Реалії глобального світу: Інцидент у Суецькому каналі вдарить по кишені кожного українця

Із полегшенням видихнуло пів світу, коли гігантський контейнеровоз зняли нарешті з мілини. За шість днів блокування Суецького каналу - одного з ключових артерій морського руху на планеті, прямі втрати економіки всього світу стали захмарні: 54 мільярди доларів. Це майже два золотовалютні запаси нашого Нацбанку. І це лише попередні підрахунки. Тепер усі напружено чекають, що буде далі і Україна теж. Бо інцидент, що стався так далеко, напряму може торкнутися кишені кожного з нас. Про це йдеться в сюжеті ТСН.Тижня, зазначають Патріоти України.

Гігантський контейнеровоз став поперек тоненького горла світової економіки і в організмі почалася задуха. Рух сотень суден наповнених скрапленим газом, нафтою, худобою, залізною рудою, овочами, фруктами, пшеницею, автомобілями …зупинився повністю. Адже морем перевозять 75% усього, що виробляють у світі. «Зараз навіть якщо ми щось купуємо в 1 клік на Інтернет-магазинах, все одно треба пам’ятати, що холодильник, або комп’ютер, або телефон може плити і застрягти в контейнері», - зазначає торговий представник України Тарас Качка.

І не думайте, що України це не стосується. «Україна в своїй зовнішній торгівлі повністю залежить від двох каналів - Босфор 2, Суец», – каже аналітик інституту майбутнього з питань міжнародної політики та Близького Сходу Ілія Куса.

«Втрати понесли все, серед них і українські експортери, імпортери», - додає керівник підприємства морської галузі Шота Хаджишвілі.

Того дня Суецький канал оповили єгипетські піски, які здійняв ураганний вітер – 80 кілометрів за годину. Чи то погода, чи то технічна несправність чи людська помилка і судно Еvеr Given розвертає. Воно впирається в піщаний берег. Зрушити з місця гіганта завважки в 240 тисяч тонн - стало головним завданням Єгипту, який є власником каналу, що повністю змінив судноплавство людства з'єднавши води Індійського океану і Середземномор’я.

Скелі для прокладання цього морського шляху лупали ще за часів єгипетських фараонів. За цей шлях вели війни, із часом його захоронили. І заново почали розривати й розширювати 155 років тому. Якраз тоді, коли паровий двигун - витіснив вітрила і весла, зробивши кораблі в рази швидшими і зручнішим способом для перевезення. «Коли їх відкривали ці канали, вони звичайно були доленосні, тобто змінили назавжди світову економіку», - стверджує морський експерт Дмитро Барінов.

На цей канал припадає 12% світової торгівлі. Єгипет заробляє на цьому до 6 мільярдів доларів на рік. Ціна кожної хвилини 11 тисяч доларів, та це лише для самого каналу. Для світу блокада Суецу це – вже захмарні цифриТа головне, це як падіння доміно - та зараз видно падіння лише першої плитки, а вони падають далі, і далі. «Відновлення торгівлі після такого великого локдауну середини минулого року призводить до нестачі контейнерів. Зростання вартості фрахту, суден, зараз всі працюють в напряг. На межі можливостей», - додає Тарас Качка.

Тож, миттєво розпочалася спецоперація, аби затор із сотні кораблів якомога швидше розсмоктався. Зсунути з місця Еvеr Given 6 діб не могла ціла флотилія буксирів. Урешті людей і техніку виручила природа. Приплив допоміг зрушити з місця цей плавучий острів із мотором. Тромб із 400 суден почав розсмоктуватися. Серед них були і 8 українських кораблів.

Україна, що має закриті Чорне та Азовське моря, цілком залежить від таких каналів. Зокрема, турецької протоки Босфор. Це єдиний шлях із наших портів до Близького Сходу та Азії. «Якщо ми говоримо про торгівлю з Європою, яка займає 40% нашого експорту, якщо ми говоримо про Азію - таку ж частку. Якщо ми беремо Азію, Північну Африку, Близький Схід, то тут уже очевидно, що наша домінанта - морські перевезення», - пояснює Тарас Качка.

