З початку 2000-х років в США почали відпрацьовувати концепцію великого ударного БПЛА і так зʼявився Х-45 від компанії Boeing. Він став дуже дорогим для застосування, але в ньому були цікаві та перспективні рішення, і хотілось їх застосувати не глядячі на коштовність проекту. Так зʼявився проект БПЛА для застосування з палубних авіаносців. Називався він Х-47В.
Логіка була наступна.
Авіаносців у США дохера і вони дуже, дуже дорогі. А квадратний метр авіаносця коштує дорожче ніж на Ліпках. Тому треба підняти ККД авіаносця вже в існуючій площі.
Коли частина бортів на авіаносці- це БПЛА які повинні взлітати парами з ударними літаками, то це може стати тією можливістю підвищення боєздатності. Бо БПЛА меньший за літак за рахунок того що в ньому немає кабіни та систем життєзабезпечення пілота, по тій же логиці дешевший, а так же свободне койко-місце на авіаносці. Ну тобто завдяки тому що БПЛА меньше, льотного составу на літак+БПЛА треба менше ніж на 2 повноцінних літака, значить літаків з БПЛА можна розмістити на авіаносці більше, ніж звичайних літаків, ось вам і підвищення ККД та вогневої потужності. В теорії це все було повинно виправдати велику вартість проєкту.
Х-47В відпрацював штатно свою місію та проект був закритий. Причиною стала велика вартість проекту, що перекривало навіть високі експлуатаційні витрати авіаносців. Але ці розробки заклали новітні ідеї в майбутні розробки дронов, які повинні супроводжувати літаки 6 покоління, і за рахунок яких будуть підійматися бойові спроможності стелс-літаків. Ну і життя пілота теж важливе.
Загалом розвиток цих іспитів можна побачити в XQ-58A Valkyrie. Вивчивши всі недоліки застосування, новий дрон сильно змінився. Він став сильно меншим, дешевшим, та вже не повинен був замінити повноцінний літак. Нещодавно дві "Валькірії" з допобладнанням обійшлись ВМС США "всього" в 15.5 млн.долл (нагадаю що С-70 коштує стільки ж примірно за один, тільки досі відпрацьовують його в стадії прототипа" на дистанційному керуванні).
"Валькірія" стала відносно недорогим придатком до F-22 (який розрахований на захоплення переваги у повітрі, але не дуже на роботу по наземним цілям) та F-35. Цей дрон будувався з урахуванням самостійного виконання місії, тобто бойовим процесом керує не пілот літака, а ШІ. Тому йому похер на РЕБ. Він автономний, отримує всі данні по оперативній обізнаності по Link 16, тобто інтегрований в сетецентрічну систему бою армій НАТО. Якщо ситуація в повітрі така, що треба наносити наземні удари з ризиком втрати літака- то це зробить меньший, та дешевший БПЛА без ризику для пілота. Програма ця називається (Double?) Penetrating Affordable Autonomous Collaborative Killer.
Так і формується концепція літаків 6 покоління. В космосі- супутники, в повітрі- літаки ДРЛО, на землі- радари ППО, все це завʼязано на Link-16, знищує повітряні цілі неймовірний F-22 Raptor, а якщо треба бити по наземним цілям з ризиком для бортів- то для цього є "Валькірії". Так виглядає перевага у повітрі.
Що ж робить РФ?
Я бачив каменти де С-70 чомусь порівнювали з Х-47В, але це не правильно, бо Х-47В це палубний БПЛА, а розробляти С-70 для постійно вмираючого єдиного авіаносця "Адмірал Кузнєцов" досить дивно. С-70- це продовження проекту Х-45 початку 2000-х, не дивлячись на то, що ця концепція була признана безперспективною ще два десятиліття назад. Після цього була ціла лінійка БПЛА, результатом якої стала XQ-58A Valkyrie.
