У декомунізації дрібниць немає: Блогер нагадав про "радянські" продукти в українських магазинах

У масову свідомість українських громадян в останні десятиліття за допомогою певних назв і написів посилено втовкмачувалося, що «совєтське» й «радянське» (обидва ці терміни фігурують у назвах продтоварів) означає найкраще.

Продукти також потрібно декомунізувати. Фото: соцмережі.

"Чи то приклад путінської Росії надихнув певні групи бізнесменів України, чи то самі вони до цього додумалися, але паралельно з процесами декомунізації в державі йдуть і процеси рекомунізації - схоже, непомітні на рівні уряду та парламенту, діючих політиків і політичних оглядачів, проте дуже реальні на рівні повсякденного життя тих, кого один років десять тому популярний персонаж називав «маленькими українцями», - пише Сергій Грабовський у статті для day.kyiv.ua, передають Патріоти України.

Процеси ці почалися не вчора і навіть не позавчора, а ще за правління Леоніда Кучми, проте особливо виразними вони стали за режиму Януковича, - і не збираються зупинятися чи відступати, бо ніхто їх не спиняє.

А тим часом йдеться про речі суспільно значущі. Згадаймо, з чого розпочав своє правління Путін - із кампанії за реанімацію «совка» як повсякденності життя підданця РФ. Туди входило все - від повернення гімну СРСР, слова якого були ледь перелицьовані «тричі гімнотворцем» (за Сталіна, Брежнєва й Путіна) Сергієм Михалковим до «накачування» Інтернет-сайтів ретельно підібраними світлинами про «щасливе піонерське дитинство». Тобто робота йшла і «нагорі» знаково-символічного ряду, й «унизу». Результат відомий.

Ті назви міст і вулиць, пам'ятники та вуличні панно, що залишилося від радянських часів і несли на собі тавро комуністичної пропаганди, в Україні вже - крім окупованих територій - майже прибрали. Проте залишилося абсолютно недоторканним те, з чим пересічний громадянин стикається ледь не щодня на базарі чи в супермаркеті. Йдеться про назви товарів - переважно харчових - і їхню рекламу, знов-таки, на «низовому» рівні, не на телебаченні.

Зверніть увагу: скільки нині продається всього - за назвами, звичайно - «совєтського» та «радянського»! Шампанське, горілка, печиво, цукерки, шинка, сардельки і, звичайно, ковбаса. Варена, напівкопчена, сиров'ялена і сирокопчена. Фантастичні назви у цієї ковбаси - скажімо, «Салямі радянська».

Наче в СРСР могла бути ковбаса з такою назвою! Чи сардельки «Брежнєвські» (у спогадах кремлівських кухарів ані слова про такі сардельки немає, ба більше: Леонід Ілліч у свої останні десятиліття сидів на суворій дієті й ніяких сардельок узагалі не їв). Чи стилізації під совєтський «знак якості» в емблемах фірм та товарних ярликах. Чи посилання на радянські ГОСТи - мовляв, тільки така продукція може бути якісною! Чи, нарешті, великий напис на асфальні перед крамницею (побачений кілька років тому, а зараз майже зачовганий ногами): «Ціни як в СРСР»...

Одне слово, у масову свідомість українських громадян в останні десятиліття за допомогою такого ґатунку назв і написів посилено втовкмачувалося, що «совєтське» й «радянське» (вживаю обидва ці терміни, бо вони обидва фігурують у назвах продтоварів) означає найкраще з усіх можливих, а відповідний період історії являв собою уособлення чималих чеснот - ну, звісно, дисидентів саджали, але ж якою ковбаса була якісною та дешевою!

Днями наштовхнувся на напис на оболонці вареної ковбаси: «Ковбаса по 2.20. ГОСТ» (ціна, звісно, зовсім інша, а склад її чомусь вказаний не надто розбірливими дрібнюсінькими літерами). На кого це розраховано? На дурнів і на юнацтво.

Автор цих рядків, скажімо, добре знає ціну тим ГОСТам, бо пропрацював у часи перебудови декілька років викладачем філософії у Київському торговельно-економічному інституті...

