У поточному році проєкт компанії «Водень України» отримав грант у рамках європейської програми, що співфінансується Міністерством закордонних справ Британії. Про будівництво водневого заводу на Одещині у місті Рені, прибутковість та екологічність такого бізнесу гендиректор компанії Ярослав Криль розповів для видання «Економічна правда».
Слід зазначити, що 2020 року Європейська комісія анонсувала плани щодо виробництва водню. Передбачалося, що до 2030 року Євросоюз підтримає виробництво 80 ГВт потужностей генерації так званого зеленого водню. 40 ГВт мали збудувати у країнах блоку і стільки ж – в інших державах з перспективою експорту в ЄС. Особлива увага приділялася зокрема Україні, де планували підтримати 8 ГВт потужностей з виробництва «зеленого» водню. У країні з’явилася низка ініціатив щодо розвитку водневої енергетики.
Тож, один із таких проєктів, а саме проєкт компанії «Водень України», отримав грант, за яким і планують збудувати водневий завод на півдні Одеської області. Попереднє техніко-економічне обґрунтування зробили ще у 2021 році, розповів Ярослав Криль. Тоді оцінили потенціал виробництва водню на півдні Одещини, визначили його собівартість та комбінацію електролізерної потужності з відновлювальних джерел.
Великобританія профінансує 70% вартості комплексного техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) будівництва заводу, решту покриє компанія. Ідеться про ТЕО будівництв електролізерного заводу, вітрової та сонячної електростанцій і водневого трубопроводу, який сполучить Україну із споживачами в ЄС.
Також буде проведене дослідження з українськими науковцями щодо можливості будівництва підземних сховищ водню в сольових пластах на півдні області.
«Це буде щось на кшталт підземних газових сховищ, але в традиційних газових сховищах водень зберігати не можна, бо він весь вийде на поверхню. Сольові ж пласти настільки щільні, що не пропустять молекул водню», – пояснює гендиректор компанії.
Наявність комплексного техніко-економічного обґрунтування дасть компанії можливість залучити зовнішні інвестиції для будівництва заводу.
У 2021 році зареєстроване в липні 2020 року ТОВ «Водень України» також придбало поблизу міста Рені земельну ділянку для будівництва заводу і не лише для нього. Аби водень отримав статус «зеленого», електроенергія для його виробництва має бути отримана винятково з відновлювальних джерел – сонця, вітру або води (гідроелектростанції). Через це, крім електролізної установки, на своїй ділянці компанія будуватиме ще й вітрову та сонячну електростанції.
Довідково: «Зелений» водень – це газ, який виробляється з відновлювальних джерел енергії шляхом поділу води на два атоми водню та один атом кисню за допомогою процесу електролізу. Його можна використовувати як пальне для виробництва тепла або подавати в паливний елемент для виробництва електроенергії, зокрема для промисловості і транспорту.
Перед встановленням вітроелектростанції зазвичай проводять так звану вітровимірювальну кампанію: упродовж року за допомогою різних приладів фіксують швидкість та напрямок вітру, температуру повітря, вологість і тиск. Ярослав Криль пояснив, що ці дані дозволяють розрахувати обсяг потенційно виробленої електроенергії, підібрати конкретний тип вітрогенераторів і визначити, як краще їх розташувати, щоб отримати найбільше енергії.
Для збору зазначених даних встановили щоглу висотою 120 метрів, що потребувало погодження з Міноборони та «Украерорухом». Відповідні документи підготували й відправили ще до початку великої війни, а дозволи отримали в травні 2022 року.
«Ми вирішили, що маємо унікальний шанс зробити всі дослідження і підготуватися до реалізації проєкту поки йде війна. Ми встановили щоглу і завершили вітровимірювальну кампанію. Усі попередні дослідження дали нам змогу взяти участь у грантовій програмі», –розповідає Ярослав Криль.
1 серпня 2023 року стартував перший конкурс Innovate Ukraine, у рамках якого Велика Британія виділила кошти на реалізацію інновацій у «зеленій» енергетиці.
Попередні очікування
Загалом проєкт компанії «Водень України» передбачає будівництво сонячної електростанції потужністю 120 МВт, вітрової електростанції потужністю 80 МВт та електролізної установки потужністю 100 МВт. На першому етапі планують виробляти 7-8 тис. тонн водню на рік – 400-750 тонн щомісяця. Для виробництва кубометра водню потрібно 1,5-2 літри води та 4,5 кВт-год електроенергії.
На жаль, внаслідок ворожих обстрілів інфраструктура компанії значно постраждала, тому питання фінансування ускладнилося:
«Раніше ми фінансували проєкт з нашого бізнесу у сфері відновлювальної енергетики. На жаль, усі наші об’єкти в Запорізькій області або зруйновані, або тимчасово окуповані. Бюджету на підтримку проєкту було недостатньо для того, щоб дійти до фінального інвестиційного рішення», – додає гендиректор компанії.
На заводі також планують виготовляти супутні продукти – кисень та метанол, каже Ярослав Криль:
«Ми подаємо в електролізер струм і молекула води розділяється на водень та кисень. Кисень можна використовувати в будівництві, медицині, аграрній сфері, наприклад, для розведення риби. Водень – це енергоносій майбутнього, який можна використовувати як альтернативу газу або як сировину для виробництва аміаку з подальшим виробництвом добрив або метанолу».
Метанол – це однокомпонентний спирт, універсальний розчинник, який може бути використаний у різних сферах економіки. За словами Ярослава Криля, наразі в Україні виробництва метанолу немає:
«Єдине виробництво в Сєвєродонецьку (об’єднання «Азот») зруйноване. Наприклад, «Нафтогаз» імпортує метанол для своєї газовидобувної діяльності. Ми маємо меморандум про взаєморозуміння з цією компанією, їй цікавий наш проєкт».