Росія продовжує розвивати С-70 не як повноцінний БПЛА, а він існує як демонстратор технологій. Перспектив в нього як у прототипа немає. В нього немає ні стелс-технологій (у РФ взагалі немає стелс-технологій, навіть на СУ-57, який побудований з авіаційного алюмінію як і СУ-35), в нього немає сетецентрічної системи, до якої його можна підключити до аналогу Link-16, немає і автопілота на ШІ. Це планер, який навчили літати, і який керується з літака по радіозвʼязку.
Тобто пілоту СУ-57 треба не тільки займатися керуванням літака, а ще і цей 20-тонний гроб якось треба не проїбати у польоті. Що доволі странно, якщо брати застосування згідно елементарній логиці, бо БПЛА повинен зняти частину функцій з літака, а не добавити їх літаку своїм існуванням. Але як є.
Тому що це було, якщо цей БПЛА- то херова копія американських розробок початку 2000-х, спитаєте ви?
Я теж думав над цим, бо незрозуміло навіщо тягнути в небо України прототип погано працюючого, коштовного БПЛА, та ше і без озброєння в люках (що вказує на те що система наведення не дуже поки що працює, в бойових умовах, і кидати щось С-70 може тільки на полігонах).
А потім зрозумів. Да це ж пропаганда. Як Сармат, як Буревеснік, як Посейдон...
"Бойовий" виліт СУ-57 з С-70!!!!
На наступний день російські ЗМІ повинні були вибухнути "першим бойовим застосуванням літака 5 покоління з бойовим БПЛА!".
Ну типу, американці досі тестують, а ми вже в бойових діях використовуємо! Бачите, в нас і СУ-57 є, і С-70 працює, ось вам кадри, ось вам фоточкі, моліться на наш аналоговнєт, скоро Расіюшка как встанєт с колєн!!!
Але вийшло як вийшло. Літак залетів в зону без ППО впевнений у безкарності, але попав під вплив РЕБа, який заглушив канал зв'язку БПЛА/літака, і БПЛА відправився в неконтрольований польот в сторону де ППО все ж є, і пілоту літака було небезпечно його супроводжувати намагаючись встановити зв'язок. Після чого було прийнято рішення збити дрон "чтоб он нє достался врагу, і врагі нє смоглі скопіровать наши вінтажниє тєхнологіі".
Взагалі я не міг повірити що в одній події був "стелс-літак" та "стелс-бпла" які взаємодіють через радіозвʼязок. Бо це формений дегенератизм. Коли два обʼєкти "спілкуються " друг з другом через радіозвʼязок- то де ви бачите "стелс"? Вони ж випромінюють частоти і пеленгуються звичайним РЕРом, як звичайна наземна станція та БПЛА. Валькірія то отримує данні в пасивному режимі та виконує команди самостійно, а тут по суті теж саме якщо ми наземну станцію від Байрактара поставимо на Міг-29, та будемо кричати що в нас літак 6 покоління з дроном супроводження зʼявився.
Тобто казати що впало щось дуже важливе для російської обороноздатності? Ні, С-70 застарілий шмат лайна який викачує бабки з російської оборонки. Єдине що він показав- реальний рівень тих самих технологій. Наші РЕБовці повинні були вчора набухаться, відмічаючи таку жирну ціль.
Бо вчора був поставлений рекорд- найдорожчий БПЛА втрачений під впливом РЕБ. І ця подія дійсно не має аналогів.
Російський диктатор Володимир Путін запізнився на зустріч із президентом Ірану Масудом Пезешкіаном, який приїжджав до Москви з візитом 17 січня, повідомляють Патріоти України. За даними Iran International, президент Ірану разом із делегацією прибув до ...
У інавгурації Дональда Трампа взяли участь американські політики, топпідприємці, представники різних країн, при цьому переважна більшість, крім одного чоловіка, були вдягнуті відповідно до вимог етикету. Чоловіком, який шокував присутніх шортами на гол...