В ході недавнього інциденту в небі над Сирією, де російські літаки в черговий раз вторглися в повітряну зону відповідальності США і їх союзників, американські літаки F-22 Raptor отримали рідкісну можливість зібрати інформацію про винищувач Су-35, який Москва вважає найефективнішим в своєму військовому авіапарку. До такого висновку прийшов Том Демерлі в аналітичному матеріалі для видання The Aviationist під назвою: "Причини зближення між стелс-винищувачами F-22 і російськими Су-35 в Сирії не мають ніякого відношення до сирійського конфлікту". Про це пише newsader, зазначають Патріоти України.
"Інформація, зібрана за допомогою F-22 США щодо новітніх російських Су-35, ймовірно, буде мати величезне значення з точки зору планування тактики і розуміння російських можливостей", - заявив він.
Як повідомлялося 13 грудня американські винищувачі F-22 випустили попереджувальні спалахи після того, як два російські літаки Су-25 увійшли в узгоджену зону деескалації - повітряний простір на схід від річки Євфрат в Сирії, де, згідно з домовленістю з Москвою, діє американська авіація. Представник Пентагону Ерік Пахон сказав, що в цей момент літак F-22 забезпечував союзним наземним силам повітряну підтримку.
Інцидент тривав близько 40 хвилин, в ході якого офіційні особи коаліції зв'язалися з росіянами по "гарячій лінії" з тим, щоб уникнути випадкового зіткнення. При цьому в якийсь момент російський літак підійшов до F-22 настільки близько, що один з Raptor змушений був "агресивно маневрувати з тим, щоб уникнути зіткнення", розповів Пахон. У підсумку F-22 змусили Су-25 піти з американської зони.
Демерлі нагадав про зроблену минулої суботи заяву іншого представника ВПС США - підполковника Даміана Пікарта, який попередив росіян про те, що американські літаки будуть змушені збивати ВКС РФ в разі, якщо ті продовжать регулярні порушення в Сирії.
"Найбільша проблема полягає в тому, що нам доведеться збивати російські літаки через те, що їх дії будуть розглядатися як загроза нашим повітряним або сухопутним військам", - попередив він.
"Нашим пілотам стає все важче розуміти, чи навмисно російські пілоти випробовують нас і заважають нам працювати, або ж це просто випадкові помилки з їхнього боку", - додав підполковник.
Останню фразу Демерлі вважає вказівкою на те, що мова йде про спробу зібрати розвідувальну інформацію про бойові якості машин.
"Ці розвідувальні дії особливо доречні в нинішньому сирійському конфлікті, оскільки це дає можливість як російським, так і американським військам випробувати свої новітні літаки в реальному бойовому просторі як з точки зору максимального потенціалу, так і тактичних вразливостей, а також вивчити ворожу доктрину, - пише аналітик. - Очевидно, ці інциденти над Сирією і одержувані в результаті них розвіддані будуть детально досліджуватися протягом багатьох років".
Як вказав автор, ВПС США раніше заявляли, що Raptors - єдині в світі стелс-винищувачі п'ятого покоління - крім іншого виступають в Сирії ще і в ролі "потужних багатоцільових літаків з можливостями ведення електронної війни". За даними американських військових, це дозволяє F-22 збирати детальні відомості про системи противника і передавати отримані дані всім іншим ланкам бойового ланцюга - в тому числі командним пунктам і системам ПРО - з метою поліпшення загальної обізнаності Пентагону про ситуацію на полі бою.
"Пілот F-22 використовує передові бортові сенсори, такі як радар АФАР (Активна фазована антенна решітка - ред), для збору цінної інформації про ворога, проведення електронної розвідки і передачі отриманої "картини" дружнім винищувачам, штабам і пунктам керування, а також повітряним суднам раннього попередження", - йдеться в статті.
F-22 обладнаний РЛС AN / APG-77 з активною фазованою антеною гратами, яка складається з приблизно 2000 приймально-випромінюючих елементів. Згідно з відкритими даними, головною перевагою радара Raptor є той факт, що він здатний здійснювати активний радарний пошук звичайного літака-винищувача таким чином, що ціль навіть не здогадується про те, що вона є об'єктом сканування і вивчення. Це забезпечує літаку F-22 перевагу в бою за принципом "перший виявив - перший убив".
Відомо, що ВПС США практикують вивчення характеристик військової авіації РФ безпосередньо на полігонах, де досвідчені американські льотчики сідають за штурвал російських винищувачів і пілотують їх, вступаючи у віртуальний тренувальний "бій" з літаками Пентагону. Одним із зафіксованих прикладів став,очевидно, минулорічний епізод в Неваді, який стався 8 листопада 2016 року - в день президентських виборів. Згідно зі спостереженнями, тоді Су-27 російського виробництва імітував повітряний конфлікт з F-16: The Aviationist опублікував відповідні фотографії, зроблені спостерігачем на землі. На жаль, в результаті - через рік - ці випробування закінчилися трагедією: у вересні 2017 року випробовуваний Су-27 з умовною ескадрильї "Агресори" зазнав аварії, а американський пілот загинув, говорилося в матеріалі Die Welt.