Компанія почне будувати завод через два роки, після проведення досліджень. На такий же термін закладене грантове фінансування від уряду Великобританії. За розрахунками 2021 року, інвестиції в будівництво підприємства, потужностей відновлюваної енергетики та інфраструктури для транспортування продукції становитимуть 300-400 млн євро. Однак точніші цифри будуть зрозумілі після завершення досліджень і техніко-економічного обґрунтування.
Криль переконаний, що наявність комплексного ТЕО дозволить залучити інвестиції.
«Нещодавно Єврокомісія створила «Водневий банк», який проводить аукціони на підтримку водневих проєктів. Вигравши такий аукціон та отримавши контракт на десять років щодо гарантійного викупу водню або продукції з водню, можна спокійно отримати кредитне фінансування», – додає він.
Особливості експорту
Особливістю водню є те, що він має найменшу молекулу серед усіх хімічних елементів. Це означає, що він може проникати через інші матеріали, навіть залізо. Тому, на відміну від природного газу, традиційні сталеві трубопроводи не підходять для його транспортування в чистому вигляді.Водень можна транспортувати трубопроводами з поліетилену. Його також можна змішувати з природним газом у концентрації до 20% і транспортувати газопроводами без їх модернізації. Це питання активно вивчають в Україні та ЄС. Крім того, водень можна перевозити морем та сухопутними шляхами.
Локацію для будівництва заводу поруч з Рені обрали зокрема тому, що поблизу є морський порт, з якого можна відправляти судна морем та Дунаєм до країн Центральної Європи. Крім того, зараз будується євроколія до Рені з Румунії.
«У нас є чотири варіанти транспортування водню: автотранспорт, залізниця, морський транспорт і трубопровід. Звісно, найдешевшим видом транспортування є трубопровід. Морські перевезення дешевші за автотранспортні та залізничні, проте трохи програють у швидкості доставки. Наприклад, з Рені до Німеччини баржа буде йти понад двадцять днів», – пояснює гендиректор компанії.
Попри те, що транспортування водню вимагає особливих умов, є технології, які дозволяють перевозити його в цистернах. Ярослав Криль розповідає, що існує варіант транспортування водню у вигляді суміші з органічним носієм – бензолом, адже бензол абсорбує водень і таким чином його можна безпечно перевозити в цистернах:
«Потім з цієї суміші відділяють водень, а бензол використовують далі як накопичувач», – каже він.
Водень також можна транспортувати в стисненому або зрідженому станах. Зріджують його так само, як природний газ (LNG), – шляхом охолодження до понад 200 градусів. Подібні проєкти вже існують у світі. Наприклад, у 2019 році перше судно із зрідженим воднем почало курсувати між Австралією та Японією.
Прибутковість виробництва водню
Український водень може конкурувати на європейському ринку вже зараз, коли йдеться про зріджений продукт для заправки автомобілів. За словами генерального директора «Водень України», на заводі можна досягти собівартості виготовлення водню 5 євро за кілограм, а за певних умов – і 4,5 євро.
«Якщо подивитися на ціни на заправках, наприклад, у Німеччині, там водень коштує близько 12 євро за кілограм і це більшою мірою «сірий» водень»
Довідково: сірий водень – найпоширеніша форма водню, який виробляють з природного газу.
Він додає, що за собівартістю виробництва «зелений» водень програє «сірому» за винятком певних періодів. Наприклад, літа 2022 року, коли ціна на газ у ЄС зросла до історичного максимуму. Без підтримки такі проєкти розвиватимуться повільно.
Однак, собівартість виробництва водню також буде зменшуватися з кожним роком разом зі зростом ефективності:
«Десять років тому будували станції з панелей по 80 Вт, а зараз на ринку є 700-ватні панелі. Тобто їх ефективність зросла майже в десять разів, а собівартість знизилася», – пояснює Ярослав Криль.
Розвиток водневої енергетики виглядає привабливо на тлі запровадження в Євросоюзі механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM, Carbon Border Adjustment Mechanism), коли продукцію, виготовлену з використанням викопних видів палива, будуть додатково оподатковувати. Це допоможе водню скласти ринкову конкуренцію природному газу на українському ринку.
Однак, керівник компанії «Водень України» наголошує, що якщо українські металурги захочуть реалізовувати продукцію на ринку ЄС, то їм доведеться або реконструювати виробництво, щоб заміщувати природний газ воднем, або платити додаткові податки:
«Ці податки роблять продукцію, яка не має в структурі собівартості «зелених» джерел енергії, неконкурентною на європейському ринку».
Низка європейських підприємств уже задумується над переведенням своїх виробництв на «зелену» енергію. Наприклад, металургійний завод у Кошице (Словаччина) хоче перейти з коксу на водень та імпортувати його із заводу, який українська компанія планує побудувати в Закарпатській області. В Україні на різних стадіях реалізації є щонайменше три публічні проєкти з виробництва водню. Крім заводів в Одеській та Закарпатській областях, схоже підприємство планують запустити на Львівщині. Усе це – приватні ініціативи.
Першим проєктам знадобиться підтримка у вигляді грантів чи пільг, проте в майбутньому «зелений» водень може виграти битву з викопними енергоносіями.
Представники Болгарії та Румунії вимагають захисту від імпорту дешевого меду з України. Від занизької закупівельної ціни на мед страждають і самі українські пасічники. За їхніми словами, відвантажувати продукт оптовикам восени-2024 доводиться від 55 гр...
У Харкові засудили жителя Краснокутської громади, який у вересні завдав ножового поранення чоловіку — той допомагав його дружині знести консервацію до погреба. Вирок 18 листопада виніс Орджонікідзевський районний суд Харкова, передають Патріоти України...