"Чутки про мою залежність дуже перебільшені", - любить повторювати прем'єр-міністр України Володимир Гройсман. Він давно позиціонує себе як самодостатній політик і управлінець, хоча вважався креатурою президента Петра Порошенка, зазначають Патріоти України
У бесіді з «Обозревателем» Гройсман розповів, як бачить конституційну реформу в Україні, чому захищає в.о. міністра охорони здоров'я Уляну Супрун, з чим піде на вибори-2019 і чому забуксували переговори зі створення єдиної політичної сили.
- У Кабміні є декілька вакантних місць. Подейкують, що Ніна Южаніна претендує на посаду міністра фінансів. Це правда?
- Чому зависли декілька відставок міністрів? Маю на увазі Юрія Стеця, Тараса Кутового.
- Їхні заяви є у парламенті, але Рада поки не перейшла до їхнього розгляду. Тому поки працюємо в такому режимі. Але на ефективність роботи це ніяк не впливає.
- Окремо б хотілося поговорити про пані Супрун. Ви кажете, що вона професійна, і завжди її захищаєте. Однак те, що відбувається в українській медицині, викликає багато питань.
- А що відбувається?
- Хаос.
- Медицина не знала змін з минулого століття. Її довели до розрухи. Уляна Супрун розпочала реформу, щоб це змінити. Вона волонтер, яка приїхала сюди працювати. У неї важкий характер - просто кремінь, для неї немає жодних авторитетів, і тому вона здатна ламати схеми, які сформувалися у цій сфері. Вона зібрала непогану команду заступників, і в департаментах є сильні люди. Візьміть Павла Ковтонюка, візьміть Олю Стефанишину.
- Дуже багато запитань до Стефанишиної щодо діяльності міжнародних організацій, щодо закупівель - от неймовірно багато.
- Запитань може бути багато, але на всі запитання є відповіді. Дійсно, змінили механізм закупок: замість закритого клубу в Україні препарати замовляємо в абсолютно прозорих організацій за кордоном.
- І вони йдуть 2 роки.
- Вони просто наздоганяють. Це ті договори, які було укладено ще у 2015-2016 роках. Сьогодні доходять ліки, які були закуплені додатково на заощаджені кошти. На початку затримки були повязані з тим, що ми вперше закупали великі партії. Зараз ми закуповуємо препарати, які заздалегідь готуються під Україну. Це світова практика. А ще раніше ніколи не визначалися потреби, тому спочатку це відбувалося дещо хаотично. Зараз усе систематизується.
Для прикладу, зараз вперше за 7 років Україна повністю забезпечена вакцинами, необхідними для імунопрофілактики відповідно до календарного плану вакцинації.
- І все ж 2 роки… Інші ж привозили.
- Та тому що вони брали дрібними партіями - там, там, там, і по значно вищим цінам. А тут централізована закупівля через ООН. Вони виходять на міжнародний тендер. Як на міжнародному тендері щось скомбінуєш? Тут дивилися наші правоохоронці, а там ФБР, фінансові служби - усі хто хочеш. Транзакції ідуть через валютні рахунки. Щоб спробувати там щось вкрасти, треба бути хворим на голову.
Але суть навіть не в тому. Ви запитували, чому я підтримую Уляну? Бо вважаю, що вона не корупціонерка, вона здатна приймати жорсткі управлінські рішення, вона вболіває за справу. На неї можна покластися, а мені це потрібно. Її багато хто хоче збити, нав’язати "свого" міністра, через нього впровадити нові корупційні схеми - і знову все по колу. А я хочу змінити систему охорони здоров’я.
І процес пішов. Уже 9 млн українців уклали угоди на обслуговування сімейними лікарями. За 2-3 роки ви побачите результат, але для цього треба бути послідовними. Не можна сахатися з одного кутка в інший.
- Загалом діяльністю скількох міністрів ви задоволені? Не будемо запитувати прізвища, розуміємо, що ви не скажете, але скількох людей ви вважаєте професіоналами?
- Тут питання не в кількісних показниках. Зрозуміло, що уряд коаліційний. Є різні міністри з різними людськими, моральними, професійними якостями. Я намагаюся для кожного шукати свій підхід, щоб усі були максимально ефективними.
- Але є міністри, якими ви геть невдоволені?
