Фонд майбутніх поколінь як сюжет для серіалу "Слуга народу". Розбираємось, де правда, а де обман

Нова ініціатива Зеленського вже у ВРУ і є всі підстави вважати, що нова гігантоманія несе великі ризики у майбутньому. Йдеться про запровадження економічного паспорту українця (проект №6394 і супровідні законопроєкти №6395 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних внесків до системи економічного паспорта», №6396 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування коштів Фонду майбутніх поколінь», №6397 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення інтересів учасників Фонду майбутніх поколінь»)

Блага ідея допомогти молодим людям на старті їхнього життя може перетворитися в обман, маніпуляції і велику несправедливість.

Сплата державних внесків до системи економічного паспорта здійснюватиметься за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, який формуватиметься за рахунок таких надходжень:

1) 70% рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (у 2023 році – 35% зі щорічним збільшенням на 5% до досягнення 70%);

2) 95% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (у 2023 році – 47,5% зі щорічним збільшенням на 5 % (крім останнього року, у якому збільшується на 2,5%) до досягнення 95%);

3) рентна плата за користування надрами в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України (у 2023 році 50% зі щорічним збільшенням на 5% до досягнення 100%).

Таким чином, треба розуміти, що вже у Держбюджеті 2023 року треба буде закладати відрахування у Фонд майбутніх поколінь 35% рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення,47,5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату, 50% рентної плати за користування надрами в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України. Потім щорічно відсоток відрахувань буде збільшуватись на 5%. Як зазначено у Пояснювальній записці, цей перший державний внесок становитиме 21,8 млрд. грн.

Варто зазначити, що ці 21,8 млрд. грн. - цифра дуже умовна, оскільки з року в рік ця сума дуже коливається і залежить від світових цін на сировинні ресурси. До прикладу, у Держбюджеті 2022 року загальна сума надходжень від надр складає 69 млрд. грн, а у поточному 2021 році ці доходи складають 42 млрд. грн. Тому жодних гарантій того, що у наступні роки буде збережена така висока ціна на надра, немає, відповідно довгострокове прогнозування може зазнати серйозного коригування у наступні роки.

Зазначимо і інший момент – ці доходи від надр відіграють значну роль у балансуванні Держбюджету, який ми постійно зводимо з дефіцитом. Пропоновані проекти про економічний паспорт українця (з щорічним збільшенням на 5% відрахувань до Фонду) будуть скорочувати можливості Держбюджету, особливо, це буде відчутно після 2024 року, коли Україна втратить близько $2 млрд. дол. від транзиту енергоносіїв через свою територію. Це означатиме, що кошти Фонду де-факто будуть формуватися за рахунок запозичень, за які треба буде розплачуватися з процентами.

Подібні до пропонованого Зеленським Фонду майбутніх поколінь фонди формуються лише там, де є наддоходи від видобутку корисних копалин, що загрожує залежністю економіки від цін на енергоносії (які можуть значно коливатися), перегрівом економіки, ростом інфляції тощо. Це Норвегія, Кувейт, Оман, Об’єднані Арабські Емірати, де акумулюються сотні мільярдів доларів США.

В України трохи інші умови і мають бути інші приклади. Найближчий приклад – Національний фонд Республіки Казахстан. У 2014 році Фонду акумулював $77,236 млрд., у 2018 році вже $59,350 млрд, на кінець квітня 2021 року - $57,6 млрд. Кошти цього Фонду активно використовуються на покриття поточних бюджетних витрат.

Є дуже багато питань до розпорядження коштами Фонду майбутніх поколінь і вже сьогодні є побоювання перетворення Фонду в річ в собі, в обслуговування власних утилітарних інтересів. Так, в законопроекті Зеленського передбачене обмеження «організаційних витрат в 0,5%, але це немало, зважаючи на прогнозовані доходи. Одним словом, людям, подібним Лещенку, Найєму і Заліщук, може світити добра робота в Раді Фонду.

Ну, і, врешті, про дітей, які нібито зможуть отримати по досягненню повноліття кошти на навчання чи лікування. Йдеться про дітей, які народилися після 1 січня 2019 року. А чому така дискримінація? А діти, які народилися у 2018 році і на момент прийняття закону, їм буде 3 роки, чим гірші від дітей, які народилися на рік чи на кілька місяців пізніше?

За даними Держстату, з початку 2019 року до жовтня 2021 року в Україні народилося 707,66 тис. осіб, а неповнолітніх в Україні – 7,5 млн. До речі, у виборчій програмі Зеленського обмеження щодо дітей, які народилися до 2019 року, не згадуються: «Необхідно впровадити економічний паспорт українця. Кожна дитина матиме право накопичувати на своєму рахунку частину від реалізації державою природних благ (надра, землі тощо). Після досягнення повноліття дитина отримає ці накопичення як власний стартовий капітал. Українець повинен стати основним акціонером України!»

Але найгірше інше. Зважаючи на економічну ситуацію в країні, "діти Зеленського" обіцяних грошей скоріш за все ніколи не отримають, тим більше в анансованих масштабах (20 000 євро). Однак розмір афери щодо майбутніх поколінь електорат осягне остаточно за ті ж 18 років, чи близько того, коли брехня "народного президента" вже ніяк не відобразиться на його політичній кар'єрі.
Опублікував: Ростислав Павленко

Єврокомісія ініціює макрофінансову допомогу Україні у 1,2 млрд євро задля подолання економічних проблем, викликаних ескалацією російської загрози

понеділок, 24 січень 2022, 21:22

Голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн анонсувала нову програму макрофінансової допомоги Україні обсягом 1,2 млрд євро. Про це голова виконавчої влади ЄС заявила під час брифінґу 24 січня, зазначають Патріоти України. За її словами, "новий макрофінанс...

Гривня продовжує просідати до долара: Офіційний курс валют від НБУ

понеділок, 24 січень 2022, 19:30

Національний банк послабив офіційний курс гривні до долара на 6 копійок, встановивши його на 25 січня на рівні 28,38 гривні. Офіційний курс гривні до євро встановився на рівні 32,06 грн (на 24 січня – 32,11 гривні), зазначають Патріоти України. . 24 с...