Втім, про це пишуть і пишуть експерти, процитую для прикладу Анастасію Миронову, як вона сама представляється, «дочку радянського товарознавця»: «За ГОСТом у сосисках було від 5% м'яса, ковбаси здобрювали для збереження кольору селітрою, маргарин тоді був не рослинний, а з додаванням мінеральних олій - побічних продуктів нафтопереробки, з ними ж і масло «Бутербродне» робили... Вершкове морозиво зустрічалося хіба що в мегаполісах - інші вдовольнялися молочним з рослинним жиром...» ГОСТи існували для іноземців, для номенклатури високих рівнів і для пропаганди, реально ж усе (в найкращому разі) робилося за надрукованими дрібними літерами доповненнями до них.

При цьому привертає увагу те, що більшість «недокомунізованих» товарів вироблена у колишніх східних вотчинах Партії регіонів, де нині наявні великі симпатії до Опозиційного блоку та інших пропагандистів радянського (чи напіврадянського) способу життя. Що це - збіг обставин чи закономірність?

Ясна річ, самою ковбасою людські голови не задуриш, але коли впродовж десятиліть звичним стає ототожнення радянського з якісним, коли в раціоні обов'язковими стравами є «Брежнєвські сардельки» та «Кремлівська ковбаса сирокопчена», то певний вплив на підсвідомість це чинитиме.

А коли додати до цього ще й шалену пропаганду - дивіться, яке щасливе життя у нас усіх відібрали проклятущі українські націоналісти! - то «некомунізовані» товари стануть чинником політичним. Переконаний: «ковбасно-радянський чинник» зіграв немалу роль у перші місяці «русской весны»; так, ішлося про вельми специфічну аудиторію та специфічні регіони, але все ж вода камінь точить...

Правоту цієї приказки свого часу довели The Beatles та джинси як символи вільного життя (вільного не у політичному, а в повсякденному сенсі); вони немалою мірою підточили радянську систему, ясна річ, разом із «голосами», дисидентами, реформаторами в лавах партії тощо.

Зараз же Україні загрожує, крім магії «найкращої у світі радянської ковбаси», навіювання елементів тісно пов'язаних, ба, народжених нею «ментальності шпани та гопоти». Назву один лише знак, пов'язаний з ними; ледь не у всіх супермаркетах і кіосках продаються «Семки», вони ж «Semki». Це не мова Шевченка і не мова Пушкіна, це мова гопників, «соціально наближених» до «совка».

А ще - навіювання меншовартості: мовляв, найкраще пиво - це «Жигулівське» місцевого розливу. Але ж в Україні ще за Ярослава Мудрого вміли варити добре пиво, тоді як «Жигулівське» з'явилося тільки в середині 1930-х на пивзаводі, побудованому на території, завойованою Московією лише за Івана Грозного; до речі, оригінальна рецептура цього пива звалася «Віденською»...

Втім, маємо ще один приклад відсилання до «щасливих радянських часів» і впливу на підсвідомість з метою довести, що цивілізація на українських теренах постала за вказівкою «зореносного Кремля»...

Який же висновок слід зробити? Як на мене, такий: у декомунізації дрібниць немає. Коли якась сфера суспільного життя, нехай і побутового, залишається носіям комуністичної міфології, її знаково-символічного ряду, то це може стати складовою формування прагнень реставрувати тоталітарне минуле.

Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Навіть використання ядерної зброї не примусить українців стати рабами недоімперії, - Дмитро Ярош

п’ятниця, 22 листопад 2024, 21:18

"Друзі мої, маю багато запитань щодо крайнього ворожого удару по Дніпру балістичною ракетою середньої дальності. Відповідаю: головне – не панікувати, а далі кожен на своєму місці боротися за Україну", - пише лідер українських добровольців Дмитро Ярош н...

"Ворожі сили стирають місто в нуль": Росіяни вдарили авіабомбою по Курахівській ТЕС, - Лещенко

п’ятниця, 22 листопад 2024, 21:03

Російські окупанти вдарили керованою авіабомбою по Курахівській теплоелектростанції. Внаслідок удару було зруйновано будівлю, труби ТЕС. Відео з моментом прильоту авіабомби оприлюднив радник керівника Офісу президента України Сергій Лещенко у Telegram,...