- Я не можу зараз говорити про кількісні показники, але наголошую, що деякі міністерства могли б бути набагато сильнішими.
- Ви задоволені квотним принципом формування уряду?
- Така політична реальність.
- Але в усьому світі є механізм консультацій.
- В усьому світі прем’єр-міністр може усунути міністра - я цього зробити не можу. В українського прем’єра немає багатьох інструментів, які б мали бути.
У нас коаліційний уряд. Він створений з декількох політичних сил, і кожна з них має право на свої погляди під час формування Кабміну. Хоча я прихильник наступного підходу: визначається компромісна фігура прем’єр-міністра, а далі він створює для себе команду, презентує її коаліції, а вона погоджується або ні. Але мені здається, поки що для української політики це неможливо. Хоча в тій же Німеччині так само, як і в нас, формувався уряд.
- Так, непрості переговори були.
- Тим не менш, у більшості випадків я досягаю взаєморозуміння з колегами з уряду. Знаєте, за ці два роки багато хто посилився як професіонал. Оце дуже важливо. Чи міг би уряд бути сильнішим? Міг би, але я вдячний колегам, що в такий непростий час вони беруть на себе відповідальність і працюють.
- Нині святкуємо День Конституції. От ви кажете, що прем’єр-міністру не вистачає повноважень усувати міністрів, а які б іще ви внесли зміни до Конституції?
- Роль прем’єр-міністра у виконавчій владі має бути однозначно посилена.
- Ви кажете про парламентську республіку?
- Про парламентсько-президентську - тут не це має значення. Проблема в тому, що український прем’єр-міністр не має права навіть видавати розпорядження, накази. Їх приймає лише колегіальний орган. Це розмита відповідальність, розмиті повноваження. Видати наказ прем’єр-міністр також не може - є лише рішення уряду, постанови уряду, доручення уряду. Прем’єр може дати доручення, зібрати Кабінет міністрів, внести подання уряду з певних питань.
Проблема в тому, що український прем’єр-міністр не має права навіть видавати розпорядження, накази... Це розмита відповідальність, розмиті повноваження
- Чому так було зроблено, на вашу думку?
- Щоб зробити слабкого прем’єра з точки зору його функціоналу. Але це абсолютно неефективна модель. Я кажу не про себе, а загалом про систему. Я працюю у владі не один день, і маю своє розуміння, що таке ефективне управління. Тому кажу, що повноваження прем’єра мають бути посилені - так само як і його персональна відповідальність. Це має бути врегульоване.
Загалом вважаю: треба вдосконалювати Конституцію. Зокрема і в розділі місцевого самоврядування. Також треба ліквідувати дуалізм влади. І нехай там ніхто не думає, що я "наїжджаю" на президента. Просто я відверто виступаю за ефективнішу модель управління.
- Про які саме повноваження президента йдеться?
- По-перше, повноваження президента передбачені виключно ст. 106 Конституції України. Усе інше їй не відповідає, тому має бути скасоване.
По-друге, потрібна окрема дискусія щодо конституційного питання. Я б не хотів, щоб хтось моїми словами зараз спекулював: "От Гройсман з кимось бореться таким чином". Я можу боротися лише за ефективне управління, а ефективне управління може бути лише тоді, коли збалансовані повноваження і відповідальність.
Прем'єр має отримати ширші повноваження для формування уряду, щодо розпорядчих документів. Можна взяти німецьку модель або канадську. Подивіться, як це працює в розвинутих демократіях.
- І все ж - парламентська модель чи парламентсько-президентська?
- Ну от ми сьогодні живемо в моделі парламентсько-президентської республіки. Я вважаю, що її треба збалансувати, уточнити, врегулювати. Що стосується зміни моделі, то тут потрібно радитися з українцями.
- Більшість людей в цьому не розуміються.
- Не розуміються, але в нас є певні традиції. Національне законодавство залежить від традицій України. Якщо люди кажуть: "Ми хочемо мати в країні президента", це означає, що українцям потрібен лідер нації.
- Але через півроку вони цілком можуть захотіти бачити Україну парламентською.
- Ми можемо запитати в українців, дізнатися їхню думку, далі наводити свої аргументи, дискутувати, переконувати людей - це демократичний процес. А для кого ми працюємо у владі? Наприклад, коли я був мером 8 років, то завжди орієнтувався на людей. Я був налаштований змінити систему транспорту для комфорту людей, спочатку вони мене критикували, але я боровся, переконував, а коли ми отримували результат - вони мені дякували.
