У селі Слобода Підлісівська Ямпільської громади, що на Вінниччині, завершився другий етап досліджень групи фахівців Інституту археографії та джерелознавства ім. Грушевського НАН України. Обидві місцеві печери належать до того ж культурно-релігійного поля, що і розташовані неподалік оксанівські комплекси, передають Патріоти України.
Старший науковий співробітник інституту, доктор історичних наук Олег Мальченко зазначив, що експедиція додала «нових загадок й жодних відповідей». Дописи він публікував протягом двох днів. В них більше метафор, ніж фактів.
«Вочевидь, у цих печерах проходив духовний подвиг людей, тепер розжалуваний в історію. Конструюючи феномен, потрібно не забути про них. Тут потрібне емоційне занурення дослідника. Потрібне постійно утримати у фокусі цю духовну людську мандрівку, яка, можливо, починалася й закінчувалася на скелях. Й при тому історик має балансувати між розумом, традиціями й емоціями. Історик повинен швидко думати про багато речей у трьох хронологічних періодах водночас, не випускаючи з уваги ще пару вимірів, які невидимими шляхами могли би вплинути на історичне буття феномену», – зазначив археолог.
Історик доволі скептично ставиться до існування поселення у домонгольський період. Каже, що існує базова версія, що тут у XІV-XVII ст. оселялися пустельники, представники скельного чернецтва, які сповідували так званий ісихазм (з грецької – тиша, спокій) – крайню течію у східному християнстві, яку визнали канонічною не раніше XIV ст.
«Печери-келії частково природнього походження, частково – рукотворні. До багатьох можливо було дістатися лише із альпіністським спорядженням. Тому нашу експедицію часто називали історико-альпіністською», – зауважив дослідник.
Він констатує, що стіни скель і печер вкриті десятками зображень хрестів, геометричних символів, приватних знаків, календарів, зображеннями тварин, цілі хоругви вершників при зброї і з прапорцями вишикувалися у лінії й кудись прямують.
«Словом, люди, які мешкали тут багато чого закладали у ці зображення. Це був час, коли світ ще не був жорстко поділений між Європою і не-Європою. Та й сторіччя були такі собі, середні. Тим складніше зрозуміти, що, як і чому тут відбувалося?!», – зазнається О.Мальченко.
Проте скелі падають і руйнуються. Більшість малюнків і написів, які б були важливими цеглинками у будівлі цього феномену, втрачені назавжди.
«І тепер ми бачимо лише історичні аберації, через які те, що не зберіглося вважається таким, що й не існувало зовсім», – пояснює дослідник..
За його словами, у ході експедиції отримано сотні елементів мозаїки, «якими не слід нехтувати».
«Словом, багато що знайдено, але разом нізащо не ліпилося. Є м’ясце, є картопелька, є цибулька, а от казаночка поки що немає. Сподіваюсь, експедиція, де орудувала наша шайка істориків і волонтерів, і буде тим казаночком, де вариться історична версія», – зазначає він.
Отже, наразі він каже про загадки.
В Івано-Франківській області станом на сьогодні немає жодної релігійної громади Московської церкви. Таку інформацію надала Івано-Франківська обласна військова адміністрація, передають Патріоти України. З часу ухвалення ухвалення закону «про заборону РП...
П’ять років позбавлення волі отримав житель Ніжина Чернігівської області України за те, що побив знайомого, який слухав трек російської приватної військової компанії "Вагнер" (ця ПВК, зокрема, штурмувала український Бахмут). Такий вирок виніс 25 квітня...