У селі Криворівня Верховинського району на Івано-Франківщині найкраще в Україні збереглися гуцульські традиції. Із особливим розмахом тут святкують Різдво, а головним його атрибутом є коляда, яку виконують після закінчення святкової літургії майже усі мешканці села, зазначають Патріоти України.
Потім частина із них розділяються на дев'ять груп та з трембітами, скрипками та іншими музичними інструментами, ідуть співати про народження Ісуса Христа місцевим людям та у дев'ять присілків (невеликий сільський населений пункт поблизу села, або частина великого села. - ред.) поруч із Криворівнею. Колядування триває до самої Водохрещі, 19 січня. Послухати цих гуцульських коляд та поспостерігати за майже театральним дійством під час їх виконання, з'їжджаються туристи з усієї України.
Криворівня відома і тим, що тут знімав стрічку "Тіні забутих предків" Сергій Параджанов. Також у селі чимало часу проводили Іван Франко, Михайло Грушевський, Гнат Хоткевич, Володимир Гнатюк, Андрей Шептицький.
У Криворівні немає залізниці. Тож дістатися сюди можна власним транспортом або автобусом. Ходять із Коломиї і Ворохти. Перші на шляху проїжджають Буковецький перевал висотою у 810 м. Другі прямують через Кривопільський заввишки у 1013 м.
О 10:00 біля свого будинку в присілку Заріччя, через річку від церкви на коляду збирається 60-річний Микола Мосейчук. Одягає на кептар сардак – верхній зимовий одяг прикрашений традиційною вишивкою з бісеру, паєток та китицями з різнокольорових шерстяних ниток. На голові – рогата шапка оздоблена пір'ям павича. В руках декоративна бартка – дерев'яна палиця з залізним топірцем зверху.
Чоловік на пенсії. Працював вчителем фізики та військової підготовки. Зараз у себе вдома приймає туристів. Із цього має підзаробіток.
- Біля церкви колядую щороку. Раніше, коли був молодим – колядував і в присілках Заріччя, Потік та Запогар зі своєю партією (групою колядників, які живуть в присілку – Gazeta.ua). 10 років відколядував. Не минав жодної хати – жила чи не жила, - каже. - Усюди приймали добре. Нема такого, щоб не пускали чи сердились, коли приходили колядувати.
Найвеселіше колядувалось, коли жила моя бабуся Ганна
Чоловіка перебиває сусід, який від порогу відгортає сніг, що випав увечері напередодні.
- Христос Народився!, - кричить через подвір'я.
- Славити Христа, - знімає рогату шапку Микола Васильович та кланяється сусідові. - Найвеселіше колядувалось, коли жила моя бабуся Ганна. Була дочкою Параски Харук, в хаті якої Параджанов знімав "Тіні забутих предків". Сідали у баби в хаті й колядували дуже давніх колядок, які уже й не всі збереглися. Хоч багато знаю гуцульських та моя найулюбленіша – "Бог предвічний".
- Колядники, які ходять партіями в своєму присілку, збирають гроші на церкву. Бувало, збирали багато. Одного разу за коляду купили паласи (килими, - ред.), щоби вкрити підлогу. Щоби люди, які ходять на службу не мерзли, - веде далі Мосейчук. - Церква у нас не отоплюється. Дуже старовинна – 360 років не припиняється богослужіння. Маємо каміни "УФО", але поставити якесь парове опалення – не можна. В церкві є старі розписи, ікони. Не хочемо їх зіпсувати, - чоловік кланяється й йде на службу.
Православна церква Різдва Пресвятої Богородиці розташована на пагорбі через дорогу від річки Чорний Черемош. Неподалік неї припарковано десятки автомобілів та кілька туристичних автобусів. Звідти виходять люди у вишитих сорочках під куртками. Піднімаються сходами у церковний двір. Частина слухають літургію, інші – фотографуються.
Близько 12.00 до храму сходяться колядники з усіх присілків. Загалом 9 партій по 12 людей та із музикантами-скрипалями. Разом - 120 осіб. Із собою несуть трембіти та роги.
- Різдво – найважливіше свято не лише у гуцулів, а й в українців. Бо ми ще не воскресли, але уже народилися. Воно ближче та зрозуміліше нам по духу, - каже настоятель церкви, отець Іван Рибарук, 56 років. Зі священиком говоримо неподалік його дому за воротами храму. На честь свята отець одягнув одну з найкращих риз – золоту з синім та зеленим орнаментом у вигляді хрестів. - З християнської точки зору святкування - це зустріч новонародженої дитинки. Маємо до цього готуватись, як до народження власної або дитини близьких чи друзів. Прийти до неї "чистими", щасливими, спокійними, щоб відчути реальний доторк до немовляти. А все решта – вказано в церковних приписах. Стосовно алкоголю – головне не впиватися. Бо "не впивайтеся вином, в якому розпуста, а яке наповнене святим духом", - до священника увесь час підходять люди, вітаються. Він їх обіймає, цілує, усміхається.