- Уявіть, ви в кабінці для голосування, одне питання і лише два варіанти: обирати президента у парламенті чи залишити нинішню модель?
- Прямі вибори президента - це те, що відповідає нашим традиціям. Класична парламентсько-президентська республіка може мати місце. А забирати у людей право обирати президента неправильно.
- Ви вже готуєте проект конституційної реформи, чи все це ще на рівні ідей?
- На превеликий жаль, раніше зміни до Конституції України відбувалися революційним способом. У 2004 році, коли була Помаранчева революція, і у 2014 році, коли вже була Революція Гідності. Це не є добре. Правильно, коли є конституційний фаховий процес. Це важливо, і такий процес треба починати.
Раніше зміни до Конституції України відбувалися революційним способом. У 2004 році, коли була Помаранчева революція, і у 2014 році, коли вже була Революція Гідності. Це не є добре. Правильно, коли є конституційний фаховий процес
- Коли орієнтовно?
- Я б хотів, щоб до наступних виборів ми мали вдосконалену Конституцію.
- До парламентських?
- Так. Я вважаю, що і в парламенті є розуміння того, що це абсолютно правильний підхід.
- Головні тези: ліквідація дуалізму влади, збільшення повноважень прем'єра. Що ще?
- Дивіться, я б пішов трошки інакше та розпочав із місцевого самоврядування.
- Уточніть, будь ласка, про що йдеться?
- Базові принципи місцевого самоврядування треба закріпити у Конституції - це раз. Ліквідувати дуалізм влади - це два. Після цього прем'єр і уряд мають отримати чіткіші повноваження, що повністю збігатимуться з обсягом і повнотою їхньої відповідальності - це три. Також треба ліквідувати недоторканість, точніше зробити іншу процедуру її позбавлення. Недоторканість як протидія можливому тиску є в усьому світі, але вона має бути обмежена, а механізм притягнення до відповідальності має бути швидшим і простішим - це чотири.
- Дозвольте уточнити запитання про місцеве самоврядування: ви не боїтеся, що до управління громадами прийдуть відверті бандити, корупціонери і хапуги?
- Це може статися в тих чи інших громадах. Тому я вважаю, що в рамках Конституції має бути задіяний механізм контролю. Представники держави з юридичними повноваженнями, тобто префекти, мають право стежити за законністю рішень управління громад, виступати на боці людей і держави. Це знову ж таки світова практика.
Взагалі місцеве самоврядування базується на трьох базових речах. Перше - це повноваження, друге - фінанси, третє - відповідальність. Повноваження і фінанси ми передали, а от із відповідальністю поки проблеми. Треба виправляти.
- Ви знаєте приклад Черкас, де до влади прийшов відвертий криміналітет?
- На превеликий жаль, є випадки по Україні, коли інструменти місцевого самоврядування використовуються неефективно, але це треба пережити, це еволюційний процес. Інколи люди роблять неправильний вибір, але це питання часу.
- Людьми дуже легко маніпулювати, коли є неконтрольований фінансовий ресурс.
- Ви знаєте, дуже важливо, щоб люди були самодостатніми, щоб ними було складно маніпулювати за допомогою фінансів. Тому для мене пріоритет - розвиток економіки. Розвиватиметься економіка - люди матимуть роботу, зарплату, нормальну медицину, освіту, систему правосуддя тощо. Це все сформує зовсім інше середовище для життя. Тоді, гадаю, зловживати виборчим правом буде дуже важко. Що важливо - зараз внесли до парламенту урядовий законопроект про підсилення відповідальності за підкуп виборців. Вважаю, що настав час у рамках конституційних змін робити й виборчу реформу, бо нинішня ситуація не є правильною.
- Якою ви бачите нову виборчу систему?
- Рада ухвалила законопроект, далі треба його приводити до другого читання, проводити круглі столи, дискутувати. Але систему виборів треба вдосконалювати, бо вона повністю себе віджила. Особисто я вважаю, що відкриті списки політичних партій, структуровані з прив’язкою до округів, - непоганий варіант.
