Лицар готовий завдати удару. Він одягнений у типові обладунки 14-го століття - кольчугу, туніку з поясом і шолом. Він стоїть на невеликій трав’яній галявині та тримає щит, який - із незрозумілої причини - має власне обличчя. В руці у нього - дубина, яка майже торкається релігійного тексту на пожовклій сторінці середньовічної книги, на якій він, власне, й намальований.
Але навіть на сторінках старовинних фоліантів лицарям доводиться стикатися зі смертельними небезпеками. Його супротивник - особливо слизька потвора. Її можна часто зустріти на полях середньовічних рукописів, де вони з дворянами ведуть запеклий бій. Іноді ці загадкові істоти атакують лицарів з повітря. Іноді - роблять це групами.
Знайомтеся, це - унікальний середньовічний феномен бойових равликів, який і донині залишається загадкою для дослідників.
У середні віки на полях книг розміщували малюнки - так звані "маргіналії". Коли текст рукопису завершували, найбільш ексклюзивні манускрипти отримували додаткове оздоблення – складні візерунки з листя, фантастичних істот та інших різноманітних малюнків. Іноді їх малювали відразу, а іноді - через багато десятиліть, але вони ніколи не були випадковими – часто їх наносили дорогоцінними пігментами, як-от ляпіс-лазурит чи золото.
"Це були дуже, дуже дорогі книжки, які читали дуже мало людей", - каже Кларк.
Таке оздоблення зустрічається в різноманітних релігійних творах - псалтирях, молитовниках, папських посланнях тощо. Малюнки можуть бути химерними, грайливими, гротескними і навіть грубими – із зображенням оголених сідниць, пенісів, хвороб - а також напрочуд великої кількості кровожерливих кроликів. Часто здається, що маргіналії мало пов’язані з текстом, біля якого вони розміщенні.
Але протягом короткого періоду наприкінці 13 століття по всій Європі ілюмінаторів – майстрів, які прикрашали книги – охопила нова одержимість: бойові равлики.
Для комплексного дослідження цих войовничих черевоногих молюсків історикиня мистецтва Ліліан Рендалл зібрала 70 прикладів з 29 різних книг, більшість із яких були створені протягом двох десятиліть у 1290-1310 роках. Такі ілюстрації робили по всій Європі, але особливо у Франції, де у той час розквітнув процес створення рукописів, каже Кларк.
Равликів зображували у різних ситуаціях, але основним сюжетом малюнків було протистояння равлика-нападника з лицарем. Часто антени молюсків – технічно їхні верхні щупальця, або омматофори – агресивно спрямовані вперед, наче мечі. На одному із зображень равлик бореться з оголеною жінкою. На кількох малюнках навіть були зображені гібриди равлика з людиною, на яких... їдуть кролики.
Згодом войовничі равлики навіть почали поширюватися за межі книг - наприклад, на собори, де їх вирізали на фасадах чи на сидіннях.
Але чому їх малювали?
"Основна ідея полягає в запереченні ієрархій. Це має бути неочікуваним і навіть кумедним", - додає вона.
Однак питання про те, чи мали ці малюнки глибше символічне значення, залишається без відповіді.
"Лицар мав би бути сміливим і сильним, здатним перемогти всіх ворогів, а тут він зіщулюється від страху перед равликом або навіть зазнає від нього поразки", - каже професорка Блік.
Протягом років було багато спроб пояснити цей феномен - включно з думкою, що равликові бої символізують боротьбу між вищими та нижчими класами або навіть воскресіння.
Одна з провідних ідей полягає в тому, що лицарі, зображені в бою з равликами, символізували боягузтво, а розміщення цих малюнків поряд із релігійними текстами мало бути сатиричним.
Як зазначала Рендалл, у багатьох сценах із равликами лицар стоїть на колінах перед своїм слизьким нападником або кидає меч, а на деяких малюнках зображена жінка, яка благає бравого бійця не вступати в бій з таким смертоносним ворогом.
Рендалл припустила, що мотив боягузливого лицаря міг мати політичний підтекст - лицарі представляли лангобардів, германський народ, який створив лангобардське королівство на території сучасної Італії до кінця VIII століття.
"Лангобарди уособлювали людей, які збирали податки, а також займалася лихварством", - каже Кларк.
У середньовічній Франції, де зробили більшу частину малюнків з равликами, репутацію лангобардів намагалися похитнути різними способами - наприклад, стверджували, що вони не дотримуються гігієни та є боягузами.
Рендалл зазначає, що до ХІІ століття вони загалом стали синонімом нелицарської поведінки. В одній з популярних легенд лангобардський селянин зіткнувся з равликом у важкій броні - боги закликали з ним битися, а дружина натомість благала не бути таким безрозсудним.
Кларк скептично ставиться до цієї конкретної ідеї, враховуючи, наскільки поширені були бойові равлики в середньовічних книгах. Блік пояснює, що сьогодні історики не схильні вважати, що маргіналії мають таке вузьке значення.
"Я не думаю, сенс зображень полягає у цьому, - каже вона. - Треба дивитися, як був зображений равлик, як він виглядав і де був розташований, щоб розмірковувати про його значення у кожному конкретному випадку".
Але незалежно від того, права Рендалл чи ні, равлики можуть розповісти нам про те, як у середньовічному світі сприймали маскулінність, вважає Блік.
"Хоробрий, сильний лицар - ідеальне або ідеалізоване зображення мужності, а бій з равликом її підриває, - каже вона. - Я вважаю, що ці зображення демонструють нам, що гендер ніколи не був таким усталеним поняттям, як дехто вважає. Це завжди було поле для змагань".
Жителька американського Колорадо Моніка Лонг, що самостійно виховує трьох дітей розповіла, що її діти випадково з’їли прах свого дідуся під час гри, передають Патріоти України з посиланням на The New York Post. Вона розповіла журналістам, що залишила ...
Характерно, що глобальне потепління в Україні найбільш відчувається у зимові місяці і цей процес більш значний ніж у сусідів по Європі. Фахівці вказують, що середньодобовий показник температури в країні коливається від п'яти градусів морозу до п'яти гр...