Міжнародна конвенція Монтрьо зобов’язала Туреччину дотримуватися свободи судноплавства. Але водночас установила обмеження: військові кораблі, зокрема, у води Чорного моря не можуть заходити більш як на три тижні. А ще є заборона на ввезення розрідженого газу. І ось тут нас може виручити божевільний намір президента Ердогана – прорити ще один канал «Стамбул». Завершити планує вже за кілька років. І для України тут суцільні плюси, кажуть експерти. «Ми сподіваємося, що якщо Туреччина побудує альтернативний канал, то ним можуть піти і газовози і тоді у нас з'явиться можливість побудувати термінал з прийому зрідженого газу і піти від залежності, які у нас є», - розповідає керівник підприємства морської галузі Шота Хаджишвілі.

Із полегшенням видихнуло пів світу, коли ось цього гіганта зняли нарешті з мілини. 6 днів був заблокований Суецький канал: одна з ключових артерій морського руху на планеті. Прямі втрати економіки всього світу захмарні: 54-ри мільярди доларів. Тепер усі напружено чекають: що буде далі? І Україна теж. То як інцидент, що стався так далеко, напряму може торкнутися кишені кожного з нас? І яку глобальну ідею народив цей екстремальний досвід - дивіться далі.

Але шантажувати конкурентів такими переправами дуже легко, навіть не порушуючи міжнародних угод, додає аналітик із питань міжнародної політики Ілія Куса: «Країна, яка контролює протоку, наприклад, Босфор, вже були такі ситуації. Можна взяти там зупинити судно під будь-яким приводом…Наприклад, порушення санітарних гігієнічних норм. І держава має право затримати якийсь корабель під таким приводом на якийсь час і це вже будуть збитки».

Україна найбільші збитки має від власної ж протоки – Керченської. Яку Росія захопила, плюнувши на всі міжнародні домовленості. Маріупольський і Бердянський порти опинились у зашморзі. Були навіть ідеї з’єднати Азов із Чорним морем іншим каналом, але план цей дуже гіпотетичний, дорогий і небезпечний. «Треба розуміти, що це територія окупована, небезпечна. Головна проблема з судоходством в Азовскому морі - це безпека. В нас були вантажі, які були на Маріуполь націлені, вони переорієнтувалися аж до Ізмаїлу. Це було навантаження на залізницю і порти Чорного моря», - пояснює заступник міністра економіки Тарас Качка.

Ефект Ever Given у Суецькому каналі знову змусив світ переглянути альтернативні шляхи для логістики своїх вантажів. Розширення таких каналів не завжди вирішує загрозу схожих морських локдаунів, бо заразом збільшуються і габарити нових суден. Вони дуже економні: ну який іще транспорт може перевезти одним махом 20 тисяч контейнерів?

Та поки цей інцидент розслідує міжнародна комісія. Уже відомо, що погода не винна. Тож, цілком імовірно, що після однієї з найбільших блокад Суецького каналу може розпочатися найбільший суд над винуватцями. Тайванський оператор контейнеровоза, вже згоден віддати Єгипту на розтерзання свого капітана і мільярд доларів компенсації. Але не факт, що світ пробачить помилку самому Єгипту, який відтепер виглядає не надто надійним маршрутом. А якщо ще й виявиться, що інцидент був неприродним, то світову економку і що гірше, наші кишені - чекає справжнє потрясіння...

"Це один із елементів здачі позиції без формальної здачі суверенітету": Політолог прокоментував кадрові зміни в енергетичному секторі України

середа, 5 травень 2021, 22:59

Нещодавнє призначення міністра енергетики Германа Галущенка та кадрові зміни у НАК “Нафтогаз України” прокоментував політолог Володимир Цибулько, передають Патріоти України. Політолог вважає, що така рокіровка відбувається в інтересах Росії. "Це один і...

"Велике будівництво": На Закарпатті розбирають скелю для розширення траси Мукачево - Львів

середа, 5 травень 2021, 20:54

Для розширення дороги Н-09 Мукачево — Івано-Франківськ — Львів у селі Костилівка Рахівського району Закарпатської області в процесі реалізації програми президента Володимира Зеленського «Велике будівництво» підрядна організація розбирає скелю протяжніс...