В Україні можуть скасувати акцизний збір під час митного оформлення іноземних транспортних засобів, які ввозяться на територію країни. У Верховній Раді знаходиться на розгляді законопроект (№3704), яким пропонується звільнити учасників бойових дій (ветеранів АТО/ООС) від сплати акцизного збору при ввезенні на територію України транспортних засобів, в тому числі легкових і вантажних автомобілів (масою до 3,5 тонни), причепів до них, автобусів. Пільга передбачається для ввезення не більше однієї одиниці і за умови особистого користування таким транспортним засобом, передають Патріоти України з посиланням на Апостроф.
Документом також пропонується з 1 січня 2021 року звільнити ветеранів АТО/ОСС, нагороджених державними нагородами, від сплати ПДВ при ввезенні згаданих транспортних засобів. При цьому пільга не повинна поширюватися на авто, загальна сума митних платежів за якими перевищує розмір 43-х мінімальних зарплат (на сьогодні 203 089 гривень), і на транспортні засоби походженням з країни-агресора (Росії).
Автори законопроекту, а це – 45 народних депутатів, більшість з яких є представниками фракції "Слуга народу", вважають, що його прийняття зробить більш доступними закордонні автомобілі для учасників АТО/ООС.
Для них – в першу чергу, але і для інших українців теж. Цим же документом пропонується з 1 січня 2021 роки взагалі скасувати акциз на ввезення легкових автомобілів, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, а також транспортних засобів, призначених для перевезення десяти і більше осіб.
Разом з тим, акциз треба буде платити за ввезення автомобілів, випущених до 1 січня 1995 (вони не відповідають стандарту Євро-2), за транспортні засоби, вартість яких перевищує 200 мінімальних зарплат (944 600 гривень), а також за машини походженням з країни-агресора.
Іноземні автомобілі, як нові, так і старі, в Україні користуються стійким попитом, особливо на тлі фактично померлого вітчизняного автопрому. Однак митне оформлення привезеного з-за кордону автомобіля – достатньо дороге задоволення в нашій країні. Іноді після розмитнення вартість авто зростає вдвічі, а в деяких випадках, особливо, якщо мова йде про дуже старі машини, розмитнити їх буде дорожче, ніж купити.
В результаті в Україні на сьогодні найдорожчі старі автомобілі в Європі.
А тому не дивно, що тривалий час використовувалася схема так званого тимчасового ввезення в країну іномарок, які не передбачали митного оформлення, і яка призвела до того, що на українських дорогах з'явилося безліч автомобілів з іноземною, переважно литовською реєстрацією (отримали неформальну назву "євробляхи").
Але в 2018 році влада всерйоз взялися за "євробляхи" та їх власників – умови ввезення таких машин посилили, а штрафи за їх порушення збільшили в рази. В результаті, за останні два роки машин з іноземними номерами стало істотно менше.
Проте, власники цих машин – "євробляхери" – час від часу проводять акції протесту під стінами Верховної Ради, вимагаючи зробити митне оформлення авто більш доступним. Влада обіцяє піти на поступки, приймають половинчасті заходи, але справа особливо не рухається.
Отже, що собою являє митне оформлення автомобіля в Україні сьогодні?
По-перше, потрібно заплатити мито (збір). Для більшості автомобілів воно становить 10% від вартості автомобіля. Для нових авто воно менше, а, наприклад, для дизельних автобусів – більше.
Крім цього, є ПДВ в розмірі 20% від митної вартості транспортного засобу. Також стягується військовий збір (1,5%).
Ще один платіж – той самий акциз, який пропонується скасувати. Його базова ставка становить 50 євро для автомобілів на бензині (100 євро для авто з об'ємом двигуна понад 3 літрів) і 75 євро для автомобілів на дизельному паливі (150 євро для двигунів об'ємом більше 3 літрів). Ці ставки збільшуються на коефіцієнт об'єму двигуна авто (в літрах) і коефіцієнт віку (максимальний – 15 для машин віком 15 і більше років).
Очевидно, що скасування хоча б одного з перерахованих платежів зменшить кінцеву вартість транспортного засобу.
На яку "знижку" можуть розраховувати українці, в разі скасування акцизу? Однозначної відповіді на це питання немає, оскільки його розмір, як абсолютний, так і відносний, розраховується для кожного конкретного автомобіля.
За словами автомобільного експерта Олександра Швеця, частка акцизу у витратах на митне оформлення може становити половину всієї суми. "Якщо вартість розмитнення зменшиться наполовину, то в цілому – це 20-30% від ціни автомобіля", - сказав він "Апостроф".
З огляду на відмінності за обсягом і типом двигуна, а також за віком, цифри дійсно можуть дуже сильно варіюватися. "Десь (знизиться вартість) на 500 євро, десь – на 600, десь на 1000 євро, а десь і на 3500 євро", - пояснив виданню директор інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг" Олег Омельницький.
Втім, можна і самостійно розрахувати величину акцизного збору і, відповідно, зрозуміти, скільки вийде заощадити у разі його скасування.
Розглянемо приклад автомобіля 2005 року випуску з об'єм двигуна 2000 кубічних сантиметрів (2 літри). Припустимо, що ціна, за якою було придбано цей автомобіль, становить 3000 євро. Вік такого авто - 14 років (враховуються тільки повні роки), тому віковий коефіцієнт - 14, коефіцієнт об'єму двигуна - 2, базова ставка - 50 євро. Перемножуємо - отримуємо: 50 х 2 х 14 = 1400 євро.
