Леонардо да Вінчі близько 500 років тому. Знаменитий учений і творець був першим, хто зміг записати форму трабекул. Да Вінчі висунув гіпотезу про призначення мережі волокон і припустив, що ці м'язи потрібні, щоб зігрівати кров, коли вона протікає через серце. Науковці декількох століть не могли пояснити геометричний візерунок на внутрішній поверхні серця, що нагадує чергування ромбів.

В даний час вважається, що трабекули беруть участь у насиченні зростаючого серця киснем, однак їхня функція в дорослому організмі так і залишилася загадкою з XVI століття.

Вчені припустили, що в серці на етапі розвитку ембріона утворюється складна мережа гіллястих м'язових волокон - трабекул. Група вчених провела аналіз 25 тисяч МРТ-знімків серця, а також пов'язаних з ними морфологічних і генетичних даних пацієнтів. Дослідники з'ясували, що шорстка поверхня серцевих шлуночків змушує кров текти швидше під час кожного удару серця. Цей ефект можна порівняти з ефектом, який дають заглиблення на м'ячі для гольфу, які зменшують опір повітрю і дозволяють штовхнути м'яч далі.

В ході генетичного аналізу вчені виявили 6 ділянок ДНК, які утворюють візерунок трабекул, і припустили, що форма трабекул пов'язана з небезпечними захворюваннями серця. Щоб підтвердити здогадку, були проаналізовані генетичні дані ще 50 тисяч пацієнтів. Виявилося, що фрактальні структури в волокнах трабекул дійсно впливають на ризик розвитку серцевої недостатності.

"Тільки поєднання генетики, клінічних досліджень і біоінженерії призвело нас до відкриття несподіваної ролі трабекул в роботі серця дорослої людини", - сказала Ханна Мейер, науковий співробітник лабораторії в Колд Спрінг Харбор, де проводилися роботи.

Учені планують і далі досліджувати трабекули, щоб краще зрозуміти причини розвитку серцевих захворювань і знайти нові методи їх лікування.

Народний електромобіль по-китайськи: Geely виводить на ринок новинку ціною у $6800 з досить пристойними параметрами (фотофакти)