На паливному ринку України склалася тривожна ситуація - вже через місяць може виникнути нестача "дизеля" і скрапленого газу. Напередодні старту посівної кампанії, коли попит на паливо різко зросте, автовласники можуть зіткнутися з підвищенням цін або навіть дефіцитом, передають Патріоти України.
Директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн оприлюднив свої прогнози про можливі сценарії розвитку подій на паливному ринку України. Опитані UBR.ua експерти надали власні точки зору.
За підрахунками Куюна, Україні в квітні може вистачити дизпалива, якщо по морю в країну зайде ще 150 тис. Т, а в травні ця потреба складе 300 тис. Т. А ось з приводу скрапленого газу він змалював песимістичний сценарій.
Згідно з його прогнозом, на цей вид палива ціни збільшаться, але він утримався від оцінок, на скільки саме.
У гендиректора мережі АЗС SunOil Леоніда Косянчука своя точка зору. Він розкритикував дії влади, в результаті яких з оптового сегменту був виключений "потужний імпортер дешевого дизельного палива" - Proton Energy.
Ця компанія щорічно завозила в нашу країну більше 1,7 млн т дизпалива і 400 тис. Т скрапленого газу.
"Це досить значний обсяг, який оперативно знайти на спотовому ринку не так вже й просто" , - заявив він в коментарі для UBR.ua.
У той же час новий імпортер "Корал Енерджі" поки не отримав відповідних дозволів від Мінекономіки РФ. "І у мене немає впевненості, що це станеться в найближчий період - навряд чи РФ має на меті допомогти Україні компенсувати цю" дірку "в балансі напередодні посівної кампанії" - висловив сумніви Косянчук.
Він піддав критиці дії чиновників, які "не передбачили ніяких компенсаційних заходів напередодні прийняття рішення про санкції".
"Можливо, до кінця квітня, ринок ще протримається на попередніх запасах, проте вже в травні, якщо не буде дозволу" Корал Енерджі "на експорт дизпалива і зрідженого газу в Україну, ринок очікує дефіцит дизельного палива і скрапленого газу, що, безумовно, призведе до цінової турбулентності " , - спрогнозував гендиректор SunOil.
За його словами, ринок України "достатньо диверсифікований за джерелами надходження нафтопродуктів".
Як показали минулі роки, завезти до 300 тис. Тонн дизельного палива в порти Чорного моря цілком можливо. "Але подальша його транспортування до споживачів по залізниці - мабуть, чи не основна проблема на сьогодні" , - констатував він.
Леонід Косянчук відзначив, що рівень цінової "турбулентності" багато в чому буде залежати від спритності та оперативності дій імпортерів.
Зупинка НПЗ Білорусі на планово-попереджувальні ремонти - не основна причина можливого дефіциту дизельного палива і скрапленого газу. Це "лише супутній обтяжливий фактор".
"Вільного ресурсу може і не вистачити. Не думаю, що хтось зараз в змозі назвати конкретні цифри можливого зростання цін. Будемо вирішувати проблеми по мірі їх надходження, як завжди" , - підсумував гендиректор мережі АЗС SunOil.
Співвласник мережі KLO Ігор Чернявський в розмові з UBR.ua озвучив свої прогнози щодо розвитку ситуації в сегменті дизпалива і зрідженого газу.
За його словами, якщо Білорусь не буде виключена з числа постачальників дизпалива, то проблем в Україні не буде. Якщо навпаки - буде виключена - то "все ще залишиться, хоч і не так багато, поля для маневру".
"Через море Україна в змозі завезти достатню кількість дизельного палива. Скільки потрібно, стільки і доставлять. Можливості по перевалці вантажів через наші порти достатні" , - упевнений він.
За його словами, "з бензинами теж ніяких проблем" не виникне. Зробивши при цьому застереження - якщо світова кон'юнктура на нафту не зміниться.
Він зазначив, що з листопада минулого до лютого поточного року нафта подорожчала на 70%. Тобто якщо ціни на нафту залишаться передбачувано стабільними, то на вартість бензину впливатиме тільки логістика.
До Києва, навів він приклад, завозяться нафтопродукти з боку північного кордону з Білоруссю. Якщо ж поставки підуть від морських портів країни, то чим далі від них розташовані регіони, тим дорожче там буде вартість бензину.
"Дефіцит газу буде великий, як Україна його подолає - я навіть не знаю" , - перейшов до важливого сегменту ринку Ігор Чернявський. За його словами, необхідне для заміщення російського газу кількість не може бути перевалено через морську інфраструктуру.
Ніхто не зможе в українських портах "злити" більше, ніж 20-30 тис. Т скрапленого газу, тоді як потрібно 100 тис. Т.
Тому, припустив Чернявський, протягом двох найближчих місяців ціна на газ для автовласників може подорожчати на 5 грн / л.
У 2012 році, коли популярність автогазу почала зростати, його вартість була нижчою в два рази ($ 200-250 / т), ніж бензину ($ 500 / т).
"На сьогоднішній день газ має або таку ж саму ціну, як бензин, або навіть більше" , - констатував він.
Бензин і дизель різко подорожчали в опті: експерти зробили невтішний ціновий прогноз
Це сталося внаслідок наступних чинників. За розмитнення тонни бензину потрібно сплатити 213 євро, а за газ - 52 євро. Таким чином цей вид палива вийшов "набагато дешевше". Але країна недоотримала акцизний збір, зазначив Ігор Чернявський.
Також експерт пояснив, чому складно зберігати запаси зрідженого газу. За його словами, щоб побудувати потужності для зберігання однієї тисячі тонн палива (дизеля чи бензину), необхідно $ 200 тис., А для газу - вже потрібно буде $ 1,5 млн.
Від 1 січня 2025 року педагогічні працівники середніх шкіл почнуть отримувати щомісячну доплату в розмірі 1 300 грн, а від 1 вересня сума збільшиться до 2 600 грн. Про це йдеться в постанові Кабінету міністрів України №1286, передають Патріоти України....
В енергосистемі зберігається значний дефіцит, і ситуація в ній змінюється - можливі зміни в застосуванні заходів обмеження світла. Про це повідомляє пресслужба НЕК "Укренерго", передають Патріоти України. Зазначається, що зараз українська енергосистема...