"Небезпека подібних тісних зустрічей між російськими і американськими літаками полягає в тому, що один з таких епізодів може випадково перейти в "гостру" фазу", - заявив Демерлі, коментуючи сирійські інциденти. За його словами, головне, що врятує сторони в умовах, коли обидві несуть під крилами повний комплекс озброєння - це прихильність узгодженим правилами поведінки в повітрі.
Ще одним очевидним ризиком в таких випадках є зіткнення машин в польоті. Щось подібне мало не сталося 8 грудня, коли два штурмовики A-10, що летять на схід від річки Євфрат, були "підрізані" літаком Су-24, який пройшов менш ніж в 100 метрах від них і продемонстрував одне з численних порушень домовленостей з боку ВКС РФ, які, за угодою з Вашингтоном, повинні діяти на захід від Євфрату. Про це йшлося в замітці NYT.
"Ризики, пов'язані з цією новою Холодною війною в Сирії, ймовірно, будуть вартувати тих розвідданих, які збираються з обох сторін", - припустив Демерлі, висловивши надію, що увага світових ЗМІ до цього питання не дозволить нинішній Холодній війні перерости в "гарячу".
Су-35 проти F-22
Су-35 оголошений російською стороною як "багатоцільовий надманеврений винищувач покоління 4 ++", який, за заявою військових фахівців РФ, може виявляти в тому числі літаки-невидимки з відстані понад 90 км. Росія представляє даний літак в якості одного з найбільш передових у світі. Загальна кількість вироблених машин даного типу становить 52 одиниці.
Американський журнал National Interest назвав Су-35 першим у списку найнебезпечнішого озброєння Росії при гіпотетичному конфлікті з США, бо на думку експертів видання Су-35 "екстремально небезпечний" для будь-якого літака НАТО за винятком стелс-винищувача F-22. Експерти вказують на те, що небезпека Су-35 пов'язана з дуже великим завантаженням ракет "повітря-повітря" дальнього радіусу дії, можливістю пуску ракет на надзвуковий швидкості, надманевреністю і потужними засобами радіоелектронної боротьби.
При цьому F-22 Raptor - перший і єдиний в світі багатоцільовий малопомітний винищувач п'ятого покоління, що перебуває на озброєнні ВПС США. В основу розробки F-22 Raptor був покладений принцип "First look - first kill" (перший виявив - перший уразив): особливий радар AN / APG-77, що дозволяє літаку працювати в режимі Низької Вірогідності Перехоплення (LPI), робить марними звичайні системи СПО / РТР, оскільки здатний здійснювати активний радарний пошук літака-винищувача, обладнаного апаратурою СПО / РТР, таким чином, щоб ціль не знала, що вона опромінюється. "Невидимим" винищувач робить і конструкторське рішення розмістити штатне озброєння бойової машини у внутрішніх відсіках. Стелс-покриття F-22 дозволяє йому більш ефективно ховатися від ворожих систем ППО.
Безперечна перевага літака підтверджується його застосуванням як у навчаннях, так і в реальному бою.
У 2006 році були на навчаннях "Норден Ейдж", в яких проводилися навчальні повітряні бої 12 винищувачів F-22 з F-15, F / A-18C і F / A-18E, за перший тиждень навчань F-22 умовно збили 144 літака противника без втрат зі свого боку, а всього за два тижні навчань угруповання F-22 здобуло 241 умовну перемогу, втративши лише два літака.
23 вересня 2014 року в ЗМІ з'явилася інформація про перше бойове застосування F-22 ВПС США проти ісламістів в Сирії. Літак завдав ударів по місту Ракка і його передмістю. До червня 2015 року F-22 включалися до складу кожної групи ударних літаків, які бомблять Сирію. Описано один 11-годинний виліт, в якому F-22 наочно продемонстрував свою багатофункціональність, виконавши ударне завдання, розвідавши наземні сили противника, навівши на цілі інші літаки і супроводивши бомбардувальники.
Розробка даного винищувача велася з 1991 року. На серійне виробництво він вступив в 2001 році. У зв'язку з дорожнечею програма виробництво F-22 Raptor було заморожене в 2011 році: вартість однієї одиниці разом з НДДКР становить $411 млн., а всього було побудовано 195 одиниць.
Брехня Міноборони Росії
Раніше Міноборони РФ звинуватило пілотів F-22 в тому, що ті вторглися в російську зону і нібито імітували повітряний бій з ВКС РФ, а після появи Су-35 віддалилися.
"23 листопада в повітряному просторі над західним берегом річки Євфрат американський винищувач F-22 ... відстрілював теплові пастки і випускав гальмівні щитки з постійним маневруванням, імітуючи повітряний бій", - заявив представник МО генерал-майор Ігор Конашенков, якого цитував "Інтерфакс" .