День починає зростати після 24 грудня, значить й Різдво потрібно святкувати тоді
- В Криворівні традиції збережені та яскраві, бо людям до них не байдуже, - продовжує отець. - Я також працюю над цим. Бувало, мені доводилось спілкуватись з парафіянами, переконувати їх підтримувати традицію. Якщо раніше колядували переважно старші люди, то зараз до цього долучилася й молодь.
Прийшов час, щоб українці святкували Різдво із усім світом – 25 грудня, переконаний Іван Рибарук.
- День починає зростати після 24 грудня, значить й Різдво потрібно святкувати тоді. До приходу совітів українці, принаймні ті, котрі жили до Збруча - відзначали народження Бога разом з європейцями. А те, що маємо зараз – пострадянська традиція. Треба її позбуватись, - додає Рибарук.
Місцевий 15-річний Володимир Кобильчак цьогоріч вперше зібрався на коляди. Хлопець навчається у випускному класі місцевої школи.
- Буду колядувати від сьогодні, аж до Йордану. Сам захотів. Це раніше, бувало, що з кожної хати мали йти колядувати. А тепер – по бажанню. Мені страшенно подобається це дійство – подивіться скільки людей зібралось. Не лише колядників, а й гостей. Перший рік таке бачу, - показує довкола себе.
Хлопець в гуцульському однострої та червоними від морозу щоками - стоїть біля церкви. Ховається від сонця, яке яскраво заливає двір храму. Уже втомився фотографуватися з туристами, зізнається.
- Найбільше мені подобаються старовинні колядки, їх у нас дуже багато. І в кожної партії, в кожного присілка є свої, улюблені. Вони відрізняються одна від одної й зовсім не подібні на українські. Я з Зарічанської. Це он той присілок, за річкою. Великий. А то з Гашпарівки, - показує на інший гурт колядників. - До того колядував лише з хлопцями. Починали на Святвечір, ходили по двоє-троє. Могли наколядувати по 3-4 тисячі, але ділили між компанією. Усюди нас приймали, просили колядувати ще, запрошували до столу, вгощали. Гуцули дуже добрі люди, завжди вам приймуть! - додає колядник.
О 13.00 Іван Рибарук зі своїм зятем, отцем Борисом, закінчують Різдвяну службу й виходять з церкви на вулицю. Священики служать акафіст і миропомазують людей. Черга з охочих розтягується на більш, ніж 20 метрів, а таїнство триває майже годину – мируються усі, хто прийшов на службу - понад тисяча осіб.
Слухайте українську музику й дивіться українські фільми
Отець Іван починає проповідь. Вітає зі святом та дякує тим, хто долучився до організації.
- Слухайте колядки, слухайте українську музику й дивіться українські фільми. Діти, дуже прошу вас, видаліть з мобільних московську музику, бо нема на то ради!, - каже в проповіді. Запрошує колядувати дитячий хор зі Слов'янська та Києва. Діти з цих міст проводять зимові канікули в Криворівні.
Починають сурмити сім трембіт. До них додаються роги. Сурмлять тричі, в знак народження Ісуса Христа. Раніше гуцули так робили, коли у них з'являлися діти – сповіщали про це усе село.
"В неділю рано сонце сходило,
Сади вишневі розвеселило,
Сади вишневі цвітом біленьким,
Ой народивси Христос маленький.
Ой чесні люди, чесна родина
Христос родивси, весела днина!
Христос родивси, будем вставати,
Ісусу Христу славу давати!"
Колядку співають майже 12 хвилин. Після того ще три рази сурмлять у трембіти та роги, кланяються і з колядами обходять церкву. Люди йдуть слідом, а потім ще довго фотографуються.
- Я зі Швеції, - каже 29-річний Пітер. Чоловік приїхав на Новий рік у відпустку до Львова. Має там друзів. Високий, чорнявий з ідеально-білою усмішкою. Говорить англійською. Намагається повторити декотрі українські слова – "коляда", "Різдво", "присілок", "Устя". Але погано вдається. – Запропонували мені показати таке, чого я ніде більше не побачу. І правда, мене вразила не тільки природа, а й сама традиція співати різдвяні пісні. У нас такого немає, й здається не було. А ці костюми! Чудові. Думав співаки мерзнуть на такому морозі, але дали приміряти. Я вражений – легка тканина, шерсть овеча, а така тепла. Шкода лиш, не розумів, про що співали. Пообіцяли мені потім перекласти.