Якщо до цього додати мито – 300 євро і ПДВ – 600 євро, отримаємо 2300 євро. Тобто, в нашому випадку розмір акцизу виявився навіть більше, ніж половина всіх витрат на митне оформлення, а розмитнення в цілому – не набагато менше первісної вартості авто.
Таким чином, можна констатувати, що відміна навіть одного платежу – в даному випадку акцизу – істотно здешевить митне оформлення автомобіля і, як наслідок, зменшить його остаточну вартість.
Потрібно при цьому розуміти, що, чим дешевше і старіше автомобіль, тим більшу частку в його кінцевій вартості буде займати акциз.
Тому не дивно, що згідно з даними проведеного в травні цього року опитування, більше половини українців підтримують скасування акцизного збору і вікового коефіцієнта, який істотно впливає на розмір акцизу.
Легко помітити, що акцизний збір, на відміну від ПДВ і мита, не враховує митну вартість автомобіля, а вона грає ключову роль в розмитненні авто. І тут важливі деталі, в яких, як відомо, криється диявол. І звуть цього диявола "корупція".
"Один і той же автомобіль можна оцінити в 1000 доларів і 10 тисяч доларів", - заявив генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко. За його словами, він сам є дипломованим фахівцем, уповноваженим проводити експертизу стану транспортних засобів для оцінки їх вартості, і йому відомо, як можна навмисно завищити або, навпаки, знизити вартість авто, не порушуючи при цьому закон.
"Тому у митниці потрібно відібрати можливість оцінювати автомобіль по його вартості, тому що це – корупція", - говорить експерт.
Олександр Швець згоден з цією тезою: "Ідея полягає в тому, щоб прив'язати не до оціночної ціни, а до реальної вартості – за скільки реально людина купила автомобіль". За словами експерта, за кордоном, зокрема, в Європі, багато автомобілів продаються через аукціони, і такий принцип реалізації авто є найбільш прозорим.
Тому при розрахунку митних платежів повинна використовуватися реальна, а не оціночна вартість транспортних засобів.
Інша справа, що іноді машини купуються за непрозорими схемами. Крім того, як розповів Олег Назаренко, "де-небудь в Польщі" умовний Вася викидає документи на авто, а потім на українській митниці дає хабар умовному Петі, який суттєво занижує вартість автомобіля за описаною вище процедурою. В результаті умовний Вася платить за розмитнення набагато менше, ніж мав би, а державний бюджет недоотримує кошти.
У зв'язку з цим Олег Назаренко пропонує кардинально переглянути принципи митного оформлення автомобілів, повністю відмовившись при цьому від прив'язки до їх вартості: "Я б зробив як в Грузії – прибрав би мито, акциз, і ввів би єдиний транспортний податок. Наприклад, 0,5 євро або 1 євро від "кубика" (1 кубічний сантиметр об'єму двигуна - ред.)".
Розглянемо вже описаний нами приклад автомобіля 2005 року випуску з об'ємом двигуна 2 літри (2000 кубічних сантиметрів), купленого за 3000 євро. Запропонована модель показує, що митне оформлення такого авто буде коштувати 1000-2000 євро. Виходить дешевше, ніж зараз, але не набагато (особливо, якщо міряти по верхній планці). Однак у випадку з більш дорогими машинами виграш очевидний.
Окремо варто зупинитися на самому законопроекті, який поданий в Раду і зараз знаходиться на розгляді в профільному комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики, так як до нього є претензії.
"Кожен закон повинен переслідувати якусь мету. Потрібно розуміти, який автомобільний ринок ми хочемо отримати, і, вже виходячи з цього використовувати ті чи інші законодавчі інструменти – прибирати акциз, збільшувати акциз, зменшувати мито або його збільшувати, - каже Олег Омельницький. - Але на сьогодні я не можу сказати, яка в Україні довгограюча стратегія по автомобільному ринку. У нас, напевно, протягом 15 років щороку змінюються правила гри в плані мит, акцизів, ставок. І ці ініціативи, часом, суперечать один одному".
Експерт також вважає неправильним те, що пропонованим законопроектом передбачені пільги для певної категорії громадян: "Ми вже проходили цю історію з пільгами для чорнобильців та інших, але в підсумку все одно це з часом буде скасовано і, знову ж таки, викличе певні протести".
Олег Назаренко, зі свого боку, не проти того, що для учасників бойових дій хочуть ввести пільговий режим митного оформлення автомобілів, але у нього теж є зауваження. За його словами, в законі потрібно дуже чітко прописати, що пільговий режим розмитнення виключає можливість перепродажу автомобіля.
"У багатьох учасників бойових дій, АТОшніков, ветеранів, грошей не те, що на машину - іноді навіть на шматок хліба немає", сказав він. А це значить, за його словами, що таких людей будуть використовувати для завезення в Україну автомобілів на пільгових умовах, "заплативши їм за це 1000 гривень".
Колишній офіцер армії США Скотт Беннетт, котрий часто з'являвся в російських пропагандистських передачах, раптово помер. Про це повідомила головний редактор пропагандистського телеканалу Russia Today Маргарита Сімоньян, передають Патріоти України. "Ціл...
"Заява Путіна – вимушений крок, бо Захід не продемонстрував очікуваної Кремлем реакції. Захід не зрозумів дуже товстого «натяку» - довелось роз’яснювати особисто. Путін пів доби чекав на прояви паніки, на чергу дзвінків з усіх столиць НАТО, може навіть...