Зростання цін на пальне, що почалося в січні, продовжується. Причому темпи подорожчання пального зростають, попри чинне державне регулювання роздрібних цін на АЗС. Міністерство економіки України оприлюднило нові параметри середньої вартості бензину у розмірі 30,84 грн за літр, а дизельного пального - 28,30 грн за літр, передають Патріоти України.
На підставі цих показників трейдери розраховують граничну ціну реалізації пального на своїх АЗС. Таким чином, з урахуванням граничних торгових націнок, максимальна ціна «звичайного» бензину при його продажу через мережу АЗС не повинна перевищувати 35,84 грн за літр, а «звичайного» дизпального — 35,30 грн за літр. За даними профільного порталу enkorr, з другої декади січня середня ціна літра бензину зросла на 1,59 грн, а літра дизпального — на 1,46 грн. Станом на 7 лютого в середньому в країні літр бензину А-95 коштує 33,54 грн, дизельного пального — 32,82 грн, а скрапленого газу — 18,90 грн.
Експерти зазначають, що Мінекономіки підняло свої параметри середньої вартості пального у зв'язку зі світовим зростанням цін на нафту та, відповідно, на нафтопродукти. Адже ціна нафти на світовому ринку вже суттєво перевищила психологічну позначку 90 доларів за барель. На 7 лютого вартість бареля нафти Brent становить 93,35 долара, а нафти WTI — 91,90 долара. За словами західних експертів, геополітична напруга у Східній Європі та на Близькому Сході сприяла різкому зростанню цін на нафту, внаслідок чого ф'ючерси на нафту марки Brent цього року виросли на 17%, а на нафту марки WTI — на 20%. Причому зростання цін на нафту, швидше за все, продовжиться.
«З огляду на геополітичний ризик в Україні і лише поступове збільшення видобутку з боку ОПЕК+ очікується, що ціни наближатимуться до 100 доларів за барель», — заявив головний аналітик компанії Sunward Trading Тієкі Чен.
Проте, окрім подорожчання пального, виникла загроза скорочення його постачання в Україну. Річ у тім, що Білорусь запровадила заборону на залізничний транзит нафтопродуктів, хімічних та мінеральних добрив, завантажених на станціях «Литовських залізниць». У МЗС Білорусі такий крок пояснили рішенням Литви припинити транзит калійних добрив «Білоруськалію» через санкції США. Адже саме через територію Білорусі в Україну постачалися литовські нафтопродукти. За даними Консалтингової групи «А-95», у 2021 році частки литовських ДП та бензину на українському ринку становили 9% та 11%, або 691,4 тисячі тонн та 262,2 тисячі тонн відповідно.
«Білорусь закриває транзит литовських нафтопродуктів в Україну у відповідь на відмову литовців перевалювати білоруський калій після введення американських санкцій, — повідомив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн. — Експорт калію — одна із ключових статей доходу Білорусі. По суті, альтернативи експорту мільйонів тонн калію немає.
Для нас литовський імпорт — це щомісяця близько 50 тисяч тонн дизпального та 20 тисяч тонн бензину А-95. Не те щоб дуже багато, але й не мало — сумарно близько 7% імпорту в річному вимірі.
Невеликою сатисфакцією Білорусі за зупинку експорту калію та транзитних литовських платежів буде можливість замінити литовські об'єми пального. Через ті ж санкції Україна, по суті, залишилася єдиним ліквідним каналом експорту білоруських нафтопродуктів, і вільні об`єми пального Білорусь має. Але зможуть поживитися несподіваним бонусом і інші гравці ринку, і наші виробники, і імпортери. Інша річ, що на одне стабільне джерело постачання пального в нас поменшало.
Варто зазначити, що ще минулого року польська компанія «Орлен», яка володіє литовським НПЗ у Мажейкяї, розуміючи неминучість сьогоднішнього сценарію, протестувала постачання в Україну пального з Литви через Польщу. Кажуть, результати не вразили — дорого. Можливо, припинення транзиту, що вже відбулося, підштовхне «Орлен» до ґрунтовнішого опрацювання експорту в Україну, в тому числі через своп-постачання, що передбачає відправлення до нас обсягів польських НПЗ і водночас імпорт до Польщі литовського ресурсу.
В умовах, що склалися, я не виключаю, що найближчого місяця вітчизняний паливний ринок трохи «поштормить». Адже випадання багаторічного гравця ринку не мине безслідно, хоч і буде пом'якшено низьким зимовим споживанням та великими запасами пального на ринку", — зазначив Сергій Куюн.
Російські загарбники влаштували показові скорботні заходи на честь підірваної ними ж Каховської ГЕС на тимчасово окупованих територіях. Про це повідомив Центр національного спротиву, передають Патріоти України. Зазначається, що росіяни все використовую...
Обмін тілами загиблих між Україною та Росією запланований на наступний тиждень. Про це повідомив керівник Головного управління розвідки Міноборони України Кирило Буданов у неділю, 8 червня, передають Патріоти України. Він наголосив, що Україна ретельно...