Не таким мав бути останній візит канцлера ФРН Ангели Меркель до України. У країні, що бореться за відновлення суверенітету і незалежності, повернення окупованих Росією територій, розраховували вітати іншу Ангелу — «нашу Ангелу», як колись її називали в українських кулуарах, із справжніми почестями. І хоча її візит до Києва мав би відбуватися за традиційними дипломатичними канонами запрошення приймаючої сторони, цього разу все було не так. Інтерес був на боці Берліна.
Якщо хтось ще перебуває в полоні ілюзій, то змушений розчарувати. Ні, візит Меркель в Україну був не про Україну. Напередодні своєї поїздки для зустрічей у Києві канцлер Німеччини не випадково, а цілком свідомо побувала в Кремлі. Така собі «човникова дипломатія» Меркель у власних інтересах. Цей епізод додатково підтвердив, що першість у вирішенні питань, де український інтерес є чи найбільш критичним, сьогодні належить не Україні. Нашу долю вирішують за спиною України без України, на виході виставляючи чек «погоджуйся або відкидай». Саме так і виглядає реальна політика, де найбільші дивіденди отримує той, хто гуртує підтримку навколо своїх підходів, хто активно та ініціативно рухається в лабіринтах світової політики, хто розбудовує міцну та широку мережу особистих контактів. Київ цього зробити не встиг, почиваючи на лаврах від успіху в переконанні світу в токсичності Росії, здобутого у попередні роки іншими керманичами.
Чи винна пані Меркель у тому, що німецький інтерес їй ближче до серця? Ні. Чи залишається вона поборником інтересів України? Так. Однак самої її віри і відданості українській боротьбі недостатньо для перемоги. Підтримують тих, хто і сам протистоїть та пропонує дієві формули вирішення питань, де зав’язані інтереси багатьох. «Північний потік-2» завжди був і залишається саме про це. І саме заради завершення цього проєкту пані Меркель прибула в Україну, аби побачитися з президентом Володимиром Зеленським. Донбас і Крим цього разу ні до чого. Не більше ніж «соус до основної страви». Підтверджень цьому чимало. Від показово скороченого перебування канцлера в Україні, адже в Києві вона залишалася менше доби і провела лише дві зустрічі, до граничної пунктуальності всіх заходів програми, де кожна із зустрічей була в рамках закладеного хронометражу. Анонсовані перемовини 23 серпня в Києві між міністрами енергетики України, Німеччини та США все остаточно розставили на свої місця. Без ЄС і РФ це більше нагадує спробу тримати гарну міну при поганій грі. За кулісами цієї димової завіси Києву пропонують обирати краще з двох зол — погодитися чи ні на енергетичну пропозицію, адже альтернатива може бути гіршою. Така собі формула і заповіт пані Меркель.
Під час спільної прес-конференції президент Зеленський і канцлер Меркель даремно намагалися приховати ґрунтовні розбіжності між позиціями Києва і Берліна. Зустріч 22 серпня їх не зблизила, а схоже, навпаки, ще більше віддалила. Не зняв (і не міг зняти) цього відчуття навіть щедрий жест Києва щодо нагородження Меркель Орденом Свободи. Цілком виправдана нагорода з погляду внеску канцлера у підтримку України. Однак обраний для цього час учергове продемонстрував короткозорість Банкової, адже нічого не заважало зробити це після її відходу з політичної посади.
Ключова помилка Києва, яка унаочнилася за результатами зустрічі Зеленський—Меркель, полягає у тому, що кожного разу Україна дозволяє звужувати фокус уваги та говорити лише про інтерес іншої сторони. Справа не в «Північному потоці-2» чи «Північному потоці-1». І не в грошах, які намагається виторгувати Київ чи пропонує Берлін як компенсацію. Справа у тектонічному зламі, перед загрозою якого перебувають вся Об’єднана Європа і трансатлантичний світ, погоджуючись на запуск нового енергорукава Росії. Те, що могло стати інструментом примусу для зміни поведінки Росії та зобов’язання її у подальшому жити за правилами, невпинно стає демотиватором до цих змін і запрошенням до подальшої гібридної агресії Кремля.
Пам’ятаймо, що російської гібридної агресії не зупинив Будапештський меморандум, не зупинить і Вашингтонська декларація Меркель—Байдена. Тим більше після введеного в експлуатацію «газогону Путіна». У Києві канцлер ФРН так і не змогла чітко відповісти, чи отримає Україна бодай якісь гарантії транзиту і заповнення української газотранспортної системи після 2024 року. Не змогла — значить, гарантій нема, і все, як кажуть із Москви, у подальшому залежатиме від ринкової кон’юнктури. У дипломатичних колах, обізнаних із перебігом перемовин, підтверджують, що нічого нового в Києві не стало: поступок очікують саме від України.