Центральне командування ВПС США, проте, викрило МО РФ в дезінформації, вказавши, що все було якраз навпаки: це саме російські літаки увійшли в американську зону.
"У цьому твердженні немає ні слова правди, - сказано в листі, що надійшов від Центрального командування ВПС США. - Згідно з нашими записами за 23 листопада 2017 року, цього передбачуваного інциденту не відбувалося, і не було жодного такого випадку, коли б літак Коаліції перетинав річку без попереднього контакту з росіянами через гарячу лінію деконфліктаціі, створену спеціально для цієї мети".
При цьому, за даними Центкому, саме російські літаки в той день вторглися в американську "зону".
"Слід зазначити, що 23 листопада 2017 року був близько дев'яти випадків, коли російські винищувачі перетинали східну сторону річки Євфрат, входячи в повітряний простір Коаліції без використання гарячої лінії, - йдеться в заяві ВПС США. - Ця випадкова і непрофесійна активність призвела до того, що коаліція і російський льотний екіпаж піддалися ризику, а також була створена загроза для здатності Коаліції підтримувати наземні союзні сили в цьому районі".
ВКС РФ в прицілі у F-22
Наведені вище заяви Пікарта відповідають тому, про що раніше підполковник ВПС США під псевдонімом "Окс", який пілотує в небі над Сирією стелс-винищувач п'ятого покоління F-22 Raptor, розповідав у бесіді з журналом Aviation Week про те, що американські ВПС - в першу чергу винищувачі F-22 (визнані в якості найсильніших винищувачів світу) - тримають на прицілі і готові збивати російські літаки.
Згідно із заявою "Окса", американські ВПС останнім часом все частіше турбуються через поведінку російських літаків, що працюють в небі над зоною конфлікту. Це відбувається на тлі того, що бойовики "Ісламської держави" втрачають позиції в Іраку і Сирії.
"Оксу" і його соратникам часто не цілком ясно, чи навмисно російські літаки тестують умовні повітряні кордони, випробовуючи терпіння коаліції, або ж з боку ВКС РФ це не більше, ніж помилки. Оскільки ж наземні сили з кожним днем все сильніше звужують поле діяльності ІДІЛ, цих "незручних" інцидентів стає все більше.
"Відразу і не зрозумієш, чи роблять вони це для того, щоб вивчити нашу реакцію, або ж це просто помилкові дії з їхнього боку. Так чи інакше, це виклик, на який ми щодня повинні давати відповідь", - пояснив Окс.
За його словами, реагувати на такі ситуації з кожним днем все складніше через що стає все більш перевантаженим повітряний простір. Завдання пілотів американських F-22 Raptor - однієї з найбільш ефективних повітряних платформ світу - полягає в тому, щоб вкрай оперативно захистити сили коаліції і переконатися, що у них розв'язані руки на випадок, якщо їм доведеться спостерігати за росіянами і втрутитися в разі потреби.
"Окс" зазначив, що F-22 спочатку призначалися для ігор на більш далеких дистанціях: ці "невидимки" були сконструйовані як зброя, що діє за принципом "перший побачив - перший убив", тому їхнє завдання - не підпускати противника і стріляти по ньому з невидимої для нього зони. Однак в ситуації над сирійсько-іракським простором пілотам Raptor доводиться оперувати у невластивій їм манері - діяти і приймати рішення "в дуже короткі терміни", причому робити це в ситуаціях, коли "платформи, які ми намагаємося ідентифікувати, підходять до нас все ближче і ближче ", заявив Окс.
Після того, як пілотові Raptor вдається підтвердити, що виявлений літак не належить до сил коаліції, оператор повинен передати цю інформацію в штаб для подальшого контролю за "чужорідним" літальним об'єктом. Дані про нього йдуть в тому числі на спеціалізований борт E-3 Sentry, а також в наземний центр повітряних операцій, що координує дії ВПС коаліції і союзних сухопутних сил в Сирії та Іраку. За словами Окса, завдання штабу полягає в тому, щоб забрати з цього району чужі повітряні судна, щоб уникнути можливої конфронтації.
У разі, якщо російський літак вирішує зробити загрозливі маневри, F-22 починає пильно стежити за найменшими проявами агресії з боку літака ВКС РФ і готовий діяти при найменшому натяку на конфронтацію, підкреслив "Окс".
Для того, аби зруйнувати Керченський міст, який зʼєднує РФ з окупованим Кримом, недостатньо буде самих лише ракет ATACMS. Для того, щоб руйнація переправи стала гарантованою, нам потрібні Taurus, передають Патріоти України. Передачу Україні цих ракет п...
Сьогодні Росія визнала, що зробила уже другий за цей рік крок до ескалації війни проти України. Як наголосив президент України, по Дніпру була застосована нова російська балістична ракета, передають Патріоти України. "Путін ударив по нашому місту Дніпр...