Пітер живе з друзями в присілку Устя, неподалік Верховини. Умови більш ніж комфортні. Дивна, але смачна їжа і дуже приємні ціни, каже.
- Завтра група з нашого району прийде до нас колядувати. Треба буде гарно їх прийняти – поїдемо в центр, купимо різних ласощів та алкоголю. Хочу зробити пряму трансляцію для батьків та співробітників. Хай подивляться, як тут чудово. Бо думали, що я ненормальний, що поїхав сюди, - додає.
О 15.00 колядники діляться на партії й кожен вирушає до свого присілка: Царина, Москалівка, Грашпарівка, Заріччя, Березово, Багни, Запогар, Грушівка, Устя. Декотрі обходитимуть жителів села сьогодні, декотрі колядуватимуть від завтра.
Маємо ще доплатити майстрам за пристіл з куполом
Спершу ідуть до дому священника. Отець Іван Рибарук із сім'єю вітає колядників біля порогу дерев'яного двоповерхового дому. Кланяється, кожного обіймає й цілує тричі в щоки. Колядники вітають господарів трембітами та рогом тричі, співають майже 20 хвилин. Діти та внуки священика виглядають у вікно, стукають колядникам, посміхаються. Потім, головний чоловік у партії дає усім поцілувати хреста. А касир підходить до господарів зі скринькою – у неї кладуть гроші. Усе "наколядоване" передадуть церкві.
- Маємо ще доплатити майстрам за пристіл з куполом, який вчора закінчили будувати. А далі будемо його оздоблювати, - каже Рибарук.
Колядників запрошують до столу, який накрили на ґанку. Частують традиційними гуцульськими стравами, дають випити гарячого чаю, вгощають наливками. Багато колядників відмовляються. Маємо колядувати аж до ночі, пояснюють.
23-річний Володимир Сліпанчук уродженець Криворівні. Багато разів ходив колядувати, але цього року має роботу – музей "Хата-ґражда", який неподалік церкви, сьогодні відвідує чимало туристів. Він допомагає своїй родичці Василині Зеленчук, яка ним опікується.
- Колядники ходять у кожну хату. Навіть в ту, у якій не живуть люди. Там колядують, аби знову з'явилось життя. Спершу сурмлять у роги та трембіти. У Заріччі не маємо трембіт, бо їх у всьому селі мало залишилось. Зате майже у всіх є роги, - говорить Володимир. - Так сповіщають господарів, що вони на порозі. Після коляд вінчують й господарі платять за коляду,- хлопець щойно приготував чай з карпатських трав й глінтвейн для відвідувачів музею. Горнятко гарячого вина з прянощами коштує 30 гривень.
- Гостинців нам не треба, ми не малі діти. А усі гроші з коляди, партії передають у церкву. Тому й сказати не можу, скільки вдавалось наколядувати. Але подивіться, який у нас храм! Відновлюється, стає дуже красивим. Партії колядують безкоштовно, підтримують традицію, бо так було завжди. Зате, колядників часто приймають господарі. Наша сім'я завжди їх приймає. Усіх годуємо, зігріваємо, чарчину наливаємо, - розповідає.
Чоловік каже, що коляд є дуже багато. Для дівчат, хлопців, маленьких дітей. Особливою є Умерла коляда.
- Співається на замовлення у тому домі, де недавно померла людина. Співають, щоби їм на тому світі добре велося. А коляди закінчуються "розплєсом". 19 січня усі колядники збираються після служби в найстаршого й там колядують та святкують.
Співається на замовлення у тому домі, де недавно померла людина
Володимир каже, що жив в багатьох містах України. Працював і в Варшаві.
- Але повернувся сюди. Тут я народився, тут і хочу залишитись. Немає милішого місці.
До приходу колядників готується й Василина Зеленчук. Син та чоловік жінки в зарічанській партії. Тому після коляди жінка цілу партію прийматиме вдома.
- Готую традиційні страви – грибну юшку, голубці, студенець, кулешу. Зроблю й олів'є, хоч то не є гуцульська страва. Ми знали лиш один салат – шухи, з бурячка та грибів, - ділиться.
Жінка у коричневому кожусі, з пов'язаною хусткою на голові. Окрім того, що опікується музеєм, ще й вчителює в місцевій школі.
- Зараз, якби котрийсь присілок не дав своєї партії – то було би дуже встидно. Але нема такого. Ідуть, колядують, дуже багато молодих цього року. Шкода, що в інших селах такого нема, але то залежить від духовного наставника в церкві. Наш старається, робить усе, щоб традиція не зникла.
