Ви будете здивовані: Вчені з’ясували, як насправді відмова від м’яса впливає на здоров’я

Вчені університету Глазго в Шотландії виявили, що відмова від м’яса сприяє більш здоровому профілю біомаркерів незважаючи на вік, вагу, куріння або вживання алкоголю. Однак є і ряд негативних наслідків, які зафіксували дослідники, передають Патріоти України.

Біомаркери можуть мати погані і хороші наслідки для здоров’я, сприяти або запобігати раку, серцево-судинним, віковим захворюванням та іншим хронічним станам. Вони також широко використовуються для оцінки впливу дієт на здоров’я. Однак докази метаболічних переваг, пов’язаних з вегетаріанством все ще неясні, пише MedicalXpress.

Щоб зрозуміти, чи може вибір дієти вплинути на рівні маркерів захворювань в крові і сечі, дослідники вивчили дані понад 177 тисяч здорових учасників, які не повідомили про серйозні зміни в раціоні за останні п’ять років.

Учасники були розділені на вегетаріанців (не їдять червоне м’ясо, птицю або рибу) і м’ясоїдів. Дослідники вивчили зв’язок з 19 біомаркерами крові і сечі, які пов’язані з діабетом, серцево-судинними захворюваннями, раком, здоров’ям печінки, кісток і суглобів, а також функцією нирок.

Навіть після врахування потенційно впливових факторів, включаючи вік, стать, освіту, етнічну приналежність, ожиріння, куріння і споживання алкоголю, аналіз показав, що в порівнянні з м’ясоїдами у вегетаріанців були значно нижчі рівні 13 біомаркерів, включаючи: загальний холестерин, ліпопротеїни низької щільності (або «поганий холестерин»), аполіпопротеїн A (Пов'язаний з серцево-судинними захворюваннями), аполіпопротеїн B (пов'язаний з серцево-судинними захворюваннями), гама-глутамілтрансфераза і аланінамінотрансфераза (маркери функції печінки, що вказують на запалення або пошкодження клітин), інсуліноподібний фактор росту (гормон, що стимулює зростання і розростання ракових клітин) і креатинін (маркер погіршення функції нирок).

Однак у вегетаріанців також був нижчий рівень корисних біомаркерів, включаючи ліпопротеїн у високій концентрації («хороший» (ЛПВЩ) холестерин), а також вітамін D і кальцій (пов'язаний зі здоров’ям кісток і суглобів). Крім того, у них був значно вищий рівень жирів (тригліцеридів) у крові і цистатина-С (що свідчить про гірший стан нирок).

Вчені не виявили зв’язку між рівнями цукру в крові (HbA1c), артеріальним тиском систоли, аспартатамінотрансферази (AST, маркер пошкодження клітин печінки) або C-реактивним білком (CRP, маркером запалення).

«Крім відмови від червоного і обробленого м’яса, які пов’язані з серцевими захворюваннями і деякими видами раку, люди, що дотримуються вегетаріанської дієти, схильні споживати більше овочів, фруктів і горіхів, які містять поживні речовини, клітковину і інших потенційно корисні сполуки. Ці відмінності в харчуванні можуть пояснити, чому вегетаріанці мають нижчий рівень біомаркерів хвороб, які можуть привести до пошкодження клітин і хронічних захворювань», — сказав доктор Карлос Селіс-Моралес.

Автори зазначають, що, хоча їх дослідження було великим, воно має наглядовий характер, тому не можна зробити ніяких висновків про причини і наслідки. Вони також зазначають, що кілька обмежень, в тому числі те, що вони тестували зразки біомаркерів тільки один раз для кожного учасника, і можливо, що вони можуть коливатися в залежності від факторів, не пов’язаних з дієтою, таких як наявні захворювання і незмірні чинники способу життя.

Палеогенетики спромоглися вилучити ДНК мамонта, що жив 700 000 років току з дуже пікантної скам'янілості

субота, 13 червень 2026, 9:06

Аналіз фрагментів ДНК, виділених зі фекалій всеїдних древніх ховрахів, дозволив науковцям ідентифікувати понад 18 організмів, які 700 000 років тому населяли канадську територію Юкон. Серед них були рослини, одноклітинні організми, паразитичні гельмінт...

Більшість водіїв роблять це неправильно: Як охолодити авто за лічені секунди

субота, 13 червень 2026, 8:39

У спекотні літні дні автомобіль, залишений під сонцем, може нагріватися до екстремальних температур. Через це навіть потужний кондиціонер не завжди здатний швидко створити комфортний мікроклімат у салоні, передають Патріоти України. Автомобільні експер...