За що граків не любили селяни
Граки, до недавнього часу були чисельними в Україні. Цей птах досить корисний, бо в теплу пору року харчується головним чином комахами та їхніми личинками, зокрема хробаками. Але він міг завдавати і шкоду такій сільськогосподарській культурі, як кукурудза. Коли великі колонії граків знаходились у селах, то особливої любові з боку місцевого населення вони не відчували. Птахи вибирали зерна кукурудзи, коли з’являлися її сходи. Тому по селам люди розлякували граків на своїх городах, руйнували їх гнізда, аби вони не селились поруч. Але це було у минулому. На початку 2000-х років чисельність його стала катастрофічно знижуватись. Як результат, у 2021 році охоронний статус грака у Європейському червоному списку птахів змінився з "Заслуговує найменшої уваги" до "Вразливого".
"У Бориспільському районі у нас є велика моніторингова ділянка, площею майже 2 тисячі квадратних кілометрів. І якщо в 80-х роках там була дуже висока щільність гніздування граків, то зараз їх гніздове угруповання скоротилася у 12 разів – приблизно з 12 тисяч пар до 1 тисячі. "Місцевих" граків стало дуже мало. Одна з причин – це широке застосування агресивних до птахів пестицидів і, в першу чергу, інсектицидів. Як наголошувалося вище, граки в період гніздування живляться комахами, в тому числі і вже отруєними, можуть поїдати протруєне зерно, яке розкидається проти мишоподібних гризунів (родентициди). Згадайте, Асканію-Нову – березень 2021 року, коли загинули сотні журавлів, качок, гусей, в тому числі і граків", – пояснює науковець.
Як рятували "Бориспіль" від граків
Анатолій Михайлович згадує, як в 1980-х роках займався розробкою теми, присвяченої посиленню орнітологічної безпеки польотів цивільної авіації в аеропорту "Бориспіль".
"Тоді граки на території аеропорту були досить небезпечними. Вони утворили три колонії, які були локалізовані вздовж дороги, яка вела до будівлі тодішнього аеровокзалу. Загальна чисельність в них сягала майже тисячі пар. При здійсненні кормових перельотів, вони перетинали злітно-посадкові смуги, чим часто створювали досить критичні ситуації. На щастя, авіакатастроф не траплялось, але попадання у двигун птаха вимагало високовартісного ремонту двигуна, або його заміни. Необхідно було зробити неможним гніздування там граків. Був задіяний цілий комплекс заходів: лякали їх вночі світловими ракетами та акустикою, до початку гніздування руйнували старі гнізда, застосовували ловчих птахів тощо. Врешті, змусили граків залишити ці колонії і переміститися на декілька кілометрів подалі від території аеропорту. Протягом тривалого часу (більш ніж 30 років) вони не гніздилися в аеропорту і тільки у 2018 році відновилася одна колонія чисельністю у 125 пар", – згадує Анатолій Полуда.
Куди мандрують наші птахи
В минулому сторіччі, граки, які гніздились на території України, відлітали на зимівлю в Європу. Птахи північних і центральних областей зимували у Франції і для них це було головним місцем зимівлі до 1950-х років. У 70-80-х роках українські граки летіли на зимівлю вже до Центральної Європи – Угорщини, Чехії, Словаччини, південної Німеччини. Тобто граки майже у двічі скоротили свій шлях. Цікава тенденція – наші граки відлітали на зимівлю в Центральну Європу, а до нас на зимівлю прилітали граки зі сходу. Зокрема, з Саратовської області, де знаходиться сумновідомий аеродром Енгельс-2, Нижньої Волги, Башкирії, Західного Казахстану.
"Зараз в росії кільцювання граків не проводять, тамтешнім діячам вистачає фантазії лише вигадувати різні історії про «бойових гусаків» та іншу «біологічну зброю» для місцевого телебачення. Звичайно, що біологічна зброя тут ні до чого. Те, що до нас прилітають граки з росії ми знали завдяки кільцюванню, яке у нас і у них тоді проводилось. А також отримували звороти з інших країн, де знаходили птахів з нашими кільцями", – розповідає Анатолій Полуда.
Він додає що кожен вид птахів має свої особливості міграційних переміщень. Наприклад, один з птахів символів України – білий лелека мігрує на зимівлю у Південну Африку, а це майже 10 тисяч кілометрів!
"Кільцювання птахів кольоровими кільцями дає нам багато важливої і цікавої інформації. Вже понад 12 років українські орнітологи кільцюють мартинів жовтоногих. Вони влаштовують свої колонії на островах дніпровських водосховищ. В нашій базі даних зворотів є багато помічених мартинів, які за своє життя були зареєстровані десятки разів у різних європейських країнах. Досить типове таке переміщення птаха – молодого мартина, наприклад, з Кременчуцького водосховища вже через місяць після того, як він став на крило, реєструють у Польщі, поступово він переміщується у західному напрямку до Німеччини, Бельгії, Франції. Взимку, він може перелетіти до Північної Італії, весною, знову повернутися до Польщі, може залетіти в Україну. Так він може мандрувати по Європі поки не стане статевозрілим (у 4-річному віці). Тоді він зазвичай вертається на свою рідну колонію щоб загніздитися. Про все це нам повідомляють різні спостерігачі, аматори та професійні орнітологи, які бачать на лапках птахів наші жовті кільця", – розповідає Анатолій Полуда.
Що робити, коли побачили птаха з кільцем
Тож, якщо ви побачите грака з жовтим кільцем, то бажано прочитати його номер і повідомити в Центр кільцювання птахів.
"Навіть тоді, коли грака з нашим кільцем будуть спостерігати за кордоном, інформація до нас надійде. Наш проект кольорового мічення граків зареєстрований у Європейському центрі кольорового мічення птахів. А інформацію про зустріч (номер кольорового кільця, дата, місце реєстрації) надсилайте на електронну адресу Українського центру кільцювання птахів ring@izan.kiev.ua", – додає науковець.