- Бачте, як то є. Коли не можна було, за Союзу, то люди рвалися. А тепер пригасло. Бо раз можна – то можна й попустити. Не можна попускати своє. Своє треба міцно тримати, примножувати, збагачувати і доказувати, аби хтось не смів зазіхнути, - додає Василина.
Киянин 52-річний Андрій з дружиною Вікторією приїхав у Криворівню на Різдво. На тиждень винайняв будинок неподалік від центру. Платить 700 грн за добу. У цей період в селі вартість житла помітно дорожчає, через надмірний попит. Влітку зазвичай з людини беруть 150 грн.
Після церкви я побіг в магазин, купив пляшку і усе до канапок
Умови дуже комфортні, є інтернет, ділиться Андрій.
Чоловік стоїть у дворі, виглядає колядників.
- Вони за два будинки. Чути, як в трембіти гудуть, - чоловік поверх куртки вкритий шерстяним коцом. Переступає з ноги на ногу. Не очікував на Різдво тут таких морозів, зізнається.
- Після церкви я побіг в магазин, купив пляшку і усе до канапок. Жінка на кухні, робить. Дуже хочемо прийняти колядників. Не уявляли наскільки це дійство чудове, - чоловік говорить з сильним російським акцентом. Робить довгі паузи між словами. – Стільки відео зняв, усім товаришам уже розіслав. Ніхто не вірить, що таке є насправді.
Колядники заходять у двір, сурмлять у роги й співають колядку "Плєс" для господарів. Після завершення заходять у хату, притупуючи на порозі, щоб збити сніг з взуття. Господарі вгощають колядників канапками – дружина Андрія наготувала їх аж на трьох підносах – з ковбасою та сиром, паштетом та овочами, шпротами. Господар наливає в паперові горнятка горілку. Старші куштують, молодші – відмовляються. Розпитують, звідки приїхали господарі в Криворівню, чи сподобалась служба в церкві. На кінець співають ще одну коляду, й дякують за гостину. Господар дає "на хрест" (на церкву – Gazeta.ua) тисячу гривень.
О 21:10 до хати, яку нам допомогли знайти місцеві жителі аби переночувати, приходять колядники. Вони уже сім годин поспіль колядують в присілку Заріччя. Хоч зізнаються, що втомлені й уже замерзли, але співають голосно й дмуть у роги на повні груди. Дякують "за коляду" і ідуть в сусідню хату.
Коляду у Криворівні з різних боків чути до півночі. Лише після цього у селі стає тихо.
- Різдво – найбільше із християнських свят на Гуцульщині. Дійство, яким усі прославляють народження Ісуса Христа, сина Божого, - каже староста села Дмитро Ілліч, 48 років. На посаді рік. До того виконував обов'язки голови села та був секретарем. - Щороку з радістю приймаю колядників у себе вдома. Кажу, аби вони обирали час, коли готові прийти, а я підлаштовуюсь під їх графік. Моя найулюбленіша коляда – "В неділю рано".
- Після початку війни на Донбасі, ми вирішили, що несправедливо коляду співати лише тут, й тричі їздили на передову до наших військових. Збирав по 40 колядників з села, брав музикантів з сусіднього Бистриця й Дземброні. Думав, що так буде завжди, але торік нам заборонили через карантин. Цього року не поїхали через те, що наші війська в повній бойовій готовності.
Тричі їздили на передову до наших військових. Збирав по 40 колядників
- Криворівня – село, в якому найкраще збереглись гуцульські традиції. Завдяки цьому й через красу місця та гостинність людей сюди їде чимало туристів. Село стало ще й таким-собі паломницьким центром – за добрим словом до отця Івана Рибарука їдуть люди зі всієї країни, - веде далі староста. - Верховинське ОТГ ми створили лише торік. Дуже довго думали, й тягли з цим, правда. Можливо тому, плюси від реформи ще не помітні. Увесь минулий рік був карантин, туристи майже не приїздили, бюджет не наповнювався. Слава Богу – вижили. Цього року ситуація значно краща. Думаю за 5-10 років Криворівня стане повноцінним музейним комплексом, одним з найкращих місць в Україні. Для цього є всі ресурси, люди, які готові для цього працювати.
Домовитися з Путіним неможливо, тож президент Волоимир Зеленський повинен мати план дій на випадок, якщо Україну примушуватимуть до переговорів. Таку думку висловив активіст Революції гідності, ексдепутат, а нині військовослужбовець Володимир Парасюк, ...
На Львівщині внаслідок автонаїзду загинув чоловік. Про це інформує поліція області, передають Патріоти України. Дорожньо-транспортна пригода сталася 22 листопада, близько 17:30 годин на дорозі «Львів – Самбір – Ужгород» поблизу села Бабина. Як попередн...