Вчені знайшли кратер від найбільшого метеорита, який впав на Землю

Проведений аналіз свідчить на користь кратера розміром 13 на 17 кілометрів.

Дослідники представили ряд вимірювань, що вказують: найбільш великий метеорит за останній мільйон років впав на територію сучасного Лаосу. Геологічні сліди цього удару покривають приблизно одну десяту площі Землі, але кратер від нього довгий час не вдавалося виявити, тому що він був похований під застиглою лавою. Про це пишуть вчені в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences, передають Патріоти України.

Удари великих метеоритів об Землю не тільки призводять до виникнення великих кратерів на місці безпосереднього контакту з поверхнею, але також ініціюють ряд геохімічних процесів, таких як утворення імпактитів - класу гірських порід, що утворюються в умовах різкого зростання температур і тисків. Найчастіше знахідки імпактитів з близьким датуванням дозволяють зробити висновок про те, що сталося падіння космічного тіла, навіть якщо кратер від нього не виявлено.
Одним з представників імпактитів є тектіти - оплавлені шматочки природного скла, які характеризуються однорідною будовою і вкрай низьким вмістом води та інших летких речовин. Тектіти єдиного походження розподілені не випадково: вони формують поле розкиду (strewn field), яке пов'язане з траєкторією частин метеорита або з викинутими з кратера осколками.
Близько ста років тому геологи виявили австралазійське поле розкиду тектитів, яке займає близько 10 відсотків площі всієї земної кулі, що робить його найбільшим з відомих. На півночі воно захоплює Індокитай, а на півдні йде далі берегів Австралії. Його вік приблизно дорівнює 790 тисячам років, що робить його відносно молодим за геологічними мірками. Однак найбільш примітна обставина пов'язана з тим, що асоційованого з цим полем тектитів кратера, не знайдено. У той же час віку менше мільйона років явно недостатньо для стирання слідів великого утворення природними процесами, що протікають зі звичайною швидкістю.
Геологи з Сінгапуру, США, Таїланду і Лаосу під керівництвом Керрі Сі (Kerry Sieh) з Наньянського технологічного університету дійшли висновку, що пов'язаний з австралазійським полем кратер похований під шарами застиглої лави на території плато Боловен в південній частині Лаосу. Аргументація авторів спирається на чотири лінії доказів: геохімії тектитів, датування місцевих базальтів, наявність гравітаційної аномалії, а також особливості вапнякових і сланцевих брекчий, знайдених неподалік від передбачуваного місця падіння метеорита.
Автори показують, що специфічний склад австралазійських тектитів можна пояснити змішанням з базальтами плато Боловен, які вже перебували в даному регіоні в момент падіння, так як місцеві вулкани проявляли активність і раніше. Датовані застиглі лавові потоки над передбачуваним кратером і біля нього всі виявилися молодшими 790 тисяч років. При цьому на більшій відстані на поверхні знаходяться і більш старі базальти.
Супутникові дані вказують на наявність негативно гравітаційної аномалії в цій області, тобто присутності великої кількості відносно легких порід. Автори пов'язують це з швидким заповненням кратера легкими осадовими породами, що з'явилися в результаті зіткнення. Проведений аналіз свідчить на користь кратера розміром 13 на 17 кілометрів.

Останнє свідчення пов'язано зі складом оголених порід, що знаходяться на відстані від 10 до 20 кілометрів від передбачуваного центру. Ці утворення в основному складаються з вапнякових і сланцевих брекчий з частими включеннями кварцу, які містять сліди ударного метаморфізму, що також підтверджує інтерпретацію авторів.

Вартість газу для побутових споживачів в Україні: Озвучено тарифи на наступні 12 місяців

четвер, 2 травень 2024, 9:59

Усі 12 постачальників, що наразі присутні на ринку, оприлюднили свої річні тарифи на газ для побутових споживачів. Йдеться про ціни на природній газ, що будуть діяти до квітня 2025 року, передають Патріоти України. Зазначається, що як і два попередні с...

Ситуація критична? Половина енергетичної системи України пошкоджена, - Кулеба

четвер, 2 травень 2024, 9:50

Половина енергетичної системи України пошкоджена, про це заявив очільник МЗС Кулеба в інтерв'ю американському виданню Foreign Policy, передають Патріоти України.