За останні місяці черги на західному кордоні України зросли у 3-4 рази. Це б'є по українських компаніях – вартість доставки товарів зросла, підприємства зазнають серйозних фінансових втрат. Про це свідчать результати опитування, яке провела Федерація роботодавців України (ФРУ) серед компаній-членів, передають Патріоти України.
Так, підприємці підтвердили наявність проблем із експортом продукції через великі черги на кордоні. Середня затримка вантажів становить:
"Майже всі опитані заявили, що ситуація з чергами на кордоні погіршилася. Усі опитані вважають, що процедури, пов'язані з проходженням кордону (зокрема, "єЧерга"), вимагають доопрацювання", – йдеться у результатах дослідження.
"Хочемо зауважити, що Федерація роботодавців розуміє наявність об'єктивних причин, таких як військова агресія РФ, блокування та нестабільна робота портів", – заявили у ФРУ. Однак пункти пропуску на західному кордоні України стали для українських компаній-експортерів єдиними транспортними коридорами не лише до ринків ЄС, а й фактично до ринків усього світу.
У результаті довге очікування у черзі впливає на кінцеву вартість української продукції. Наприклад, ставки автоперевізників через черги зросли на 300-700 євро за рейс. А у виробника ліків додаткові витрати лише на роботу спеціалізованого холодильного обладнання для транспортування української продукції у вересні-жовтні становили 1,3 млн грн.
"Для порівняння, як кажуть самі компанії-виробники, фрахт із портів Китаю до Європи коштує 600-800 доларів за контейнер із терміном поставки до 30 днів, тоді як вартість доставки з України до Європи майже втричі дорожча і майже не відрізняється за часом очікування", – зазначають у ФРУ.
У зв'язку з цим Федерація роботодавців України та Асоціація міжнародних автомобільних перевізників України розробили свої пропозиції уряду щодо зменшення черг транспортних засобів на кордоні. На думку фахівців, стратегічні кроки мають бути такими:
"Про важливість цього фактора свідчить те, що черги з літа зросли в 3-4 рази, а кількість вантажів з України суттєво не змінилась", – зазначають у ФРУ.
Пропозиції для роботи системи електронної черги для перетину кордону:
1) адміністратором проєкту "єЧерга" є Мінінфраструктури, а безпосереднім виконавцем – Укртрансбезпека. Натомість ці функції доцільно доручити Міністерству внутрішніх справ і Державній прикордонній службі, оскільки організацію та контроль дорожнього руху й перетину кордону віднесено до їхніх повноважень;
2) порядок реалізації проєкту "Електронна черга перетину кордону", затверджений постановою КМУ від 02.12.2022 № 1349, не передбачає критеріїв визначення пріоритету тих чи інших вантажів. Наприклад: тих, що швидко псуються, військових, небезпечних тощо;
3) також електронна черга не враховує пріоритету для автомобілів, які перетинають кордон на умовах Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із використанням книжки МДП (Конвенції МДП) 1975 року, що передбачено статтею 360 Митного кодексу України, та Конвенції про процедуру спільного транзиту. Про необхідність внесення відповідних змін зацікавлені сторони домовилися ще під час засідання Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики 6 липня 2023 року.
Додаткового вивчення потребують такі питання:
Компанії-члени Федерації роботодавців зазначають: якщо ситуація з очікуванням на кордоні продовжуватиметься – вони не зможуть виконати більшість іноземних контрактів. В умовах скороченого внутрішнього ринку все це призведе до скорочення виробництва, а отже, і робочих місць, відрахувань до державного бюджету й надходження валютного виторгу.
Народні депутати ухвалили в першому читанні законопроєкт № 9363 "Про внесення змін до деяких законів України щодо цифровізації виконавчого провадження". "За" проголосував 271 нардеп. Серед норм документа – можливість автоматичного арешту коштів боржник...
Падіння цін на нафту і період надлишкової пропозиції, що насувається, можуть створити ідеальну можливість для посилення санкцій щодо російських поставок до такого ступеня, що вони фактично почнуть бити по кишені Кремля, передають Патріоти України з по...