25 липня на 82-му році життя помер відомий український авіаконструктор Дмитро Ківа, який пропрацював на авіаційному заводі "Антонов" 52 роки, передають Патріоти України з посиланням на ВВС Україна.
Він був учнем видатного авіаконструктора Олега Антонова і пройшов шлях від рядового інженера до генерального конструктора й очільника державного підприємства "Антонов". Від президента Віктора Ющенка він отримав звання "Герой України".
Його внесок у розробку і створення літаків - неоціненний. Передусім це військово-транспортні Ан-70 та Ан-178, пасажирські Ан-148, 158, Ан-140. Найбільші у світі літаки "Мрія" і "Руслан" будувалися у радянські часи, коли Дмитро Ківа був одним із керівників підприємства.
Але доля склалася так, що після 52 років роботи на заводі "Антонов" він звільнився і поїхав працювати до Азербайджану.
Він твердив, що робить це вимушено, бо після десятків років праці на українську авіапромисловість "став непотрібним державі".
Дмитро Ківа почав працювати в авіагалузі у 1959 році, щойно після школи.
Був слюсарем на Харківському авіазаводі, потім навчався в Харківському авіаційному інституті. А згодом потрапив на роботу до Києва. Фактично, на авіазаводі він пропрацював понад 50 років, завершивши кар'єру як генеральний конструктор АНТК імені Антонова і керівник державного концерну "Антонов", до якого входили чотири авіаційні підприємства.
У 2015 році, після того, як оборонно-промислові підприємства підпорядкували державному концерну "Укроборонпром", Дмитра Ківу звільнили з посади.
Формальною причиною такого рішення уряду Арсенія Яценюка стала реорганізація підприємства і ліквідація посади генконструктора.
Перед звільненням в інтерв'ю BBC Україна він казав, що готовий залишити посаду, якщо є така політична воля, але хотів, щоб на його місце прийшла людина зі знанням галузі на підприємства.
Тоді ж він казав, що готовий до різноманітних пропозицій щодо роботи, але тільки не в Росії.
Хоча Ківа в 2014 і 2015 роках розповідав про перспективи розвитку підприємства, проте втілювати в життя проєкти не вдавалось. Деякі оглядачі тоді твердили, що "Антонов" можуть врятувати тільки стрімкі зміни.
Тоді Ківа в інтерв'ю газеті "День" твердив, що у його звільненні "за власним бажанням" був зацікавлений особисто президент Петро Порошенко.
74-річний чоловік не приховував, що вважав звільнення тяжким ударом.
У держпідприємстві пояснювали, що звільнення Дмитра Ківи було пов'язане із ліквідацією посади, але експерти говорили і про інші причини.
Зокрема, про те, що - всупереч тому, що Дмитро Ківа талановитий конструктор - ефективність менеджменту була не на висоті, прибутки падали, державні замовлення виконувалися неповністю.
Однак однією з причин такого становища, про яку говорив і сам Дмитро Ківа, і його однодумці, була у тому, що після початку бойових дій на Донбасі і анексії Криму припинилася співпраця з авіапідприємствами Росії.
Хоча сам Дмитро Ківа запевняв, що підприємство виходить на ринки інших країн, від Китаю до США.
Окрім того, лунала інформація про те, що військова прокуратура України розслідувала діяльність керівництва АНТК "Антонов", а саме розтрату коштів на суму близько 500 млн гривень.
Проте Дмитро Ківа це спростовував, а сама справа через якийсь час заглухла.
Йшлося також і про політичні причини звільнення: мовляв, після зміни влади у 2014-му нова команда намагалася скрізь мати своїх людей.
Тоді тисячі працівників авіаконцерну виходили на протести, але це не допомогло.
Згодом Дмитро Ківа розповідав "Дзеркалу тижня", що після приходу нових менеджерів з "Антонова" звільнилося близько чотирьох тисяч працівників.
До Баку Дмитро Ківа переїхав у 2016 році. Працював радником очільника приватної авіаційної компанії Silk Way і радником керівника державної компанії Azal.
Їхав туди передусім задля будівництва 10-ти транспортних літаків Ан-178, як це передбачалося угодою, що її уклав АНТК "Антонов" із Азербайджаном раніше. Цей проєкт зупинився передусім через неможливість отримання російських комплектуючих.
Дмитро Ківа розповідав, що йому пропонували також переїздити на роботу до Росії, Китаю, європейських країн, але він відмовлявся і запевняв, що за межами України ніколи не зраджував інтересам "Антонова".
Казав, що в Азербайджані йому і сім'ї жити комфортно. На запитання, чи повернувся б на колишню роботу в Київ, якби запросили, відповідав: "Я вже навряд чи зможу. Немає того запалу, енергії, з якими я працював і боровся впродовж 52 років".
Але так він казав у 2018-му і уточнював, що не повернеться за чинної тоді влади.
Живучи в Азербайджані, був в курсі всіх подій в авіагалузі в Україні.
Після заяви президента Володимира Зеленського у червні 2020 року про намір відродити український авіапром, Дмитро Ківа нагадував, що останній літак на держпідприємстві "Антонов" зібрали у 2015 році, а найбільші транспортні літаки Ан-225 "Мрія" та Ан-124 "Руслан", якими пишається Україна, були виготовлені у 80-і роки минулого століття.
Коли найбільший у світі літак - "Мрію" - російські військові знищили в Гостомелі, Дмитро Ківа був одним з тих, хто вважав, цей один із символів України можна і треба відродити і що з технічної точки зору великих складнощів не буде.
Ще в 2012 році у розмові з ВВС Україна Ківа казав, що наявні комплектуючі дають можливість зібрати ще один літак "Мрія". Тоді він твердив, що зацікавленість цією ідеєю виявляли потенційні партнери, однак до реалізації проєкту справа так і не дійшла.
Серед численних змін з 1 жовтня на українців очікує також неприємний сюрприз у вигляді зростання цін на сигарети. Щоправда трапиться це лише у 2025 році, але через зміни в законодавстві, які набудуть чинності в жовтні поточного року, передають Патріоти...
З 1 жовтня розпочався період призначення субсидій на оплату комунальних послуг на весь термін опалювального сезону, тобто той, хто отримав її до 30 листопада, зможе оплачувати комуналку за допомогою держави. При цьому ті, хто вже отримує субсидію, може...