Натомість підвішена десь у Європі перспектива запуску «Північного потоку-2» могла б стати не лише стримуючим чинником для Росії, оберегом для України та ЄС у цілому, а й знаряддям для просування інтересів припинення російської агресії та примушення до виконання Кремлем його безпекових зобов’язань за Мінськими домовленостями. Після запуску «газогону Путіна» (а сумнівів у цьому дедалі менше, і зустріч із президентом США Джозефом Байденом 31 серпня це, судячи з усього, засвідчить) слід очікувати на зміну ролей. Цілком очевидно, що з першим кубометром російського газу в «Північному потоці-2» Москва отримає можливість виставляти свою ціну за стабільність енергопостачання, якою, ймовірно, будуть вимоги політичних поступок з боку Києва у врегулюванні ситуації в Донбасі, якщо Україна прагне безпечних і стабільних газопостачання і транзиту.
З таким виразним акцентом на тематиці енергетики даремно мріяти про будь-який прогрес на шляху мінського врегулювання. Так, канцлерка Меркель цієї теми в Києві не оминула, визнала, що порушувала її з президентом Путіним у Москві 20 серпня. Проте чи це ключове? Викривальними є її слова і в Києві, і в Москві про «порядок денний» можливої нормандської зустрічі та визнання «недостатньо швидкого руху» на шляху врегулювання. Якщо перекласти з дипломатичної на зрозумілу мову, це означає, що без поступок Києва, читай — імплементації «формули Штайнмаєра» в українське законодавство та готовності до подальших поступок на політичному треку, розраховувати на прогрес не варто. Ситуація і далі залишатиметься у підвішеному замороженому стані, під контролем забаганок Кремля та його улюбленої тактики контрольованого загострення на фронті.
З погляду оцінки успішності візиту канцлера ФРН в Україну, вельми показовою також стала відсутність сигналів про готовність посилити санкції проти РФ для стримування її агресії. Як і жодного слова про омріяні в Україні перспективи європейської та євроатлантичної інтеграції держави, План дій щодо членства чи декларації про підтримку Німеччиною європейської перспективи України. Слово Берліна на цих треках є критичним. Мовчання — показовим.
Так само повз візит пройшли й перспективи торговельно-економічної та інвестиційної співпраці між Україною та ФРН, що, як обіцяв президент Зеленський, мають бути в основі будь-якого контакту за його участі. Привезені канцлером 1,5 млн доз вакцин для потреб боротьби України з коронавірусом стали на тлі всіх інших питань більше «втішним призом» і жестом милосердя до Києва, підкреслили візит «вибачення» Меркель.
І поки Київ, крім звинувачень у бік партнерів, не пропонує натомість ефективних формул відсічі агресії Росії, Кремль продовжує діяти. Ще до візиту Меркель Путін встиг провести тривалий телефонний контакт з президентом Франції Макроном, з яким докладно обговорив і українське питання. Очна зустріч з канцлером Меркель наступного дня дозволила додатково зафіксувати російський наратив: у пробуксовуванні мирного процесу тепер буде винен Київ. Якщо заданого останніми зустрічами — від женевської до московської — тренду не вдасться змінити і під час візиту президента Зеленського до Вашингтона, Банковій треба готуватися до нових реалій. Тепер навіть тактика «зазирнути в очі» не спрацює, Путін свої очі просто відводитиме чи закочуватиме.
Із певним присмаком розчарування перегортаємо сторінку у співавторстві Володимира Зеленського та Ангели Меркель у книзі українсько-німецьких відносин і з надією на краще очікуємо на наступну сторінку. Чи слід обвинувачувати в цьому Берлін і особисто Меркель? Питання риторичне. Переможців не судять.
Росія вдарила 21 листопада по Дніпру балістичною ракетою зі складу нового ракетного комплексу "Кєдр". Про це повідомило Головне управління розвідки МОУ, передають Патріоти України. Підльотний час ракети з моменту запуску в Астраханській області до влуч...
Росія за допомогою комплектуючих, переданих Іраном, планує зібрати близько 900 одиниць дронів-камікадзе на місяць. Це втричі більше, ніж минулорічні показники. Про це йдеться в матеріалі РБК-Україна "До терору готові. Скільки Росія накопичила ракет та ...