- А от знову уявіть, що ви в кабінці для голосування. Є два кандидати, наприклад, Тимошенко і Гриценко. За кого проголосуєте?
- Давайте без прізвищ. Виборча кампанія не розпочалася, і сьогодні рано називати ті чи інші прізвища. Для мене визначальним буде те, з чим кандидат у президенти піде на вибори.
- Ви вже вирішили, з ким підете на парламентські вибори? З "Народним фронтом", окремо, інший варіант?
- Я зараз не мислю такими категоріями. На питання одного з журналістів з Черкас я відповів, що братиму участь у виборах, але вони будуть у 2019 році. А поки у мене є важливіші завдання, ніж думати про вибори. Розвиток економіки, будівництво сильної держави, все те, чим має займатись прем’єр.
- Погодьтеся, відсутність власної політичної партії, підтримки у парламенті дуже ускладнють вам роботу. Не думали створити її до виборів?
- Чому ж немає підтримки у парламенті? Коаліція мене підтримує, підтримують інші фракції та групи. Все це не просто, але мені здається, я навчився усіх об’єднувати навколо правильних ідей. Вдячний колегам по парламенту, що вони й критикують, і дослухаються, і вносять свої пропозиції - врешті ми знаходимо рішення.
- На Банковій дуже занепокоєні, що ви формуєте свою групу у БПП та потужну виконавчу вертикаль, не погоджуючи це з АП. Вони вважають, що ви ведете свою політичну гру. Що на президентські вибори ви не підете, але в перспективі ви - повноцінний гравець, який може перейти в іншу команду.
- Ніколи не заперечував, що я самодостатня та самостійна людина.
- Ви не виключаєте варіанту, що підете окремо від БПП?
- По-перше, мені завжди шукали прописку, але наголошую ще раз - я достатньо незалежна людина і завжди таким був. Як кажуть, новини про мою залежність були дуже перебільшені. По-друге, я нічого такого з Банкової не чув. По-третє, я нічого такого не роблю всередині БПП, не створюю ніяких груп, хоча маю нормальну підтримку серед депутатів.
- Ви допускаєте союз з НФ без БПП?
- БПП і НФ - дві частини однієї коаліції. Я щиро вдячний і Блоку Петра Порошенка, і НФ, і лідерам цих фракцій за підтримку. Як я можу ставитися до них погано? І хочу вам сказати, що й у БПП, і в НФ абсолютна більшість нормальних людей. І коли будуть наступні парламентські вибори, це буде кістяк класної команди.
- Але ви погоджуєтеся, що діалог між Арсенієм Петровичем і Петром Олексійовичем дуже непростий?
- Я не втручаюся у відносини між Арсенієм Петровичем і Петром Олексійовичем.
- Ну ви ж входите до стратегічної сімки чи дев'ятки.
- У нас там така сама сімка чи дев’ятка, як у нас зараз з вами четвірка. Відбуваються наради з якихось тем, під які визначаються учасники. Президент запрошує одного, двох, чотирьох, шістьох, сімох або дев'ятьох осіб залежно від кола питань. В цьому нічого надприродного немає.
- Діалог про створення єдиної політичної сили повністю забуксував?
- Такої ідеї наразі немає.
- Була проблема із квотами?
- Та не було насправді ніяких проблем із квотами. Хоча я інколи у новинах читав, що когось там щось влаштовувало чи не влаштовувало.
- 20% вас, здається, влаштовували…
- І я завжди дивувався, коли про це читав. Та мені не треба ніяких квот, я жодних розмов про це не вів. Створення будь-якої партії - це завжди демократичний і політичний процес, і головне - які цілі ми перед собою ставимо. А щодо відсотків, то мене зараз турбують інші відсотки, і це відсотки зростання ВВП чи відсотки зростання заробітних плат.
Наразі Україна не зможе знищити Кримський міст навіть німецькими крилатими ракетами Taurus. Росіяни надто добре прикривають міст системами ППО. Про це розповів військовий експерт, ексспікер Генштабу ЗСУ Владислав Селезньов в інтерв’ю Youtube-каналу «Фа...
Колишні народні депутати, олігархи Віктор Медведчук й Вадим Новинський погрожували президенту України Володимиру Зеленському на початку повномасштабної війни. Про це повідомляють Патріоти України з посиланням на пресконференцію президента. За словами п...